خبرگزاری کار ایران

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان آران و بیدگل:

بیش از ۱۳ هزار لیتر آب در ثانیه از منابع دشت کاشان برداشت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۸۴۷

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان آران و بیدگل گفت: بیش از۱۳ هزار لیتر آب در ثانیه از منابع زیرزمینی دشت کاشان برداشت می‌شود که ۹۰ درصد آن در اختیار کشاورزان منطقه است و با پایین‌ترین بهره وری صرف آبیاری محصولاتی می‌شود که مازاد مصرف منطقه و توجیه اقتصادی ندارد.

ایلنا: مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان آران و بیدگل گفت: بیش از۱۳ هزار لیتر آب در ثانیه از منابع زیرزمینی دشت کاشان برداشت می‌شود که ۹۰ درصد آن در اختیار کشاورزان منطقه است و با پایین‌ترین بهره وری صرف آبیاری محصولاتی می‌شود که مازاد مصرف منطقه و توجیه اقتصادی ندارد.

مهدی جعفرزاده با بیان این مطلب به خبرنگار ایلنا در کاشان با بیان این مطلب گفت: ۱۶ هزار لیتر در ثانیه مجوز برداشت آب در دست مردم در حوزه دشت کاشان است ولی عملاً به جهت کاهش منابع آبی برداشت این مقدار امکان پذیر نیست.

مهدی جعفرزاده افزود: تغییر الگوی کشت اولین اقدامی است که می‌بایست در حوزه کشاورزی منطقه انجام گیرد.

وی یادآور شد: محصولاتی در این منطقه کشت می‌شود که علاوه بر اینکه توجیه اقتصادی ندارد، مازاد مصرف منطقه است و بد‌تر آنکه بار کرده و به دیگر مناطق کشور صادر می‌کنیم.

جعفرزاده دومین اقدام در این راستا را تغییر روش‌های آبیاری ذکر کرد و تصریح کرد: با توجه به شوری آب در منطقه روش‌های تحت فشار نیز با مشکل مواجه شده و به نظر می‌رسد استفاده از روش‌های کم فشار راهکار مناسبی برای اصلاح آبیاری در منطقه می‌باشد.

مدیر سابق امور منابع آب کاشان با بیان اینکه بد‌ترین کشور‌ها از لحاظ منابع آبی کشورهایی هستند که بیلان منابع آن‌ها صفر است اذعان داشت: در این ایران این موازنه منفی ۶ میلیارد مترمکعب در سال است که البته همه مصرف آب شرب در کشور کمتر از ۵ میلیارد مترمکعب در سال است.

وی پایین بودن آب بها را یکی از دلایل بی‌توجهی به مصرف صحیح آب ذکر کرد و گفت: گازی که مجبور به سوزاندن آن هستیم برای اشتراک آن آبونمان باید پرداخت کنیم ولی برای آبی که به قطره قطره آن نیازمند بوده و مردم و کشور از بی‌آبی در رنج هستند آبونمان در نظر گرفته نمی‌شود.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان آران و بیدگل افزود: ۸ درصد از صورتحساب‌های مشترکین شهرستان آران و بیدگل صادر نمی‌شود چرا که هزینه‌های صادر کردن بیش از دریافتی آن است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز