خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان:

خودمراقبتی بار مراجعه به اورژانس را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۶۰۷۸۲

خودمراقبتی عملی است که فرد بر اساس آگاهی، مهارت، دانش و توان خود برای تامین سلامتش به کار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: خودمراقبتی بارمراجعه به اورژانس و بستری بیمارستانی را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان محمد حسین اعرابی در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به شعار امسال هفته سلامت با عنوان «یک عمر سلامت با خود مراقبتی» افزود: خودمراقبتی همچنین ۴۰ درصد مراجعه به پزشکان عمومی و ۱۷ درصد مراجعه به پزشکان متخصص را نیز کاهش می‌دهد.

وی، با اشاره به اینکه امروزه بیماری‌های غیر واگیر مسئول ۶۰ درصد از موارد مرگ و میر در جهان است، بر نقش کلیدی آموزش‌های خود مراقبتی در کاهش بار بیماری‌های مزمن هم چون دیابت، آسم و… تاکید کرد.

دکتر اعرابی، با بیان اینکه بر اساس آمار جهانی خود مراقبتی عامل سلامت ۶۵ تا ۸۵ درصدی افراد است، تصریح کرد: خودمراقبتی عملی است که فرد بر اساس آگاهی، مهارت، دانش و توان خود برای تامین سلامتش به کار می‌گیرد.

به گفته وی، مبحثخودمراقبتی ساده و بسیار مهم است و تاثیر آن بسیار بیشتر از رعایت موارد بهداشتی برای افراد است که توسط دیگران برای آن‌ها تصمیم گیری می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، آغاز خودمراقبتی توسط فرد و تسرّی آن به افراد جامعه را تاکید کرد و اظهارداشت: متاسفانه خودمراقبتی در افراد بدلیل اشتغال به امور زندگی مغفول مانده است.

وی، با بیان اینکه خود مراقبتی بخشی از زندگی روزانه مردم و شامل مراقبتی است که به فرزندان، خانواده، دوستان، همسایگان و اجتماعات محلی نیز گسترش می‌یابد تاکید کرد: خودمراقبتی را نباید با خود درمانی اشتباه گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در واقع خود مراقبتی شامل اعمالی است که مردم انجام می‌دهند تا تندرست بمانند و از سلامت جسمی خود نگهداری کنند، نیازهای اجتماعی و روانی خود را برآورده سازند، از بیماری‌ها یا حوادثپیشگیری کنند، ناخوشی‌ها و وضعیت‌های مزمن را بهبود بخشند و نیز از سلامت خود بعد از بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان حفاظت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، با تاکید بر لزوم افزایش آگاهی و اطلاعات صحیح در خود مراقبتی ادامه داد: داشتن سبک زندگی سالم شامل تحرک و فعالیت بدنی، تغذیه سالم و پیروی از رژیم غذایی صحیح از جمله راهکارهای خودمراقبتی و ارتقای سلامتی در جامعه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز