خبرگزاری کار ایران

با حضور رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور:

از لوح ثبت جهانی آیین قالیشویان مشهد اردهال کاشان رونمایی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۶۲۹

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از رونمایی لوح ثبت جهانی آیین قالیشویان مشهد اردهال کاشان توسط معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خبر داد.

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از رو نمایی لوح ثبت جهانی آیین قالیشویان مشهد اردهال کاشان توسط معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، " مهران سرمدیان " در گفتگو با خبرنگاران با اعلام خبر فوق افزود: امسال در حاشیه آئین قالیشویان مشهد اردهال کاشان که در دومین جمعه مهرماه مورخ ۱۱/۷ / ۹۳ برگزار می شود، از لوح ثبت جهانی این آیین با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور رونمایی می شود.

سرمدیان، آئین سنتی - مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان را یک رویداد فرهنگی مذهبی دانست که هرساله جمعیت عظیمی را به دور خود جمع می کند که این اجتماع عظیم سال به سال پویا تر و منسجم تر می شود.

وی ادامه داد: از شاخص های مهم آیین سنتی – مذهبی قالیشویان این است که بر خلاف آیین های مذهبی دیگر از تقویم شمسی تبعیت می کند و همه ساله در دومین جمعه مهر ماه برگزار می شود. این در حالی است که روز شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) اواخر ماه جمادی الثانی است.

دبیر ستاد خدمات هماهنگی سفر شهرستان کاشان افزود: همچنین در اجرای مصوبات شورای برنامه ریزی و توسعه گردشگری شهرستان کاشان و با برنامه ریزی فرمانداری ویژه کاشان به منظور تبیین ارزشها و ریشه های اعتقادی و تاریخی و معرفی هرچه بهتر مراسم قالیشویان، همایش حماسه اردهال با دو نشست تخصصی با موضوعات " تبیین آیین گردشگری مذهبی " و معرفی آیین سنتی قالیشویان " با حضور مهمانان داخلی و خارجی از جمله برخی سفرای کشورهای اسلامی و مؤسسه اکو در روز پنج شنبه مورخ ۱۰/۷ / ۹۳در کاشان برگزار می شود.

مسئول تدوین پرونده ثبت جهانی آئین قالیشویان نیز در ادامه اظهار داشت: از شاخص های مهم آئین قالیشویان انتقال نسل به نسل، مردمی بودن و پویایی و زنده بودن آن است که در پرتو وفاق و اتحاد اجتماعی و همدلی شکل می گیرد. از این حیثاست که این آیین یک گردهمایی صلح آمیز تعبیر می شود

" عباس تراب زاده " با تاکید بر اینکه آیین قالی شویان علاوه بر این که نماد تشییع پیکر پاک حضرت سلطان علی بن باقر(ع) است ادامه داد: حوزه های دیگر میراثمعنوی از قبیل شعائر ماه محرم، تقدس آب، گاه شماری و تقویم محلی، نقش صنایع دستی و دانش بومی را در بر گرفته است.

کارشناس مردم شناسی اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان ادامه داد: استفاده از قالی که یک عنصر فرهنگی و بومی است و از دانش و مهارت بومی برخاسته، حکایت از محبت مردم آن زمان به حضرت سلطانعلی و نیز تقدس پیکر پاک آن حضرت دارد. بنابراین تمام این عوامل دست به دست هم داد تا این اثر فرهنگی قابلیت ثبت در فهرست میراثمعنوی یونسکو را پیدا کرد و نهایتا در آذر ماه ۹۱ در فهرست آثار ناملموس سازمان علمی - فرهنگی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

گفتنی است شهرستان کاشان دارای سه اثر ثبت جهانی باغ تاریخی فین، مهارت های سنتی در بافت فرش کاشان و آئین سنتی - مذهبی قالیشویان مشهد اردهال است که دو اثر مهارت های سنتی در بافت فرش کاشان و آئین سنتی - مذهبی قالیشویان مشهد اردهال در فهرست میراثناملموس جهانی در سال های ۱۳۸۹ و۱۳۹۱ در این فهرست به عنوان آثار معرف و نیازمند پاسداری فوری، جای گرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز