خبرگزاری کار ایران

شماره 36 و 37 ماهنامه قلمرو رفاه منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۶۲۷۱۰۲

شماره 36 و 37 ماهنامه قلمرو رفاه، که ماهنامه‌ای تحلیلی در زمینه سیاست‌گذاری اجتماعی است، در 128 صفحه و با قیمت 7000 تومان منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در بخش مقالات این شماره از نشریه قلمرو رفاه؛ به موضوعاتی همچون تولید داخلی، بحران ارزی، سیاست‌گذاری اجتماعی، دولت رفاه، فقر و نابرابری پرداخته شده است.

نویسندگان مقالات این بخش، یاسر باقری، حسین راغفر، احمد میدری، فرشاد مومنی، ستار مهربان و مجید ابراهیم‌پور هستند. همچنین سخنرانی هانس برند شفر، استاد حقوق و اقتصاد دانشگاه هامبورگ در سازمان تامین اجتماعی ایران و مقاله‌هایی از امانوئل والرشتاین، تحلیلگر برجسته اقتصاد سیاسی و لورنزو زامپونی در این بخش ترجمه و ارائه شده است.

در بخش گزارش شماره اخیر ماهنامه قلمرو رفاه به بیماری تاریخی تولید در ایران، ذیل دو پرسش اساسی پرداخته شده‌است: چرا توسعه صنعتی در ایران موفق نبود؟ و چگونه می‌توان بیماری صنعتی نشدن در ایران را درمان کرد؟ نویسندگان این بخش، محمدامین صالحی، رضا امیدوار تجریشی، رضا کوچک‌زاده و شهاب جوانمردی هستند

به‌مناسبت روز کارگر، در این شماره به وضعیت کارگران ایرانی در قالب پرونده‌ای تحت عنوان کارگران روی زمین، کارگران زیرزمین پرداخته شده‌است. در این پرونده علاوه بر تحلیل وضعیت دستمزد و معیشت کارگران ایران، به شرایط کار زنان و کودکان پرداخته شده است. نویسندگان این پرونده، محمدجواد صابری، زهرا ملاعلی و نرگس صابری هستند.

در بخش تاریخ، سینا چگینی (عضو تحریریه قلمرو رفاه) با محمدحسین خسروپناه مورخ و پژوهشگر حوزه کارگری، گفتگویی درباره تاریخ‌نگاری اجتماعی این حوزه و وضعیت طبقه کارگر مدرن ایران در آستانه صدسالگی انجام داده است. بعلاوه مقاله‌ای از ویلم فلور در بررسی کار و زندگی کارگران غیرماهر جنوب تهران، به‌خصوص کارگران کوره‌های آجرپزی خاتون‌آباد، طی سال‌های 1953 تا 1979 ترجمه و ارائه شده است. در انتهای این بخش، مقاله‌ای از احمد سیف اقتصاددان ایرانی ساکن انگلستان تحت عنوان "گره‌هایی که فقط با دست باز می‌شود" آورده شده که در آن به وضعیت بافندگان قالی در ایران از قرن نوزدهم تا دهه‌های آغازین قرن بیستم پرداخته شده است.

در بخش تجربه، عطیه وحیدمنش (دانش‌آموخته دکترای اقتصاد از دانشگاه ویرجینیاتک) به اقتصادسیاسی بهار عرب، خاستگاه، علت رخداد و سرنوشت آن پرداخته است. همچنین مهری امیدی (کارشناس ارشد مطالعات خاورمیانه) در مقاله‌ای ترجمه و تلخیص شده از کتاب در حال انتشار "حکومت‌مندی نئولیبرال و آینده دولت در خاورمیانه و شمال آفریقا" به این پرسش پرداخته که سیاست اقتصادی نئولیبرال چه تاثیری بر بحران کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا گذاشته است؟ 

در بخش فرهنگ، گزارش و مقالاتی به‌قلم مهرداد (خلیل) شهابی (مترجم کتاب دکترین شوک) و دیگران آورده شده که به آخرین تالیفات نائومی کلاین در حوزه تغییرات اقلیمی و سیاست‌های ترامپ پرداخته‌اند. همچنین کتاب‌ها و فیلم‌های جدید در حوزه سیاست‌گذاری اجتماعی و رفاه توسط مهرداد (خلیل) شهابی، میرمحمود نبوی، روزبه آقاجری، علی محمدی، کیوان مهتدی و محمد صدرالغروی معرفی شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز