خبرگزاری کار ایران

با حضور انبوه زائران و عاشقان اهل بیت(ع)؛

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۱۳۶

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان کاشان با حضور هزاران نفر ازعاشقان خاندان عصمت و طهارت(ع) روز جمعه جاری در امامزاده سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) باشکوه زاید الوصفی در مشهد اردهال کاشان برگزار شد.

ایلنا: مراسم سنتی مذهبی قالیشویان کاشان با حضور هزاران نفر از عاشقان خاندان عصمت و طهارت(ع) روز جمعه جاری در امامزاده سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان در این مراسم سنتی، مذهبی که با حضور مسئولین کشوری، لشگری و محلی و انبوه عزاداران با سخنرانی ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸ الی ۱۱ صبح روز جمعه ۱۲ مهرماه سال جاری آغاز شد و پس از سینه زنی زائرین و مدیحه سرایی مداحان اهل بیت ادامه یافت.
در این مراسم، هزاران نفر از چوب به دستان اهالی فین کاشان «قالی مقدس» را به عنوان نماد پیکر مثله شده فرزند حضرت امام مجمد باقر(ع) از خادمین امامزاده سلطان علی ابن امام محمد باقر(ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین گویان» به طرف چشمه آبی در کنار امامزاده بردند و سپس عزاداران(چوب به دستان فینی) با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین، آن را در بین چوب به دست‌ها روی دست گرفته و با ندای «یاحسین یاحسین» به سمت مرقد مطهر حضرت باز گرداندند و پس از پایان مراسم قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس دادند.
حضرت سلطان علی ابن امام محمدباقر(ع) در اوایل قرن دوم‌ هجری به دعوت اهالی فین و منطفه کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به‌ ایران ماموریت یافت و پس از سه ‌سال فعالیت و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یاران خود در خطه «اردهال» کاشان شهید شد و طی مراسم خاصی وی و یارانش در مشهد اردهال کاشان که هم اکنون زیارتگاه مسلمانان ایران و جهان است به خاک سپرده شدند.
مراسم سنتی، مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان یکی از کهن‌ترین و قدیمی‌ترین آیینهای سنتی مذهبی و ملی ایران است که همه ساله در دومین جمعه مهرماه به منظور بزرگداشت و یادآوری خاطرات شهادت حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر(ع) درخطه مشهد اردهال کاشان که در ۴۵ کیلومتری شمال غربی کاشان قرار دارد باحضور انبوه عزاداران برگزار می‌شود.

شایان ذکراست در این مراسم معنوی علاوه بر حضور مسئولین لشگری و کشوری و شهرستانی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان، نماینده مردم شهرستانهای کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی و معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری ویژه شهرستان کاشان نیز حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز