خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره اوقاف کاشان در گفت‌وگو با ایلنا

همایش‌های گردشگری مذهبی باید درحسینیه‌ها و بقاع متبرکه برگزارشود

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه کاشان گفت: باید نخستین همایش فرهنگ وگردشگری مذهبی را به جای اینکه درهتل و مراکز گردشگری برگزارشود درخود آستان سلطان علی ابن امام محمد باقر (ع) و یا دیگراماکن مذهبی کاشان برگزار می‌شد.

«حجت الاسلام جعفر جنتی» رئیس اداره اوقافذ وامورخیریه شهرستان کاشان درگفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری ایلنا درکاشان با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) گفت: اگر می‌خواستند بحث گردشگری مذهبی با مدیریت و محوریت سلطان علی ابن امام محمد باقر (ع) برگزار شود باید نخستین همایش فرهنگ وگردشگری مذهبی را به جای اینکه درهتل و مراکز گردشگری برگزارشود درخود آستان سلطان علی ابن امام محمد باقر (ع) و یا دیگراماکن مذهبی کاشان برگزار می‌شد.

وی از شهرستان کاشان به عنوان شهردارالمومنینی که ازدیرباز آیین و سنتهای مذهبی متعلق به این شهرستان بوده نام برد و گفت: علیرغم پتانسیل‌های فراوان مذهبی که کاشان دارد متاسفانه درنخستین همایش ملی فرهنگ و گردشگری مذهبی کاشان مرام و ایده مورد نظر این همایش برآورده نشد.

وی وجود امامزادگان، بقاع متبرکه، تکیه‌ها و حسینیه‌های کاشان را به عنوان آثارتاریخی و مذهبی بسیار ارزشمند نام برد و گفت: با توجه به اینکه سنتهای فرهنگی و مذهبی گذشته کاشان دراین تکایا، حسینیه‌ها و امامزادگان برگزارمی شد بهتر بود به منظور آشنایی شرکت کنندگان چنین همایش‌هایی درمراکز فرهنگی، مذهبی، سنتی و قدیمی خود شهرکاشان برگزارمی‌شد.

وی با بیان اینکه با برنامه ریزی صحیح می‌توان چنین همایشهایی را درصحن حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر (ع) و دیگر اماکن مذهبی کاشان برگزارنمود. گفت: با توجه به اینکه آیینهای سنتی عاشورا از اول محرم درکاشان شروع می‌شود بهتر بود مراسم رونمایی از آیین سقایی درخود حسینه‌های کاشان انجام می‌شد.

وی با انتقاد ازعدم توجه به بعضی از حسینیه‌ها و بقاع متبرکه میراثی کاشان گفت: امامزاده شاهزاده ابراهیم به عنوان اثر تاریخی و باستانی بهترین مکان برای بحث گردشگری میراثی و زیارتی است.

وی وجود ۱۲۸ امامزاده فعال درشهرستان کاشان را نشان از قدمت میراثی و مذهبی بودن کاشان عنوان کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با استفاده از پتانسیل بسیاربی نظیر تاریخی و مذهبی شهرستان کاشان گردشگری مذهبی این شهرستان را به سراسرکشور و جهان معرفی کنیم.

جنتی افزود: به علت عدم شناسایی مراکزفرهنگی و مذهبی متاسفانه توریستهایی که به کاشان می‌آیند به دلیل اینکه سنتهای مذهبی خود کاشان برای این گرشگران معرفی نمی‌شود مراکز فرهنگی و مذهبی این شهرستان برایشان شناخته شده نیست.

گفتنی است نخستین همایش ملی فرهنگ و گردشگری مذهبی با محوریت اردهال کاشان هفته گذشته با حضور لیدرهای گردشگری ۲۱ استان کشور، جمعی از مسئولین استان اصفهان و شهرستان کاشان به مدت دوروز درمجتمع گردشگری خورشید اردهال برگزار شد.

اجرای آیین نقاره‌کوبی، چاوش‌خوانی، آیین تشرف به مسلک سقایی، رونمایی از لوح سبک ملی آیین تشرف به مسلک سقایی و رونمایی از نقشه گردشگری محور نیاسرو اردهال از دیگر بخش‌های این همایش بود.

کد خبر : ۳۱۵۸۰۴