خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه کاشان مطرح کرد:

اقتصاد مقاومتی با تشکیل شرکت‌های دانش بنیان محقق می‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۶۰۱۳۳

رئیس دانشگاه کاشان گفت: اقتصاد مقاومتی با تشکیل شرکت‌های دانش بنیان محقق می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، عباس زراعت در جلسه ای  که با حضور روسا و معاونین دانشکده ها و پژوهشکده ها به منظور تبریک سال جدید و بررسی برنامه عملیاتی سال 95 دانشکده‌ها و پژوهشکده ها برگزار شد، ضمن تبریک سال جدید، از روسا و معاونین دانشکده ها، پژوهشکده ها درخواست کرد هر دانشکده را یک دانشگاه کوچک دانسته و برای ارتباط با صنعت و اجرای برنامه ها بویژه در جذب منابع مالی با استقلال و اختیار کامل اقدام کرده و در انتظار سازمان مرکزی نباشند تا تمامی کارها از این طریق انجام شود.

زراعت  ضمن بیان گوشه ای از عملکرد خود در زمان تصدی دانشکده علوم انسانی به اقدامات خود در مورد برای جذب کمک های خیرین برای دانشکده و دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر نیز روسای یکی از پژوهشکده ها مبلغ پانصد میلیون ریال از حمایت مالی خیرین برای پژوهشکده خود جذب کرده است که می‌تواند برای همه دانشکده‌ها و پژوهشکده ها الگو باشد.
 
رئیس دانشگاه کاشان با توجه به شرایط سخت پیش رو و تاکید بر اجرای اقتصاد مقاومتی مهمترین ویژگی‌های دانشگاه را که باید به آن دست یافت، بین المللی شدن دانشگاه بیان کرد و افزود: لازمه حیات دانشگاه به مفهوم واقعیش آن است که از حالت دبیرستانی خارج شده و به صورت بین المللی در آید.
 
 زراعت با اشاره به اینکه دانشگاه در این زمینه اقدامات زیادی انجام داده است خاطر نشان کرد:  اما این موضوع باید به صورت خواست و مطالبه عمومی دانشگاه و مسئولان شهرستان در آید و گرنه موفق نخواهیم بود.
 
وی با بیان اینکه دانشگاه حدود 10 تفاهم نامه با دانشگاههای معتبر بین المللی تنظیم کرده و بیش از سی فعالیت مهم بین المللی انجام داده است که در طول تاریخ دانشگاه سابقه نداشته است افزود:  این اقدامات زمانی تاثیر گذار خواهد بود که دانشکده ها و پژوهشکده ها ورود پیدا کرده و از این پتانسیل ها استفاده کنند.
 
رئیس دانشگاه کاشان، ایجاد کرسی‌های علمی خیرین را از دیگر اقدامات بین المللی شدن دانشگاه عنوان کرد که تاکنون دو کرسی آن، ایجاد شده است گفت: نحوه تاسیس کرسی ها بدین صورت است که یک خیر هزینه کرسی را برعهده گرفته و یک یا چند دانشمند شاخص بین المللی اجرای آن را برعهده می گیرند تا در زمینه هایی که دانشگاه توان رقابت با دانشگاه‌های خارجی را دارد علم و تکنولوژی مورد نیاز را وارد دانشگاه کنیم.
 
زراعت اظهار کرد: تلاش برای تصدی مدیریت رصدخانه بین المللی کامو  که یکی از کرسی‌های خیرین به آن اختصاص یافته و جناب دکتر منصوری تلاش‌های خوبی را در این زمینه انجام داده اند از دیگر اقدامات بین المللی شدن دانشگاه است و تحقق این امر مهم نیاز به عزم جدی و مطالبه عمومی تمام مسئولان امام جمعه، نماینده، فرماندار، شورای شهر، شهردار و تمامی آحاد مردم دارد زیرا گرچه مدعیان دیگری نیز وجود دارند اما نزدیک ترین دانشگاه دولتی به رصدخانه، دانشگاه کاشان است و امکانات خوبی هم در دانشگاه وجود دارد که اعضای هیات علمی دانشکده فیزیک از جمله آنهاست.
 
وی خاطر نشان کرد: اقدام مهم دیگر تاسیس شعبه آی سی تی پی در دانشگاه است که اقدامات بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته و نظر 5 نفر از برجسته ترین دانشمندان بین المللی که دانشمندان دارای نوبل هم در میان آنها وجود دارد برای همکاری علمی با دانشگاه جلب  شده است.

رئیس دانشگاه کاشان تصریح کرد: یکی از زمینه های دیگر همکاری استفاده از پتانسیل فردو است که در توافقات 1+ 5 مقرر شده است بعنوان مرکز تحقیقاتی مورد استفاده قرار گیرد و دانشگاه کاشان بعنوان نزدیک‌ترین مرکز علمی به این مجموعه می تواند نقش مهمی را در اداره آن ایفا کند.
 
زراعت، ایجاد کلاس های آنلاین علمی با کمک خیرین را از دیگر موارد بیان کرد و گفت: تاکنون چند کلاس برپاشده و در فکر توسعه آن هستیم، در این روش یکی از اساتید مبرز خارجی به صورت آنلاین آموزش داده و دانشجویان در کلاس حاضر می شوند و اشکالات خود را مطرح می نمایند .
 
وی با اشاره به اینکه تجربه انجام چند کلاس نشان داده است که تفاوتی با کلاس های حضوری ندارد و بجای اینکه دانشجو به خارج کشور برود یا استاد به ایران بیاید کلاس ها به صورت آنلاین انجام می شود و این راه مناسبی برای انتقال تکنولوژی و آخرین دست آوردهای علمی به دانشجویان است از روسای دانشکده ها خواست: برنامه ریزی کنند تا هرگروه حداقل یک کلاس آنلاین در هر ترم داشته باشد.
 
زراعت همکاری استادان دانشگاه را برای شناسایی اساتید مطرح ایرانی مقیم خارج کشورخواستار شد و افزود: ما نمی‌توانیم این نخبگان را به دانشگاه بیاوریم اما می توانیم از دانش آنها استفاده کنیم. این عزیزان غالبا شیفته خدمت به کشورشان هستند و در زمینه های مختلفی آمادگی همکاری دارند مانند تهیه منابع علمی و آزمایشگاهی، راهنمایی رساله ، اعزام دانشجو و استاد و...
 
وی به همکاران هیات علمی تاکید کرد: اساتید ایرانی خارج کشور و بویژه کاشانی‌های عزیز را که می شناسند به ما معرفی کنند تا با ایشان ارتباط برقرار نماییم.در زمینه های مالی نیز سرمایه داران بزرگی در خارج کشور وجود دارند که دوست دارند به دانشگاه کمک کنند و اینک که تحریم ها برداشته شده است باید از این ظرفیت بخوبی استفاده کنیم.
 
وی راه اندازی سایت انگلیسی و عربی دانشگاه را از دیگر برنامه ها عنوان کرد و افزود:  رؤسای دانشکده ها  ترجمه رزومه اساتید و فعالیت های علمی شان را در اختیار  دفتر روابط بین الملل قرار دهند تا سایت ها تکمیل شود. این اقدام برای بین المللی شدن دانشگاه بسیار ضرورت دارد  زیرا مراکز علمی و پژوهشی و پژوهشگران خارجی از این راه می توانند ظرفیت های ما را شناسایی کرده و با ما همکاری کنند.
 
زراعت تاسیس شبکه هوشمند را از دیگر اقدامات  مهم دانشگاه نام برد و خاطر نشان کرد: شبکه هوشمند موضوع یکی از کرسی های علمی خیرین  است که  اجرای آن بر عهده همکار افتخاری ما جناب پروفسور شاهیده پور است که از مفاخر علمی جهان می باشند.اجرای شبکه هوشمند در کشور موضوع مهمی است که دانشگاه کاشان آن را شروع کرده ویکی از افتخارات بزرگ ما خواهد بود.
 
وی با اشاره به اینکه  از زمانی که جناب دکتر مزدیان فر مسوولیت روابط بین الملل را بر عهده گرفته اند تحولات بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفته و همت اساتید ما نیز افتخارات بزرگی را نصیب دانشگاه کرده است افزود: قرارگرفتن دانشگاه کاشان در میان یک درصد دانشگاههای برتر جهان، قرارگرفتن 4 استاد دانشگاه در 5 رشته علمی در میان دانشمندان جهانی، انتخاب پرکارترین دانشمند جهان اسلام از اساتید دانشگاه، تعلق جایزه جهانی یک سالانه کاشی به استاد دانشگاه ما، تعلق رتبه آی اس آی به یکی از مجلات دانشگاه و... از جمله افتخارات دانشگاه طی دو سال اخیر بوده است.

رئیس دانشگاه کاشان با بیان اینکه ویژگی دیگر مورد انتظار برای دانشگاه کاشان فن آور بودن آن است، اظهار کرد: دانشگاه کارآفرین یا دانشگاه نسل سومی بعنوان چشم انداز همه دانشگاهها انتخاب شده است و ما نیز باید به همین سو گام بردایم.

زراعت خاطر نشان کرد: دانشگاه کاشان زمینه های خوبی برای فن آوری دارد و این دانشگاه تقریبا در تمامی سال ها نفرات نخست نانو در همایش های بین ا لمللی نانو را داشته است و در زمینه کاتالیست رتبه ای اول را دارد.بنابراین می توان با ایجاد شرکت های دانش بنیان و دانشگاهی نقش موثری را ایفا کرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه با شرکت ها و بخش خصوصی وارد مذاکره شده و مدیریت اقتصادی نیز راه اندازی شده است تا با سرمایه گذاران مشارکت کرده و محصولات آنها را دانش بنیان کند و منابع مالی خوبی برای دانشگاه فراهم گردد خاطر نشان کرد: آنچه در این زمینه اهمیت دارد حضور جدی و فعال اساتید در صنعت و جامعه است.متاسفانه صنعت اظهار بی اعتمادی می کند و این اعتماد زمانی حاصل خواهد شد که جامعه باور نماید دانشگاه می تواند نوآوری کند و محصولات سنتی را تبدیل به محصولات علمی نماید.

وی با اشاره به اینکه ابتدای کار دشوار است اما باید تلاش کنیم تا دیوار بی اعتمادی میان دانشگاه و جامعه را از بین ببریم افزود: در این زمینه باید دانشگاه پیش قدم شود و ثابت کند که دانشگاه توان تاثیر گذاری دارد.
 زراعت خاطر نشان کرد: مرکز رشد دانشگاه بحمدلله  موفقیت های خوبی را به دست آورده و اکثر شرکت های تحت پوشش آن به مرحله سود دهی کلان رسیده است .

وی با بیان اینکه  دانشگاه کاشان در پی اخذ استاندارهای بین المللی فرش و اسانس است تا هرگونه تولید و صادرات این محصولات با تایید دانشگاه صورت گیرد افزود:این امر دو اثر دارد؛یکی اینکه اعتبار ایران در زمینه فرش و اسانس دوباره برمی گردد زیرا تولید اجناس بی کیفیت به شدت به اعتبار ایران لطمه زده است و دیگر اینکه درآمدزایی خوبی برای دانشگاه دارد.
 
رییس دانشگاه  کاشان از ایجاد پارک علم و فناوری خبر داد و گفت: پارک علم و فن آوری راه اندازی شده و مجوز آن بزودی صادر می شود و اقدامات دیگری همچون تاسیس پژوهشکده نجوم ، اپتیک ، راه اندازی اندیشگان ها ی علمی ، کرسی های آزاد اندیشی، کارگاهها و سمینارهای علمی و... صورت گرفته است.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز