خبرگزاری کار ایران

در نتیجه دیدار کارگران کنتورسازی با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه اتفاق افتاد؛

کارگران منتظر تحقق وعده‌های نوبخت هستند/ استانداری مشکلات را با رئیس قوه قضاییه درمیان می‌گذارد

asdasd
کد خبر : ۹۵۸۹۹۶

کارگران کارخانه کنتورسازی ایران می‌گویند: امیدواریم رئیس سازمان برنامه بودجه کشور مطالبات کارگران کنتورسازی را جدی بگیرد. ما منتظر تحقق وعده‌ها و تغییر اوضاع هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از اعتراضات مکرر  کارگران کنتورسازی ایران در استان قزوین و همزمان با سفر روز گذشته رئیس سازمان برنامه بودجه کشور به قزوین، گروهی از کارگران کارخانه کنتورسازی ایران برخی مشکلات خود را با محمدرضا نوبخت در میان گذاشتند.

یکی از کارگران این کارخانه در ارتباط با دیدار اخیر و دغدغه‌هایی که از جانب کارگران مطرح شد، گفت: دیدار کارگران با رئیس سازمان برنامه بودجه؛ دیدار خوبی بود البته منوط به اینکه مطالبات کارگران را دنبال کنند و به وعده‌هایی که دادند، عمل نمایند. آقای نوبخت دغدغه‌های کارگران را در مورد خصوصی‌سازی و مطالباتمان را شنیدند و قول پیگیری دادند.

او با تاکید بر اینکه هرچه کارگران کنتورسازی می‌کشند از خصوصی‌سازی است، ادامه داد: امیدواریم با این همه مصیبت که بر سر کارگران کنتورسازی آمده، این واحد به هیات حمایت از صنایع واگذار شود و تجربه‌های ناموفق گذشته دیگر تکرار نشود.

وی تاکید کرد: دغدغه‌ی اصلیِ کارگران کنتورسازی، عدم اهلیت خریدار است و خواسته‌ی آنها چیزی جز تعیین تکلیف سهامدار نیست که انشالله این دغدغه‌ها به ثمر بنشیند و سهامداران خلع ید شوند.

به گفته‌ی این کارگر که به نمایندگی از سایر کارگران سخن می‌گفت، پیشنهاد کارگران به رئیس سازمان برنامه بودجه این بود که در حمایت از این واحد؛ مشکل بودجه واگذاری این کارخانه با هیات حمایت از صنایع برطرف شود ضمن اینکه با تخصیص بودجه خاص مشکل بیش از ۲۶ ماه مطالبات معوقه کارگران مرتفع شود.

وی همچنین گفت: برای پرداخت ۲۶ ماه از معوقات مزدی کارگران، پیش از این مسئولان استانی مصوبه‌ای را امضا کرده بودند که با فروش سهام شرکت «نیرو کلر» که متعلق به کنتورسازی است؛ حدود ۲۰ میلیارد تومان مطالبات مزدی و بیمه کارگران پرداخت شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه مسئولان برخلاف مصوبه‌ استانداری سهام شرکت «نیرو کلر» را به ارزش مالی حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیارد تومان فروخته‌اند و به‌جای آنکه این مبلغ را به حساب دادگستری برای پرداخت مطالبات کارگران واریز کنند، به دلایل نامعلومی آن را به خزانه دولت واریز کرده‌اند و بدین ترتیب کارگران نتوانستند به مطالبات به حق خود برسند.

یکی دیگر از کارگران کنتورسازی با بیان اینکه در این باره نیز با آقای محمدباقر نوبخت صحبت کردیم، گفت: در جلسه‌ای که به صورت ویژه و جداگانه با آقای دکتر نوبخت انجام شد، ایشان درباره واگذاری سهام نیرو کلر گفتگویی را با آقای دکتر پارسا (رییس سازمان امور مالیاتی) مبنی بر پرداخت کل مبلغ ۱۵ میلیارد تومانی که سازمان امور مالیاتی برای وصول مطالباتش از محل فروش سهام‌های نیرو کلر و سرمایه‌گذاری نیرو انجام داده و جزو اموال کنتورسازی بوده و به صندوق خزانه دولت واریز کرده را باتوجه به ممتازه بودن دیون کارگری داد و اینکه آن را به صندوق دادگستری واریز کنند. ضمن اینکه موافقت ایشان را گرفتند تا ظرف دو روز آینده این کار انجام شود.

وی افزود: آقای نوبخت قول داد اگر این اتفاق از جانب سازمان امور مالیاتی نیفتاد، استاندار را موظف به پیگیری می‌کند تا این موضوع را  به آنها اطلاع‌رسانی کند تا از منابع مالی دیگری این مبلغ را تامین و واریز کنند. ایشان به قطعیت قول داد تا این اتفاق بیفتد.

او در ادامه گفت: ما کارگران ضمن صحبت‌هایی که در زمینه مطالبات معوقه و وضعیت کارخانه با آقای نوبخت داشتیم در نهایت مذاکراتی در خصوص بحث خلع ید و برگشت شرکت با ایشان مطرح کردیم که قول همکاری دادند. آقای نوبخت قول داد این موضوع را در جلسه هیات دولت مطرح خواهد کرد ایشان همچنین گفت در صورت نیاز از تعدادی از کارگران به عنوان نماینده دعوت می‌کنیم با سفر به تهران در جلساتی که در این خصوص برگزار خواهد شد، حضور یابد.

نماینده کارگران کنتورسازی در ادامه همچنین از حضور فاطمه محمدبیگی (نماینده مردم قزوین در مجلس) در جلسه روز گذشته و شخص استاندار خبر داد و گفت: این دو نفر حمایت‌های زیادی از کارگران کنتورسازی کرده‌اند و در جلسه روز گذشته موضوعات خوبی را مطرح کردند. آقای استاندار هم در جلسه روز گذشته ابراز امیدواری کرد که موضوع خلع ید مالک فعلی کنتورسازی را با آقای رییسی که قصد دارد در روزهای آتی به قزوین سفر کند، مطرح کرده و به نتیجه برساند.

این کارگر ادامه داد: سال‌ها از واگذاری‌ کنتورسازی به بخش خصوصی می‌گذرد ولی هنوز نتوانستیم از این تجربه تلخ عبور کنیم. این واحد آماده‌ی تولید هر روز با مشکلات جدی روبرو است اما سوءمدیریت در کارخانه عامل اصلی همه گرفتاری‌هاست. چندین سال است که کارخانه بدون مدیر هدایت می‌شود. در سال جاری نیز این کارخانه بدون دلیل به صرف شیوع کرونا تعطیل شد و کارگران آن بدون هیچ درآمدی بیکار رها شدند. حتی مقرری بیمه بیکاری که در ایام کرونایی به کارگران بیکار شده تعلق گرفته، به کارگران کنتورسازی تعلق نگرفته است.

این کارگر کنتورسازی در ادامه افزود: سازمان خصوصی‌سازی در کنتورسازی بد عمل کرده است جدا از کارگران، هزاران نفر از سهامداران کارخانه به دنبال وصول مطالبات خود هستند. به رئیس سازمان برنامه بودجه در حضور مسئولان استانی گفتیم موضوع خلع ید مالکیت کنتورسازی را تمام کنید؛ صرف اینکه کسی پول داشته باشد برای مالکیت یک واحد کفایت نمی‌کند بلکه آن تیم یا فرد باید تخصص و اهلیت لازم را داشته باشد.

 او در پایان اظهار داشت: کارگران کنتورسازی منتظر تحقق وعده‌های رئیس سازمان برنامه بودجه و سایر مسئولانی هستند که روز گذشته در جلسه دیدار با کارگران کنتورسازی قول برطرف کردن آن را دادند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز