خبرگزاری کار ایران

درعصر دوازدهم محرم

بی‌نظیرترین مراسم خاکسپاری شبیه شهدای کربلا درنوش آباد برگزارشد

درعصر دوازدهم محرم با حضور بیش از پانزده هزارنفر ازعاشقان اهل بیت (ع) از سراسر کشورمراسم بی نظیرخاکسپاری شبیه شهدای کربلا همراه با مدیحه سرایی وروضه خوانی درنوش آباد برگزارشد.

« حجت الاسلام احمد مهمان نواز» از فعالان مراسم خاکسپاری شبیه شهدای کربلا در نوش آباد درحاشیه این مراسم در گفتگوبا خبرنگار خبرگزاری ایلنا درکاشان  با اشاره به اینکه مراسم خاکسپاری شبیه شهدای کربلا در نوش آباد از سال  80 تاکنون به صورت منسجم و با شوروشوق فراوان برگزارمی شود .گفت : امسال علاوه برمراسم شبیه خاکسپاری شهدای کربلا روضه نعل تازه زدن براسب ها و تازان زدن بربدن مطهر شهدای کربلا به منظور به تصویر کشیدن گوشه ای از جنایات بنی امیه و مظلومیت حضرت اباعبدالله الحسین و یاران با وفایش اضافه شده است .

حجت الاسلام مهمان نواز با بیان اینکه  شبیه مراسم خاکسپاری شهدای کربلا که درنوش آباد برگزارمی شود درهیچ شهری از کشوربدین سبک برگزارنمی شود. گفت : همه ساله دراین مراسم روضه قمر بنی هاشم ، حضرت ابوالفضل و حضرت قاسم (ع)  خوانده می شود .

وی با تاکید براینکه مراسم خاکسپاری شبیه شهدای کربلا درنوش آباد باید به ثبت معنوی میراث فرهنگی کشور برسد. گفت : هرچند هزینه های این مراسم با کمکهای مردمی تامین می گردد ولی به جهت گرم شدن هوا نیازمند مکانی مناسب و سرپوشیده برای برگزاری این مراسم هستیم که امیدواریم مسئولین فرهنگی و میراثی کشور و خیرین با تخصیص اعتبارات ویژه نسبت به این امرخیریاری رسان ما باشند.

وی به تاثیر گذاری معنوی مراسم خاکسپاری شبیه شهدای کربلا در نوش آباد اشاره کرد و گفت : جمعیت 15 هزارنفری که از سراسر کشوربه این مراسم می آیند تماشاگر نیستند بلکه با دیدن صحنه های شبیه جنایاتی که به امام حسین (ع) و یاران باوفایش شده به یاد مظلومیت ائمه اطهار(ع) اشک ازچشمانشان جاری می شود و به عمق جنایات بنی امیه پی می برند و حاجت روا می شوند.

همه ساله این مراسم، با اجرای تعزیه شهادت امام حسین(ع)، هجوم لشگر یزید و آتش زدن خیمه های حسینی و اسارت اهل بیت(ع) و حضور اعراب بنی اسد برای دفن شهدای کربلا بازآفرینی می شود.

گفتنی است، شهر مذهبی، مومن و ولایتمدار نوش آباد با پیشینه تاریخی و باستانی هفت هزارساله با جمعیت 12هزارنفری در فاصله هشت کیلومتری شمال کاشان و سه کیلومتری غرب شهرستان آران وبیدگل در استان اصفهان واقع شده است که اجرای مراسم آیینی و سنتی مذهبی ماه های محرم، صفر و ایام فاطمیه آن زبانزد خاص و عام در سراسر کشور است و هر سال در این ایام علاوه بر میهمان داخلی جستجو گران حقیقت از خارج از کشور را نیز راهی این خطه مذهبی می کند.

کد خبر : ۳۱۶۷۱۶