خبرگزاری کار ایران

به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها عنوان شد:

هیچ وقت مواد شیمیایی مانند جوهر نمک را با مواد شوینده مخلوط نکنید

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۸۴۳

هیچ وقت مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و جرم گیر را با مواد شوینده و فرآورده‌های سفید کننده مخلوط نکنید.

کار‌شناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: هیچ وقت مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و جرم‌گیر را با مواد شوینده و فرآورده‌های سفید کننده مخلوط نکنید.

دکتر مسعود نساج در گفتگو با خبرنگار ایلنا در کاشان با بیان این مطلب، با اشاره به نامگذاری یکم تا هفتم آبان ماه به عنوان هفته «پیشگیری از مسمومیت‌ها»، با اشاره به اینکه بخارات و گازهای ناشی از این اختلال بسیار سمی و خفه کننده است، افزود: اختلاط مواد شیمیایی با مواد شوینده منجر به آسیب‌های جدی جسمی به ویژه تنفسی، پوستی و چشمی می‌شود.

وی با بیان اینکه پنجم آبان ماه به عنوان روز «پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات و مواد شیمیایی و شوینده خانگی» تصریح کرد: پس از مصرف مواد شوینده، سفید کننده، جرم گیر و لوله بازکن در محیط‌های دربسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به هیچ عنوان در این مکان‌ها توقف نکنید چرا که گازهای تولید شده در فضای کوچک، خفه کننده و سمی است.

دکتر نساج ادامه داد: در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک کننده پنجره‌ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد و حتماً از وسایل محافظت کننده مانند دستکش بلند، کفش نفوذ ناپذیر، لباس آستین بلند، شلوار بلند و جوراب استفاده کنید.

رعایت توصیه‌های لازم در هنگام استفاده از فرآورده‌های شیمیایی و سموم

کار‌شناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: در هنگام استفاده از فرآورده‌های شیمیایی و سموم مختلف اعم از سموم خانگی یا صنعتی، حتماً در نور کافی برچسب روی بسته بندی را مطالعه و سپس مصرف کنید.

وی، با اشاره به اینکه هر گونه مصرف خوراکی با سموم دفع آفات را جدی بگیرید و بیمار را برای درمان در اسرع وقت به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل کنید، یادآور شد: علایم و نشانه‌های مسمومیت با برخی از سموم مانند سم موش کش می‌تواند به صورت تاخیری(۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از مصرف) ظاهر شود.

دکتر نساج اظهار داشت: علایم و نشانه‌های مسمومیت با گروه مهمی از حشره کش‌ها(موسوم به ترکیبات ارگانوفسفره) با تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، اسهال، اشک ریزش، آبریزش از بینی، تعریق، تنگی نفس، افت فشارخون، تنگی مردمک چشم، اختلالات قلبی و عصبی همراه است.

وی، با بیان اینکه در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد اسیدی و یا قلیایی پوست و چشم را با مقادیر فراوان آب شستشو داده و مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کنید، تاکید کرد: در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد اسیدی و یا قلیایی هرگز از مواد قلیایی و یا اسیدی جهت خنثی سازی استفاده نکنید. هرگز بیمار را وادار به استفراغ نکنید. این کار می‌تواند سبب وخیم شدن وضع بیمار گردد.

کار‌شناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: برخی لوازم آرایشی خصوصاً غیر استاندارد و حتی سرمه، حاوی مقادیر بالای سرب می‌باشند حتما از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

وی، مصرف غذا‌های چرب سبب را زمینه ساز افزایش سرعت جذب سرب توسط بدن انسان عنوان کرد و گفت: هوای محیط نزدیک به بزرگراه‌ها، خاک و محیط اطراف مناطق صنعتی مانند کارخانجات باتری سازی، رنگ سازی چند برابر دیگر نقاط حاوی سرب می‌باشد بنابراین به منظور سنجش سرب در خون افراد شاغل در صنعت که با سرب تماس دارند، آزمایش خون باید به طور مرتب انجام شود.

یکم تا هفتم آبان ماه سال جاری هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها است و شعار روز پنجم آن «پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات و مواد شیمیایی و شوینده خانگی» نامگذاری شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز