خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان؛

در مجالس حسینی، دل مردم را با معارف عاشورا آشنا کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۵۶۶

در مجالس اباعبد اله الحسین و ائمه معصوم علیهم السلام، مردم را به گریه مشغول نکنیم بلکه دل مردم را با معارف عاشورا آشنا کرده و به لرزه بیاوریم

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در مجالس اباعبد اله الحسین و ائمه معصوم علیهم السلام، مردم را به گریه مشغول نکنیم. بلکه دل مردم را با معارف عاشورا آشنا کرده و به لرزه بیاوریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، «عبدالرضا مدرس‌زاده» در آیین زنگ محتشم در دبیرستان محتشم کاشان افزود: اگر سعی کنیم تا با خوار کردن اهل بیت علیهم السلام، مردم را به گریه بیاوریم، روز قیامت مدیون هستیم.

به گفته وی، حضرت زینب سلام اله علیها، که دختر حضرت علی علیه السلام و عقیله بنی هاشم بود و با سخنانش کاخ یزید را به لرزه آورد، اهل جزع و فزع نبود و اگر بگوییم سرش را به چوب محمل زد، مغایر با فرهنگ اهل بیت علیهم السلام است.

وی اظهار داشت: شاعران و مداحانی که به سبک اشعار ترانه‌های سخیف، نوحه و شعر می‌گویند، غافل از حرارت و عظمت شعر محتشم هستند و آن را درک نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: محتشم از نام و نماد شهدای کربلا نگفته است، اما شعرش نظم خون چکان است و به همه تعلیم می‌دهد تا در بند ظاهر نباشند و فرهنگ عاشورا را باید پاس داشت.

این پژوهشگر تاکید کرد: بعد از همه عصر‌ها و نسل‌ها، شعر محتشم، تحرک مثبت در جامعه ایجاد می‌کند چون از منبعی بالا‌تر از اندیشه انسان الهام گرفته است.

وی گفت: محتشم، شعر آیینی را شکل داد و ترکیب بند او، از همه اشعار آیینی بالا‌تر است و درس او برای ما این است که باید شعر فاخر و هدف والا گفت و درس مراسمی چون زنگ محتشم برای همه ما این است که مفاخر را بشناسیم، سرمایه‌هایمان را قدر بدانیم و به آن مباهات کنیم.

مدرس‌زاده افزود: محرم و عاشورا، فرصت و بهانه‌ای است که با تعالیم اهل بیت علیهم السلام آشنا شویم و با تمسک به محبت آن‌ها و عمل به رفتارشان، رستگار شویم در روزی که مال و فرزند هیچ سودی ندارد.

شعر معروف با مطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» از جمله آثار گران سنگ محتشم کاشانی است و آیین زنگ محتشم، عطرافشانی آرامگاه محتشم توسط دانش آموزان دبیرستان دهخدا، خواندن دسته جمعی ترکیب بند محتشم توسط دانش آموزان دبستان پسرانه شاهد و برگزاری مسابقات پژوهش و تحقیق شخصیت محتشم کاشانی، از جمله برنامه‌های جنبی تدارک دیده شده زنگ محتشم کاشانی در مدارس این شهرستان برشمرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز