خبرگزاری کار ایران

سرپرست پایگاه میراثفرهنگی سیلک کاشان:

در دوره اشکانی هم درکاشان تدوام فرهنگی داریم

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۰۷۶

شواهدی در بعضی ازمکان‌های کاشان به‌دست آمده که نشان می دهد این شهرستان ۱۵ هزارسال قدمت دارد.

سرپرست پایگاه میراثفرهنگی سیلک کاشان گفت: شواهدی در بعضی از مکان‌های کاشان به‌دست آمده که نشان می‌دهد، این شهرستان ۱۵ هزارسال قدمت دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، « محسن جاوری»، سرپرست پایگاه میراثفرهنگی سیلک کاشان، ظهر امروز، سه شنبه، بیست و هشتم بهمن، در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران شهرستان کاشان در پایگاه سیلک کاشان با اشاره به اینکه حزیم سیلک بازنگری می شود، گفت: پس از تعیین بازنگری حریم سیبلک، برای تصویب به شورای فنی سازمان میراثفرهنگی کشور ارسال می شود.

وی با اشاره به اینکه در متون، اطلاعات تاریخی کمی داریم ولی داده‌های باستان شناسی زیادی داریم، تصریح کرد: درمحدوده اطراف کاشان سفال‌های زیبایی را به‌دست آورده‌ایم که مربوط به دوره اشکانی است.

وی با اشاره به اینکه درمنطقه سفید آب کاشان آثاری از دوران پارینه سنگی به‌دست آمده که نشان دهنده این است که ۱۵ هزار سال پیش انسان در این منطقه سکونت داشته است، گفت: با توجه به کاوش‌های باستان شناسی که در کاشان انجام شده ولی هنوز ده‌ها محوطه باستانی اطراف شهرستان کاشان وجود دارند.

سرپرست پایگاه میراثفرهنگی سیلک کاشان داده های باستان شناسی موجود در کاشان را نشان از قدمت بسیار بالای تاریخی این منطقه دانست و گفت: آثاری در منطقه علی آباد آران و بیدگل به‌دست آمده که مربوط به دوره سیلک کاشان است موید این واقعیت است.

جاوری با بیان اینکه باستان شناسان داخلی وخارجی که در کاشان کار کرده اند، خیلی حرف برای گفتن در زمینه قدمت و آثار تاریخی این شهرستان دارند، گفت: یک گروه باستان شناسی در حال برنامه ریزی، جمع آوری وتدوین اطلاعات بناهای تاریخی کاشان است.

وی با اشاره به اینکه در اطراف کاشان، سفال‌های جرینگی از دوره اشکانی به‌دست آمده که قبلا هیچگونه اطلاعاتی از آن نداشتیم، گفت: هرچند در متون در کاشان مطلب نداریم ولی داده‌های باستان شناسی به ما می‌گوید که ما دردوره اشکانی هم درکاشان تدوام فرهنگی داریم.

جاوری باتاکید بر اینکه اینکه باید داده‌های تاریخی خود در کاشان را با انجام کاوش‌ها و بررسی‌ها این خلاء را پرکنیم، گفت: در دوره ساسانی چندین چهارطاقی شامل(چار طاثی نیاسر خرمدشت و ویگل) درمنطقه کاشان داریم.

وی از وجود دو شهر دوره ساسانی در کنار هم در منطقه کاشان که تا پایان دوره سلجوقی ادامه پیدا کرده خبر داد و گفت: تدوام در دوره اسلامی و تکنینک در زمینه هنر سفالگری در منطقه کاشان که درکل کشور بی نظیر است و همچنان تدوام داشته نشان از قطع نشدن این هنر این منطقه است.

وی تصریح کرد: کاشان تنها شهری در مرکز کشور است که با گذشت چندین هزارسال، نسل به نسل هنر سفالگری، فلز، معماری، شهرسازی و غیره در آن جفظ شده و همچنان تداوم داشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز