خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم خاش در مجلس:

بیکاری و درآمد پایین دلیل محرومیت سیستان و بلوچستان است/ بسیاری در سیستان و بلوچستان با یارانه نقدی زندگی می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۹۲۶۳۳۵

نماینده مردم خاش در مجلس یازدهم، ایجاد اشتغال را تنها راه محرومیت‌زدایی از استان سیستان و بلوچستان دانست و گفت: در این زمینه می‌توان روی بخش معادن و همچنین کشاورزی سرمایه‌گذاری کرد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، سیستان و بلوچستان بعد از کرمان پهناور‌ترین استان کشور است. با وجود ظرفیت‌های ویژه، این استان از جمله محروم‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌آید و سیاهه‌ای از مشکلات در این استان وجود دارد که هر کدام می‌توانند وضعیت معیشتی این استان مرزی را نشان دهد. نرخ بالای بیکاری، آمار بالای بیسوادی، رتبه بالا در سوء تغذیه و ... نشان می‌دهد که این استان از نظر توسعه‌یافتگی وضعیت مناسبی ندارد. این شرایط منجر به پایین بودن سطح زندگی شهروندان در این استان شده است، به گونه‌ای که به اذعان اسماعیل حسین‌زهی (نماینده خاش در مجلس یازدهم) بسیاری از شهروندان در روستا‌های این استان با یارانه نقدی روزگار می‌گذرانند.

او در بیان دلایل این حجم از محرومیت می‌گوید: همه چیز در یک موضوع خلاصه می‌شود: نبود اشتغال. بیکاری و درآمد پایین شهروندان باعث محرومیت و سطح پایین زندگی در این استان شده است.

این نماینده مجلس در توضیح اینکه چگونه می‌توان این مشکل را رفع کرد، می‌گوید: برای ایجاد اشتغال زمینه‌های مناسبی وجود دارد. در بخش صنعت و معدن، استان کمبود‌های جدی دارد، حال آنکه ظرفیت ایجاد معادن وجود دارد و اگر معادنی مانند سیمان فعال شوند، می‌توان درصد بالایی شغل برای افراد ایجاد کرد.

حکایت حقابه هامون و کنتور‌های نصب شده

۴۰۰ هزار هکتار از هفت میلیون هکتار زمین‌های استان پهناور سیستان و بلوچستان قابل کشت است. در این استان امکان کشت محصولات مختلفی وجود دارد، به ویژه در این استان زمینه برداشت محصولات گرمسیری هست که حتی قابلیت صادراتی دارند. خرما، صیفی‌جات، گندم و برخی محصولات گرمسیری درصد بالایی از حجم برداشت کشاورزان این استان را تشکیل می‌دهد. با وجود این، در سال‌های اخیر بروز خشکسالی کشاورزی در این استان را با مشکل رو به‌رو کرده. جز سال گذشته و امسال که به دلیل بارندگی‌های بی‌سابقه، کشاورزان آب بیشتری برای کشت در اختیار داشتند، خشکسالی و عدم رعایت حقابه هامون در یکی دو دهه اخیر به شدت به کشاورزی سیستان و بلوچستان آسیب وارد کرده است.

حسین‌زهی می‌گوید: کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت برای توسعه آن می‌تواند تا حد زیادی مساله اشتغال را در استان سیستان و بلوچستان رفع کند. در این بین مهم‌ترین مشکل، کمبود آب است که بخش از آن به موضوع حقابه هامون بر می‌گردد.

او ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر شاهد خشکی دریاچه هامون بودیم. یکی دو سال است که به دلیل افزایش بارندگی‌ها اندکی امیدواری به وجود آمده است. باید مساله حقابه هامون حل شود تا کشاورزان در سیستان و بلوچستان از آن منتفع شوند. احیای هامون علاوه بر تاثیر مناسب بر بخش کشاورزی در زمینه صیادی نیز فرصت‌های شغلی و تامین معاش را فراهم می‌کند.

نماینده خاش در مجلس با انتقاد از اتخاذ برخی سیاست‌های محدود کننده، عنوان می‌کند: شاهد نصب کنتور روی چاه‌های آب هستیم که این باعث محدودیت در برداشت آب می‌شود. درست است که در این بین ملاحظات زیست محیطی وجود دارد، اما شاهد این هستیم که آن طرف مرز بدون هیچ محدودیتی در حال برداشت آب هستند و چون بخشی از ذخایر آبی مشترک است، این اتفاق به ضرر ماست.

او با اشاره به وجود پدیده مهاجرت از روستا‌های سیستان و بلوچستان به شهر‌ها و حتی استان‌های دیگر، می‌گوید: همانطور که عنوان شد چاره کار توسعه اشتغال است. مواردی مانند اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در استان منوط به ایجاد شرایط لازم است. در اینجا باید ابتدا کارخانه ایجاد شود، کشاورزی توسعه یابد و همچنین می‌توان از ظرفیت‌های مرزی استان استفاده کرد و مناطق ویژه اقتصادی را توسعه داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز