خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم آبادان در گفت‌و‌گو با ایلنا:

باید معیشت مردم در سیاست‌گذاری لحاظ شود/می‌توان به کالاهایی که هنوز در تولیدشان ضعف داریم اجازه واردات کنترل‌شده بدهیم

asdasd
کد خبر : ۶۳۱۲۹۹

شرفی با اشاره به درآمدزایی پایین کار روی لنج، تاکید کرد: سیاست‌گذاری در عرصه‌هایی که مستقیما در ارتباط با معیشت مردم است، باید جامع و کارشناسانه باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفته گذشته و در آستانه تعطیلات، اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس‌جمهور)، اصلاحیه بر "آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی (لنج تجاری) و ساماندهی و نوسازی آنها" را که پیشتر در هیئت دولت تصویب شده بود، امضا و ابلاغ کرد. در این اصلاحیه، تغییراتی اعمال شده که قابل توجه است؛ از قبیل افزایش سهم معافیت ملوانی از یکصد‌میلیون ریال به یکصد‌و‌پنجاه‌میلیون ریال. همچنین نرخ فروش نفت گاز به شناورهای ایرانی زیر ۵۰۰ تن مشمول این آیین‌نامه متناسب با مسافت طی شده در آب‌های جمهوری اسلامی ایران به قیمت فروش برای مصارف داخلی تعیین می‌شود.

در همین زمینه، غلامرضا شرفی (نماینده مردم آبادان و عضو کمیسیون انرژی مجلس) درباره آیین‌نامه مورد بحث و به‌طور کلی، مساله کالاهای ته‌لنجی برای ملوانان و لنج‌داران به ایلنا گفت: عموما حمل‌و‌نقل دریایی با موتور لنج‌های کوچک و سنتی نمی‌تواند درآمد قابل ملاحظه‌ای برای فعالان آنها ایجاد کند. حداکثر کالایی که آنها با خود می‌توانند بیاورند محدود به 10-15 قلم جنس است. بعلاوه این کار بسیار سخت و پرمشقت است. روی موتور لنج‌ها بین 8 الی 12 نفر کار می‌کنند. با توجه به هزینه بالای رفت‌و‌آمد و دیگر مسائل این کار، اگر قرار بر ساماندهی صادرات به داخل کشور باشد باید معیشت مردم در سیاست‌گذاری لحاظ شود.

وی با تاکید بر این مهم که در حوزه بازرگانی با کشورهای همسایه‌مان در حاشیه خلیج فارس، فاقد تجارت فعال هستیم، تاکید کرد: در تمام امور باید طرح جامع و آینده‌نگرانه داشته باشیم. برای مثال، برای ساماندهی تجارت می‌توان اقدامات کارآمدی را انجام داد ازجمله اینکه کشورهای منطقه و کشورهای حاشیه خلیج فارس، پتانسیل‌های صادراتی را شناسایی کرده و کالاهایی را متناسب با نیازهای آنها برای تولید در نظر گرفته، صادر کنیم. در مقابل واردات حساب‌شده‌ای نیز از طرف آنها داشته باشیم.

نماینده مردم آبادان، یادآور شد: در همین زمینه، من حدود دوسال پیش پیشنهادی را در جلسه با دست‌اندرکاران مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه کردم مبنی بر اینکه به 10 الی 15 قلم جنس که هنوز ضعف‌هایی در تولید آنها داریم به‌صورت مقطعی و کنترل‌شده اجازه واردات بدهیم. می‌توان اجازه باراندازی این‌گونه کالاها را در بنادر شهرهایی مثل آبادان، بوشهر، بندرعباس و... داد.    

شرفی با اشاره به اهمیت ارائه نظرات کارشناسانه برای تصمیم‌گیری در عرصه‌هایی که مستقیما با معیشت مردم در ارتباط هستند، اظهار داشت: اگر آیین‌نامه مورد بحث موجب رنج و مشقت مردم شود ما مشکلات آن را در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی خواهیم کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان، تاکید کرد: باید از شتابزدگی در امور مربوط به صنوف خاص و امرار معاش مردم جلوگیری کرده، و کارشناسانه و متناسب با واقعیات سیاست‌گذاری کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز