خبرگزاری کار ایران

همزمان با ششم مهرماه زاد روز پدر نقاشی ایران؛

بزرگداشت کمال الملک در زادگاهش روستای کله کاشان برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۰۰۲

به مناسبت هفته گردشگری و جهانگردی و همزمان ششم مهرماه زاد روز کمال الملک آئین بزرگداشت این نقاش بزرگ در مدرسه تاریخی صالح محل زادگاه کمال الملک در روستای کله کاشان برگزار شد.

ایلنا: به مناسبت هفته گردشگری و جهانگردی و همزمان ششم مهرماه زاد روز کمال الملک آئین بزرگداشت این نقاش بزرگ در مدرسه تاریخی صالح محل زادگاه کمال الملک در روستای کله کاشان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان بزرگداشت استاد کمال الملک در محل مدرسه تاریخی صالح محل زادگاه کمال الملک در روستای کله و با حضور راهنمایان آثار تاریخی، هنرجویان رشته هتل داری و گردشگری، مدیران تاسیسات گردشگری، مسئولین اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، خاندان استاد کمال الملک، دهیاری روستای کله و اهالی این روستا و همچنین با همکاری با بخش خصوصی، تاسیسات گردشگری کاشان و انجمن میراثفرهنگی روستای کله برگزار شد.

معاون اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان در این مراسم ظهار داشت: کمال الملک برادر‌زاده میرزا ابوالحسن غفاری، معروف به صنیع الملک از اولین افراد تحصیل کرده ایرانی در فرنگ و از افراد پرنفوذ دوره قاجار بود.

وی افزود: شناخت همه از کمال الملک به عنوان نقاش معروف است اما وی علاوه بر نقاشی به هنر مجسمه سازی، قالی‌بافی، خشنویسی، خط شکسته و به ویژه خط نستعلیق علاقه فراوانی داشت.

سرمدیان در ادامه با اشاره به تعمیرات انجام شده سالهای گذشته در مدرسه تاریخی صالح محل زادگاه کمال الملک در روستای کله، اظهارامیدواری کرد با تخصیص اعتبارات لازم برای مرمت و بازسازی آثارتاریخی شهرستان کاشان به ویژه مدرسه تاریخی صالح محل زادگاه استاد کمال الملک، کار مرمت و بازسازی آن هرچه رود‌تر آغاز شود.

معاون اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کاشان در ادامه روستای گردشگری ‹‹کله›› از توابع شهرستان کاشان زادگاه استاد کمال الملک را دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی دانست و گفت: راهنمایان گردشگری شهرستان کاشان می‌توانند با هدایت گردشگران به این روستا نقش مهمی در معرفی این روستا به ویژه شخصیت استاد کمال الملک پدر نقاشی ایران داشته باشند.

در ادامه مسؤول گردشگریاداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان اظهار کرد: هدف از برگزاریاین مراسم معرفی مشاهیر و جاذبه‌های معنوی و فرهنگی کاشان است.

حجت الله ناصحی‌پور، شناساندن روستاهای هدف به ویژه، کله، گلستانه و چنار بهفعالان صنعت گردشگری این شهرستان را از دیگر اهداف این مراسم ذکر کرد و افزود: معرفیزادروز استاد کمال الملک و آشنایی دانشجویان و هنرجویان گردشگری با مفاخر کاشانتاثیر مهمی در رونق این صنعت دارد.

در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از ۲۷ اثر گرافیک و رنگ روغن مجید محمدی همراه بارونمایی از جدید‌ترین عکس از استاد کمال الملک برگزار شد.

محمد غفاری معروف به کمال‌الملک نقاش ایرانی هفتم مهرماه سال۱۲۲۴شمسی در روستای کله شهرستان کاشان دیده به جهان گشود. یکی از مشهور‌ترین و پرنفوذ‌ترین شخصیت‌های تاریخ هنر معاصر ایران و برادرزاده صنیع‌الملک است. کمال الملک پس از عزیمت به تهران و تحصیل در مدرسه دارالفنون مورد توجه دربار قاجار قرار گرفت و در مدت حضورش در دربار، ۱۷۰ تابلو کشید که معروف‌ترین آن‌ها تالار آینه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز