خبرگزاری کار ایران

محقق برجسته و جهانی فرش؛

فرش دستبافت کاشان، شهرت جهانی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۶۸۷

قدمت فرش کاشان را براساس شواهد می‌توان به دوره تمدن سیلک نسبت دارد.

محقق برجسته و جهانی فرش گفت: فرش دستبافت کاشان شهرت جهانی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، پیتر رابرت جان فورد مشهور به جیم فورد در جمع اعضای هیات علمی و دانشجویان گروه فرش دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان و تنی چند از هنرمندان، تولیدکنندگان و دست اندرکاران فرش دستباف کاشان در خانه عطار‌ها به تاریخچه درخشان فرش دستبافت کاشان اشاره کرد و اظهار داشت: تاریخ فرش ایران به بیش از دو هزار سال قبل بر می‌گردد.

این محقق برجسته اروپایی مقیم امریکا، طرح و نقش فرش دستبافت ایرانی را بسیار جالب دانست و افزود: طراحان فرش تا قرن ۱۵ میلادی در طراحی فرش از شکل‌های هندسی و مربع و تکرار آن استفاده می‌کردند.

جیم فورد با بیان اینکه در آن دوره‌ها برخی طرح‌های فرش‌های کشورهای غرب ایران همچون عراق و ترکیه از فرش ایرانی الگو گرفته‌اند، خاطر نشان کرد: در قرن ۱۴، طراحان ایران دردوره تیموریان به نقش‌های چینی از جمله یقه ابری و نقش‌های رئال نیز گرایش پیدا کرده‌اند آغاز این جریان را می‌توان علاوه بر هرات از شیراز دانست که درتسلط تیموریان قرار گرفته بود.

وی خاطر نشان کرد: در ۵۰۰ سال اولیه دوران اسلام در حدود ۱۰۰ نقش وجود دارد که به طرح و نقش فرش به احتمال زیاد جهت داده است.

نامبرده که به دعوت مرکز ملی فرش ایران برای ایراد سخنرانی در همایش پژوهشگران فرش ایران در محل نمایشگاه بین المللی فرش به تهران آمده است باعلاقه به فرش کاشان خواستار حضور در کاشان می‌شود که باپیگیری گروه فرش دانشگاه کاشان در این دانشگاه حضور یافت.

رئیس انجمن علمی فرش ایران و مدیر گروه هنر اسلامی و پژوهش هنر دانشگاه نیز در این نشست به تاریخ فرش کاشان اشاره کرد و افزود: قدمت فرش کاشان را براساس شواهد می‌توان به دوره تمدن سیلک نسبت دارد.

دکتر امیرحسین چیت سازیان به شهرت جهانی فرش کاشان اشاره کرد و افزود: اینکه محققان دیگر کشور‌ها برای انجام تحقیق و آشنایی نزدیک با فرش دستباف به کاشان سفر دارند نشان از عشق و علاقه آنان و شهرت جهانی فرش کاشان است.

وی با اشاره به اینکه فرش دستباف این منطقه، پیش از اسلام نیز سابقه داشته، خاطر نشان کرد: در برخی بافته‌های دستی ابریشمی کاشان که از دوره ساسانی است و در کتاب‌ها به آن اشاره شده شهرت نساجی این شهرمشهود است.

وی اظهار داشت: در دوره ایلخانیان نیز پارچه زربفت و فرش طبق نوشته مارکوپولوی ایتالیایی وجود داشته و در دوره تیموریان نیز کاشان در زمینه فرش ودستبافت‌ها، مهد هنر بوده است.

دکتر چیت سازیان با بیان اینکه عمده فرش‌های ابریشمی دوره صفویه مربوط به کاشان است، افزود: این دوره یکی از دوره‌های شکوفایی هنر فرش کاشان است.

مدیر گروه هنراسلامی و پژوهش هنر دانشگاه کاشان، توجه علمی به فرش را از سال ۷۵ از زمان تاسیس رشته فرش در دانشگاه بیان کرد و گفت: دانشگاه کاشان در این مدت، پیشرفت‌های خوبی داشته و افراد متخصصی را در زمینه هنر فرش تربیت کرده است.

دکتر چیت سازیان، مدیریت دانش فرش را لازم دانست و اظهار داشت: بایستی ابعاد مختلف فرش از ریسندگی، طراحی و رنگرزی و بافت فرش تا اقتصاد و تاریخ و فرهنگ درقالب مدیریت دانش برای آیندگان احصاء و ثبت وضبط شود.

این نشست که با خیر مقدم توسط مدیرگروه فرش دانشگاه مهندس قشقایی فر آغاز شد، باحضور رئیس اتاق بازرگانی و نماینده مرکز ملی فرش ایران و اداره کل صنعت معدن و تجارت استان اصفهان و روسای برخی ادارات کاشان تا ظهر ادامه داشت و اعضای هیات علمی و دانشجویان گروه فرش دانشگاه کاشان نیز نظرات و دیدگاه‌های خود را در خصوص فرش ارائه کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز