خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره میراثفرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کاشان؛

استحکام بخشی اسکلت‌های انسانی ۵۵۰۰ ساله محوطه‌های باستانی سیلک

asdasd
کد خبر : ۱۹۲۵۴۸

سرپرست اداره میراثفرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کاشان از استحکام بخشی اسکلت های انسانی مکشوفه در تپه جنوبی محوطه باستانی سیلک کاشان خبر داد.

سرپرست اداره میراثفرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کاشان از استحکام بخشی اسکلت‌های انسانی مکشوفه در تپه جنوبی محوطه باستانی سیلک کاشان خبرداد.

به گزارش خبر نگار ایلنا در کاشان، «مهران سرمدیان» در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: اسکلت‌های کشف شده در تپه جنوبی محوطه باستانی سیلک با قدمتی بالغ بر ۵۵۰۰ سال که نشاندهنده زندگی و سکونت در این محوطه باستانی است، توسط گروهی از مرمتگران متخصص استحکام بخشی شده است.

وی ادامه داد: پس از پاکسازی اسکلت‌ها با الکل و استون و استحکام بخشی استخوان‌ها با مواد شیمیایی، قسمت‌هایی که به مرور زمان از بین رفته و متلاشی شده بودند، به روش اصولی مورد بازسازی قرار گرفته و در ادامه نیز محل اسکلت‌ها ایزوله و در ‌‌نهایت محفظه‌ای برای آنهاطراحی و ایجاد شده است.

«سرمدیان» به کشف اسکلت‌های کشف شده در محوطه باستانی سیلک اشاره کرد و گفت: در کاوش‌های باستان‌شناسی که در سال۱۳۸۱ و در جریان دومین فصل کاوش «طرح بازنگری سیلک» به سرپرستی دکتر صادق ملک شهمیرزادی انجام گرفته است در سه فضای سکونتگاهی واقع در تپه جنوبی بقایای چند اسکلت انسانی کشف شده‌اند که بنا بر نظر کار‌شناسان مربوطه با توجه به وضعیت آن‌ها و قرار داشتن در زیر توده‌ای از خاک، خشت و آوار احتمالآ بر اثر وقوع زلزله‌ای از بین رفته و مدفون شدند.

سرپرست پایگاه میراثفرهنگی منطقه باستانی سیلک نیز ادامه داد: بر اساس حفاری‌های انجام شده به سرپرستی رومن گیرشمن بین سال‌های ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۶ ه. ش که در دو تپه شمالی و جنوبی و قبرستان‌های سیلک، شش دوره فرهنگی برای محوطه باستانی سیلک مشخص شده است که هر یک از این ادوار شش گانه ویژگی‌های فرهنگی خود را دارند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. یکجا نشینی، استفاده از چرخ سفالگری، وجود کوره‌های سفالگری، ذوب فلزات از شاخصه‌های بارز فرهنگی این محوطه باستانی است.

علی ابوالفضلی با تاکید بر اینکه حفظ محوطه باستانی سیلک یکی ازمهم‌ترین دغدغه‌ها و برنامه‌های ما است افزود: سیلک، با قدمت بیش از ۷۵۰۰ سال به عنوان یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌های تمدن بشری همواره در محافل علمی و باستان‌شناسی ایران و جهان مورد توجه بوده و هست. استمرار ۵۰۰۰ سال و سکونت باعثشده است تا سیلک به عنوان معیاری برای ارزیابی دیگر سایت‌های باستانی قرار گیرد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با همکاری و همیاری تمام مسئولین به زودی شاهد ثبت این محوطه ارزشمند تاریخی در فهرست میراثجهانی یونسکو باشیم.

یاد آور می‌شود محوطه باستانی سیلک با شماره ۳۸ در شهرویور ماه ۱۳۱۰ فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز