خبرگزاری کار ایران

عیسی منصوری:

اشتغال پایدار در گرو توسعه تولید است/پرداخت وام به‌تنهایی تضمین‌کننده ایجاد اشتغال نیست

asdasd
کد خبر : ۶۲۶۱۱۷

معاون وزیر کار گفت: پرداخت وام، جزئی از فرآیند اشتغال است اما تضمین‌کننده ایجاد اشتغال پایدار نیست.

به گزارش ایلنا، عیسی منصوری (معاون وزیر کار) عصر امروز در نشست شورای اشتغال استان خوزستان در سرسرای شهید رجایی استانداری افزود: اشتغال پایدار در گرو توسعه تولید است اما اگر قرار بر ایجاد مشاغل خدماتی نیز باشد باید به سمت مشاغل خدماتی مولد مانند حوزه گردشگری برویم.

وی با اشاره به اینکه جهت‌گیری سیاست گذاران طرح اشتغال روستایی افزایش بهره‌وری بوده، تصریح کرد: حدود 70 درصد طرح‌هایی که متقاضیان تسهیلات مشاغل روستایی در خوزستان ارائه کرده‌اند در حوزه پرورش دام‌های سبک با تعداد کم بوده در حالیکه باید به سمت طرح های ایجاد دامداری‌های صنعتی و پرورش اصلاح نژاد دام پیش برویم.

منصوری با تاکید بر لزوم سرعت بخشی در بررسی طرح‌های اشتغال پایدار و روستایی گفت: آنچه مهم است اینکه دستگاه‌های مربوطه فرآیند تحویل طرح‌های اشتغال را تسهیل کنند و پس از آن طرح‌ها را برای بررسی به بانک‌ها انتقال دهند تا متقاضیان معطل نشوند. جهت‌گیری و بهره‌وری اقتصادی در هر منطقه بر عهده دستگاه‌های متولی است و در واقع وظیفه آنها بهبود فضای کسب و کار برای بخش‌خصوصی است. به‌طور نمونه صادرات فرش دستباف ایران 9 سال پیش حدود پنج هزار تخته در سال بود اما درحال حاضر به کمتر از پانصد تخته رسیده است. کاهش صادرات فرش ایران تنها به تحریم‌ها مرتبط نیست بلکه بخش عمده‌ای از آن ناشی از آشنا نبودن با قوانین جدید بازارهای جهانی است.

وی درباره سیاست انتخابی سیاست‌گذار یادآور شد: سیاست‌گذار موظف به اجرای سیاست انتخابی است بدین معنا که طرح‌های اقتصادی مطابق با منطقه خود را بررسی و بهترین‌های آن را برگزیند.

منصوری با اشاره به سامانه کارا گفت: در استان خوزستان بررسی طرح‌ها برای ایجاد تسهیلات با سرعت خوبی همراه است اما در مرحله اعطای وام باید همکاری بیشتری از سوی بانک‌ها رخ دهد. طبق مصوبه طرح های پیشنهادی باید هر طرح 10 روز در دستگاه‌ها، چهار روز در کمیته فنی بررسی طرح ها و 14 روز نیز در بانک ها بمانند.

وی درباره طرح‌های مشاغل خانگی نیز اظهار داشت: علی‌رغم ابلاغ بانک مرکزی اما سرعت اعطای تسهیلات به طرح‌های مشاغل خانگی از سوی بانک‌ها کند است. یکی از برنامه‌های وزرات کار شناسایی روستاهای کانون برای توسعه مشاغل خانگی است. منظور از روستاهای کانون روستاهایی است که بیشترین میزان داد و ستد را با روستاهای مجاور خود دارند که از 44 هزار روستایی که شناسایی شده‌اند حدود پنج هزار روستا دارای چنین قابلیتی بوده‌اند.

منصوری خاطرنشان کرد: قرار است در فاز اول یک هزار روستا برای توسعه اشتغال در آنها، تهیه مواد اولیه و نحوه دسترسی به بازارهای هدف مورد ارزیابی قرار گیرد. سال‌جاری اعلام شد هر شخصی به عنوان کارآموز وارد فضای کسب و کار شود از شمول قانون کار و تامین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه خارج می‌شود که این یک موقعیت مهمی را برای مهارت آموزان فراهم می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز