خبرگزاری کار ایران

در نشست مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران مطرح شد؛

از این پس دفترچه درمانی به‌صورت غیرحضوری صادر می‌شوند/آغاز بازرسی الکترونیک از کارگاه‌ها/توزیع وام مستمری‌بگیران برای هزار نفر

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۸۸۱

مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران، میزان بخشودگی برای بدهی 800 میلیارد تومانی را حدود 169 میلیارد تومان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران در نشست خبری با رسانه‌ها؛ با اشاره به شعار سال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی در این راستا می‌تواند نقش مهمی را در حمایت از تولیدکنندگان و نیروهای مولد جامعه ایفا کند. از آنجا که حمایت از کالای ایرانی مباحث گسترده‌ای همچون ایجاد اشتغال، حفظ اشتغال نیروهای مولد و حمایت از خرید کالای داخلی و در نهایت رونق اقتصادی کشور است، بحث ریسک‌پذیری جامعه را متحمل می‌شود.

ناهید حیدری افزود: تامین اجتماعی می‌تواند نقش مهمی را در زمینه حمایت از نیروی مولد و کارفرما داشته باشد که در این راستا فرصت بخشودگی جرایم برای کارفرمایان خوش‌حسابی که تا پایان اردیبهشت 96 بحران‌زده شده بودند؛ تا پایان اسفند 96 اعلام شد تا بدین ترتیب بدهی خود را بپردازند و از جرایم معاف شوند. با این حال در سال جدید و در راستای این سیاست‌گذاری بنا شد این فرصت تا پایان 10 تیرماه 97 تمدید شود.

وی درباره میزان جرایم، تعداد کارگاه‌ها و تعداد افراد تحت پوشش اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران نیز گفت: در این اداره کل؛ سه میلیون و 600 نفر افراد تحت پوشش هستند همچنین 120 هزار کارگاه در این اداره کل پوشش بیمه‌ای دارند که 30 هزار کارگاه آن مدیون به سازمان هستند.

حیدری با بیان اینکه مبالغ بدهی این کارگاه‌ها بیش از 800 میلیارد تومان است، تصریح کرد:  این رقمی است که به قطعیت رسیده اما کارگاه‌هایی هم داریم که فرآیند اداری از نظر قطعیت بدهی آنها طی نشده است که اگر آنها را هم حساب کنیم؛ این مبلغ بدهی بیش از هزار میلیارد تومان خواهد شد.

مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران، میزان بخشودگی برای بدهی 800 میلیارد تومانی را حدود 169 میلیارد تومان عنوان کرد.

حیدری در بخش دیگری از صحبت‌های خود؛ اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران را یکی از بزرگ‌ترین ادارات کل بیمه‌ای کشور معرفی کرد و گفت: حدود یک سوم حجم عملیات کشور در تهران متمرکز است که از این میزان حدود سه میلیون و 600 نفر جمعیت تحت پوشش اداره کل غرب تهران است. همچنین 295 هزار نفر مستمری‌بگیر و 120 هزار کارگاه فعال داریم.

وی همچنین افزود: قطب صنعت تهران در اداره کل تامین اجتماعی غرب قرار دارد و خدمات بیمه‌ای به صنعتگران در این اداره کل داده می‌شود.

بخش دیگری از صحبت‌های مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران به حوزه مباحث خدمات غیرحضوری و ارتقای سطح رضایتمندی مراجعه کنندگان بازمی‌گشت. وی، اهداف مهم تامین اجتماعی را ارتقای سطح رضایتمندی جامعه هدف بیان کرد و گفت: از وسایل و شرایط رسیدن به این هدف ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیکی است.

حیدری با بیان اینکه اداره کل غرب تهران پایلوت بسیاری از طرح‌های کشوری بوده است، تصریح کرد: بحث پرونده الکترونیکی فنی یکی از مواردی است که در این راستا از حدود دو سال پیش آغاز شده و در این راستا پرونده‌های کاغذی حذف شده‌اند و اکنون در شعب و واحدهای اجرایی و به ویژه در واحدهای صدور امور بیمه‌شدگان و مستمری‌ها دیگر پرونده کاغذی نداریم بنابراین فضاهای بسیار زیادی برایمان آزاد شده تا شرایط بهتری را برای ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان مهیا کنیم.

حیدری در تکمیل توضیح خود افزود: مراجعه‌کنندگان با اجرای این طرح دو فاز فرآیند حضورشان که گرفتن شماره، در صف ایستادن و گرفتن پرونده از بایگانی و بالعکس آن بوده است را دیگر انجام نمی‌دهند و وقتی به باجه مورد نظر مراجعه می‌کنند با توجه به نسخ الکترونیک تولید شده خدمات خود را دریافت می‌کنند.

مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران همچنین گفت: بازرسی الکترونیک از دیگر خدماتی است که در اداره کل غرب تهران پایلوت شده است و بازرسی شعب از طریق ادوات الکترونیکی و تبلت انجام می‌شود.

وی ادامه داد: دریافت لیست‌های بیمه نیز امروز صد درصد به لیست‌های پرداخت حق بیمه الکترونیکی و اینترنتی وابسته است. همچنین در بحث ابلاغ صورتحساب‌ها؛ 85 درصد آنها الکترونیکی شده‌اند و برگ پرداخت‌ها نیز به صورت غیرحضوری با توجه به کد کاربری دریافت شده و پرداخت آن به صورت مکانیزه است.

وی از ارائه برنامه جدیدی در هفته تامین اجتماعی خبر داد و گفت: در راستای تسهیل مراجعه غیرحضوری جامعه هدف شعب از بحث دریافت غیرحضوری صدور دفترچه درمانی رونمایی می‌شود که بر این اساس برای طیف‌های مختلف جامعه به شیوه‌های متفاوتی صدور دفترچه درمانی انجام خواهد شد.

ارائه خدمات vip در شعب پایلوت اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران

حیدری هچنین در پاسخ به این مطلب که مراجعه‌کنندگان به شعب تامین اجتماعی گلایه‌هایی از رسیدگی به امورشان دارند، توضیح داد: وقتی کار در تیراژ بالایی انجام می‌شود،‌ نارضایتی‌هایی را نیز به همان نسبت ممکن است داشته باشد با این حال اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران در زمینه ارتقاء سطح رضایتمندی جامعه هدف طرح‌های زیادی را در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه در ابتدا سعی کرده‌ایم مطالبات را از زبان مردم بشنویم، گفت:‌ در این راستا هفته‌ای یک بار جلسه ملاقات عمومی با مردم را داریم و همچنین ماهی در یکی دو شعبه را با اطلاع ملاقات عمومی برگزار می‌کنیم تا مطالبات مردم را بشنویم.

مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران همچنین به مشکل شلوغی یکی از شعب اشاره کرد و خبر داد: به دلیل حجم زیاد مراجعه‌کننده در این شعبه حتی با وجود دو کارگزاری در جوار آن؛ برای بهبود شرایط شعبه جدیدی را افتتاح کردیم.

حیدری با اظهار اینکه اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران در حوزه حقوق شهروندی مقام اول را و رتبه A را از نظر استانداردهای مورد نظر گرفته است، افزود: با این حال قبول دارم در جاهایی نارضایی داریم اما روی آنها در حال کار هستیم که در این زمینه یکی دیگر از اقداماتی که انجام داده‌ایم؛ اجرای طرح ویژه‌گرایی خدمات بوده که به صورت پایلوت در چند شعبه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در این شعب خدمات به صورت ویژه ارائه می‌شود، گفت: در جلسات مختلف یکی از خواسته‌های جامعه هدف به خصوص کارفرمایان و تولیدکنندگان این بود که بین آنهایی که بیمه را در زمان قانونی پرداخت کرده و به تکالیف قانونی خود عمل می‌کنند و آنهایی که اینگونه نیستند و سایه امنیت را برای نیروی کار در خصوص خدمات خروجی ایجاد نمی‌کنند، باید تفاوتی باشد و امتیازات وجه تمایزشان شود.

حیدری با بیان اینکه سعی کرده‌اند از طریق ایجاد سایت vip در شعب منتخب به کارفرمایان خوش حساب که در بین این کارفرمایان اصحاب رسانه، دانشگاهی و دولتی‌ها قرار دارند؛ خدمات ارائه می‌شود، اظهارداشت: پس از ارائه خدمات طرح ردیابی خدمات را هم داریم که درباره نحوه خدمات ارائه شده از آنها نظرسنجی می‌شود و به این ترتیب رقابتی درونی را ایجاد کرده‌ایم.

مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران با اظهار اینکه چشم‌انداز و سیاست کلی آنها این است که خدمات vip در همه واحدهای اجرایی تشکیل شود، گفت: اما فعلا در طرح آزمایشی با 200 کارگاه شروع کردیم و در یک بازه زمانی یک ساله 200 کارگاه شد که جذب کارگاه‌های بیشتر نامحدود است.

البته وی اظهار می‌کند:‌ یکی از شعب اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران تا اینکه به طور کلی تبدیل شود به شعبه vip راه خیلی کمی دارد.

جذب هزار دانشجو در طرح بیمه دانشجویی

مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به میزان ورودی و خروجی‌ بیمه‌شدگان این اداره کل نیز گفت: هنوز برای گفتن آمار ورودی و خروجی بیمه‌شدگان این اداره کل زود است اما باتوجه به اینکه تامین اجتماعی از بزرگ‌ترین صندوق‌های بیمه‌ای کشور است،‌ ضریب پوشش بیمه‌ای اداره کل غرب سال گذشته خوب بود و تعداد ورودی‌ها نسبت به خروجی‌هایمان مطلوب بوده است.

وی در عین حال ادامه داد:‌ در خروجی‌ها نیز بازنشستگی‌ها را داریم که جنبه‌های مختلف خاص خود را دارد اما ورودی‌‌ها خوب و مطلوب ارزیابی شده است.

حیدری در تکمیل توضیح خود افزود: البته توسعه کارآفرینی با ضریب پشتیبانی بیمه‌ای دو مقوله جداست؛ کارآفرینی در جنبه خاص خودش بررسی می‌شود که چقدر کارآفرینی ایجاد شده و چقدر استارت‌آپ اضافه شده است اما ورودی‌ها ممکن است جنبه‌های مختلف داشته باشد.

مدیرکل تامین اجتماعی غرب با بیان اینکه کلیه جمعیتی که بالقوه می‌توانند از لحاظ بیمه‌ای مشمول سازمان تامین اجتماعی شوند ولی شاید امکانات ورودی را نداشته باشند ازجمله دانشجویان در این دسته قرار می‌گیرد، تصریح کرد: تعداد زیادی دانشجو داریم که می‌توانند جزو بیمه‌شدگان قرار بگیرند و در فرصت تحصیلی اندوخته‌ای را برای خود در قالب سابقه ایجاد کنند.

وی در تکمیل توضیح خود ادامه داد: در این راستا سال گذشته اداره کل غرب تهران حرکتی را شروع کرد برای اینکه بتوانیم بیمه‌شدگان دانشجویی را جذب و آنها را با مفاهیم بیمه‌ای آشنا کنیم.

حیدری با بیان اینکه در این راستا تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: با مقامات دانشگاهی وارد مذاکره شده‌ایم و تاکنون حدود هزار دانشجو را از این طریق جذب بیمه کرده‌ایم.

مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران همچنین در زمینه کارآفرینی و کارورزی توضیح داد: کارآفرینی و کارورزی یکی از طرح‌هایی بود که در راستای جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و آنهایی که بالقوه آماده ورود به بازار کار هستند، در دستور کار وزارتخانه قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این زمینه اقداماتی انجام شده است اما چون در راستای برنامه ششم توسعه است و زیرساخت‌های آن انجام شده تا بخواهند دوره 3 ماهه آزمایشی و آموزشی را طی کنند و وارد جذب بازار کار شوند، برای ارائه اعداد و آماز هنوز زود است.

اینکه بیمه دانشجویان به چه صورتی است و چه ویژگی‌هایی دارد،‌ سوالی است که حیدری اینگونه به آن پاسخ داد: بیمه دانشجویان در قالب بیمه مشاغل آزاد قرار می‌گیرد و با انتخاب فرد خدمات گیرنده است به این ترتیب که ضریب بیمه‌ای در مشاغل آزاد 12، 14 و 16 درصد است که با 2 درصد کمک دولتی به ترتیب 14، 16 و 20 درصد می‌شود، دانشجویان هر کدام از این نرخ‌ها را با توجه به حمایت‌هایی که در پس آنهاست می‌توانند انتخاب کنند.

وی درباره خدمات این بیمه نیز تصریح کرد:‌ در بیمه 12 درصد حمایت بازنشستگی و فوت بعد از بازنشتگی، در بیمه 14 درصد خدمات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و در بیمه 18 درصد به عنوان بیمه کامل، بازنشستگی، فوت قبل و بعد از بازنشستگی و از کارافتادگی خدماتی ارائه می‌شود.

توزیع وام مستمری‌بگیران برای هزار نفر

مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران همچنین در پاسخ به این سوال که نوربخش اعلام کرد 600 میلیارد تومان تسهیلات مستمری‌بگیران برای سال حمایت از کالای ایرانی اختصاص یافته است، چقدر از آن مربوط به اداره کل غرب می‌شود، گفت: برای بازنشستگان که همه ساله مدیرعامل سازمان سهمیه‌هایی را برای کمک به سبد خانوار در قالب وام‌های غیرشمول بدون بازپرداخت و با سود 4 درصد اختصاص می‌یابد و امسال نیز تعداد وام زیادی به اداره کل غرب تهران اختصاص یافت که مرحله نخست آن را تا پایان اردیبهشت 97 برای حدود هزار نفر توزیع کردیم.

حیدری همچنین اظهار کرد: بازه دوم توزیع وام مستمری‌بگیران نیز در خرداد انجام می‌شود.

وی به قرارداد هنرمندان نیز اشاره کرد و افزود: براساس ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی، از قراردادهای هنرمندان که به صورت کاردستمزد است ۱۶.۶۸ درصد حق بیمه دریافت می‌شود و افزایش این مبلغ به هیچ عنوان صحت ندارد.

اجرای طرح معافیت 7 درصدی سهم بیمه جانبازان

در بخش دیگری از جلسه، وی به مسئله بیمه جانبازان اشاره کرد و گفت: به مناسبت سوم خرداد سازمان؛ حمایتی که برای جانبازان شاغل در نظر گرفته است شامل معافیت 7 درصد حق بیمه سهم بیمه‌پرداز است. جانبازان می‌توانند با ارائه گواهی جانبازی از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران و جانبازان به شعبه طی درخواستی ارائه دهند و معافیت را داشته باشند.

حیدری همچنین درباره بازنشستگی جانبازان اظهارداشت: جانبازان با ۲۰ سال سابقه با این شرط که سن زنان ۴۵ سال و مردان ۵۰ سال باشد اما اگر جمع سوابق ارفاغی و اصلی جانباز 30 سال شود از شرط سنی معاف هستند و می‌توانند در خواست بازنشستگی بدهند.

وی درباره ضریب‌های سنوات جانبازی نیز گفت: جانبازان با ۲۰ درصد جانبازی می‌توانند از ۳ سال سوابق ارفاغی استفاده کنند و جانبازان تا ۷۰ درصد نیز از ۱۰ سال سابقه ارفاغی بهره‌مند می‌شوند.

به گفته مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران، در حال حاضرهزار و 629 جانباز تحت پوشش تامین اجتماعی غرب هستند که از ۷ درصد حق بیمه نیز معاف شده‌اند و در ۵۴۲ کارگاه فعالیت می‌کنند و در مجموع ماهانه ۵۰۰ میلیون تومان حق بیمه از آنها به عنوان معافیت دریافت نمی‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز