خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان

سرطان با خود مراقبتی و امید قابل پیشگیری و درمان است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شعار امسال هفته پویش ملی مبارزه با سرطان با عنوان "سرطان قابل پیشگیری و درمان است با خود مراقبتی و امید " نامگذاری شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، سید علیرضا مروجی، افزود: با داشتن سبک زندگی سالم 40 درصد از سرطان‌ها با حذف عوامل خطر آن قابل پیشگیری هستند.
 
وی، با تاکید بر شناخت روش‌های خودمراقبتی برای پیشگیری اولیه از سرطان تصریح کرد: علایم هشداردهنده سرطان را بشناسید، هر چه سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان پذیرتر خواهد بود به طوری که حداقل نیمی از سرطان‌ها قابل درمان هستند.
 
مروجی، زندگی روانی، معنوی و اجتماعی سالم را درابتلای کمتر به سرطان موثر دانست و اظهار کرد: خود و دیگران را دوست بدارید که این نگرش و رفتار در پیشگیری از سرطان موثر است.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، با بیان اینکه شما برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت خود، خانواده و اطرافیان مسولیت فردی، خانوادگی و اجتماعی دارید، ادامه داد: باورهای نادرست را کنار بگذارید و به دیگران امید بدهید.
 
وی، با اشاره به اینکه سرطان بیماری سنین بالاست، اما گاهی زمینه ارثی شروع سرطان را جلو می‌اندازد، یادآور شد: سن سرطان در ایران پایین‌تر نیست بلکه جمعیت جوان ما وامید به زندگی درکشور ما بیشتر  شده است.
 
مروجی، عدم استعمال دخانیات و قرار نگرفتن در معرض دود سیگار و قلیان،حفظ وزن مناسب، مصرف غذاهای سالم، انجام فعالیت بدنی و ورزش منظم، مصرف روزانه 5 سهم میوه و سبزی و استفاده از کرم ضد آفتاب و پوشش مناسب پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش را در پیشگیری از سرطان‌ها بسیار موثر دانست.
 
گفتنی‌ست 8 الی 15 بهمن ماه  هفته پویش ملی مبارزه با سرطان نامگذاری شده است.
کد خبر : ۳۴۳۳۲۷