خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی:

حذف افراد غیرکارگر از انجمن‌های صنفی کارگری/انجمن‌ها حامی حقوق کارگران باشند

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۲۶۷

عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور می‌گوید: نبود نظارت کافی و بعضی سهل‌انگاری‌ها موجب ورود افرادی غیر از کارگران ساختمانی به رده‌های بالای این تشکل‌های کارگری شده است.

به گزارش ایلنا، «مهدی خجسته» ضمن اشاره به مطلب فوق  اظهار داشت: انجمن‌های صنفی کارگری کارگران ساختمانی در راستای ماده ۱۳۱ قانون کار و آیین‌نامه‌های اجرایی آن با نظارت و تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل می‌شود. این امتیازی‌ست که قانون‌گذار برای کارگران ساختمانی قائل شده که با ایجاد یک تشکل بتوانند خواسته‌های صنفی خود را در قالب یک تشکل از ادارات و سازمان‌های مربوطه در چهاچوب قانون مطالبه نمایند اما نبود نظارت کافی و بعضی سهل‌انگاری‌ها موجبات ورود کارفرمایان و افرادی غیر از کارگران ساختمانی را به یکی از ارکان رده بالای تشکل‌های کارگری شده و این موضوع در استان گیلان هم مشهود است.

وی افزود: تمامی کارشناسان‌ امر تشکلات و خبرگان روابط کار اذعان دارند که ورود کارفرمایان به هیات مدیره انجمن‌های کارگری خسارت جبران ناپدیری را در پی خواهد داشت، چراکه از همین تشکل‌های کارگری نماینده کارگر در هیات‌های حل اختلاف اعم از شواراهای حل اختلاف و هیات تشخیص معرفی می‌شود و اگر انجمنی صنفی کارگری که با ورود کارفرمایان ماهیت کارگری پیدا کرده با توجه به تفکرات خود کسی را به عنوان نماینده کارگر در این هیات‌ها معرفی می‌نماید که در اصل نماینده کارفرماست.

او در ادامه با ذکر مثالی گفت: بطور مثال در هیات تشخیص یک نماینده کارفرما و یک نماینده کارگر باید حضور داشته باشند که عملا با وجود انجمن کارگری که ماهیت کارفرمایی دارد این مهم یا محقق نخواهد شد و این یکی از چندین صدماتی است که عدم اجرای صحیح قانون بر پیکره جامعه کارگری وارد می‌نماید.

این فعال جامعه کارگری تصریح کرد: پاسخگو نبودن مراجع ذیصلاح در این زمینه جای بسی تامل دارد، متاسفانه در بعضی از شهرهای گیلان اشخاصی جهت تاسیس انجمن اقدام نموده‌اند که کارگر ساختمانی نیستند بطور مثال بازنشسته کشوری، اعضا یک هیات مدیره شرکت ساختمانی وعمرانی و تاسیساتی و غیره هستند.

به گفته وی، طی سه سال گذشته مکاتبات متعددی  مبنی بر کارفرما بودن این اشخاص و سوءاستفاده ایشان از انجمن کارگری با نهاد‌های مختلف مربوطه انجام داده‌ایم اما تاکنون پاسخ شفافی دریافت نکرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: اما آن چیزی که موجب نگرانی کارگران ساختمانی شده، بی‌توجهی کانون کشوری نسبت به این موضوع است و مضافا حمایت بعضی اشخاص و اعطای امتیاز به متخلفان و متقلبان دل کارگران ساختمانی را به درد آورده و این حق‌الناسی است که بر گردن حامیان و خاطیان و گردنکشان از قانون باید جوابگو آن باشند.

خجسته خواستار ورود نمایندگان مجلس شورای اسلامی خصوصا فراکسیون کارگری و وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی به این موضوع شد.

او گفت: متاسفانه عده‌ای در کانون کشوری عزم خود را جزم نموده‌اند که راه را برای ورود این افراد سودجو و گسترش این نوع انجمن‌ها با قالب هیات مدیره کارفرمایی بازنمایند، چرا کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور باید به انجمنی که قاطبه هیات مدیره آن ماهیت کارفرمایی دارند، امتیاز بدهد.

به گفته وی، کانون باید حامی حقوق کارگران ساختمانی باشد نه کارفرمایان و یکی از ابتدایی‌ترین حقوق برای ایشان اداره انجمن‌ها به دست خودشان است نه کارفرمایان.

خجسته گفت: از آنجا که در حال حاضر به عنوان عضو هیات مدیره کشوری خدمت می‌کنم؛ با ارشاد دوستان خود در این کانون نسبت به حساسیت موضوع اقدام خواهم نمود لکن اگر افاقه نکرد لاجرم به انتشار اسامی حامین ورود کارفرمایان درانجمن‌های کارگری و امتیازدهندگان به ایشان اقدام خواهم نمود.

وی در خاتمه با بیان اینکه تمام قد از کارگران حمایت خواهم کرد، افزود: بنده تا روزی که خداوند توان دهد و در هر رده و عنوانی که باشم چه با عنوان مسول و چه به عنوان کارگر مخالف ورود کارفرمایان به انجمن‌های کارگری هستم و تمام تلاش خود را صرف این امر می‌کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز