خبرگزاری کار ایران

بایزید مردوخی:

بسیاری از قوانین موجود با رشد تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال سازگار نیستند/برای تولیدات روستاییان باید بازاریابی صورت گیرد

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۸۳۶

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای ایجاد اشتغال در کشور باید در صنعت، کشاورزی، معدن و سایر بخش‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری کرد. رشد سرمایه‌گذاری در کشور ما در حالی پایین است که نسبت مصرف به تولید ناخالص داخلی بالا می‌باشد.

به‌ گزارش خبرنگار ایلنا، بایزید مردوخی (اقتصاددان و مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در نشست "گفتگو پیرامون برنامه ملی اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری" گفت: وزارت کار به ‌اعتبار وزارت کار بودن همواره اشتغال و بیکاری را در سطح کشور زیر نظر داشته، ولی به‌صورت سنتی وظیفه اشتغال‌زایی نداشته است. حال به اعتبار اینکه وزارت کار به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تبدیل شده -با توجه به ادغام دو وزارتخانه دیگر در آن- وظیفه اشتغال‌زایی را به اضافه مسائل دیگر اجتماعی و رفاهی به عهده گرفته است.

وی با ذکر اینکه برای ایجاد اشتغال در کشور، باید در صنعت، کشاورزی، معدن و سایر بخش‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری کرد، اظهار داشت: شاخص بیکاری در کشور بسیار بالا و در بعضی استان‌ها موجب نگرانی‌ است. می‌باشد. میزان قابل توجهی بیکاری بین بخش جوان نیروهای کار (15 الی 29سال) وجود دارد؛ جوانانی که نه شاغل هستند و نه در مراکز آموزشی هستند و حتی امیدی هم به دستیابی به اشتغال ندارند.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد اشتغال در روستاها، لزوما از نرخ بیکاری در شهرها نخواهد کاست، تصریح کرد: رشد سرمایه‌گذاری در کشور ما در حالی پایین است که نسبت مصرف به تولید ناخالص داخلی بالا می‌باشد.

مردوخی یکی از مهم‌ترین موانع توسعه‌ای در کشور را قوانین متعدد به‌جای مانده از یک‌صدسال گذشته ذکر کرد و گفت: بسیاری از قوانین موجود در عمل با رشد تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال سازگار نیستند.

وی درباره تولیدات روستایی اظهار داشت: محصولات روستاییان باید قدرت رقابت داشته باشند و می‌بایستی بازاریابی برای آنها صورت گیرد؛ در غیر این صورت، در این زمینه ایجاد اشتغال هم کنیم بدون لحاظ کردن نکات یادشده، مشاغل ایجادشده پایدار نخواهند بود.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه مساله بیکاری و اشتغال از طریق نظام آموزشی باید پیگیری شود و بهبود یابد، گفت: اکنون اکثر منابع نقدینگی کشور در بخش ساختمان و مسکن است. در این بخش، نه اشتغال پایدار، بلکه مشاغل موقت دو-سه ساله وجود دارند. باید بتوانیم بیکاری را به‌ نوع و حدی برسانیم که اصطلاحا به آن بیکاری فصلی و موقت اطلاق می‌شود و از حالت بیکاری دائمی خارج شود.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز