خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه‌ریزی شرکت آبفای کاشان:

متوسط بارندگی منطقه کاشان یک ششم جهان است

asdasd
کد خبر : ۳۶۵۷۴۸

معاون برنامه ریزی شرکت آبفای کاشان گفت: در حالی که متوسط بارندگی سالانه در جهان 850 میلی متر است این رقم در منطقه کاشان به 120 میلی متر رسیده که یک ششم بارندگی جهانی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، "علی اکبر قانع" در نشست رابطان طرح داناب کاشان در دبیرستان گلابچی افزود: در کشورهایی که از متوسط بارندگی بالایی برخوردارند، سرانه مصرف آب به ازای هر فرد 75 تا 120 لیتر است ولی در کشور ما متوسط مصرف هر نفر 220 لیتر است.

وی با اشاره به اینکه مساحت کشور یک میلیون و هفتصد هزار کیلومتر است، اظهار داشت: 75 درصد از بارندگی کشور که 750 میلی متر است فقط در 25 درصد وسعت کشور در حال بارش است.

به گفته وی، جهان در حال گرم شدن و کاهش بارندگی است و در منطقه کاشان نسبت به دراز مدت 20 درصد کسری بارندگی داریم و هر سال حدود نیم متر افت سطح آب داریم.

وی تصریح کرد: 95 درصد منابع آبی سطح زمین، شور و غیر قابل استفاده هستند و از این بخش کوچکی که قابل آشامیدن است نیز در مناطق قطبی واقع شده که غیرقابل دسترس است.

متوسط بارندگی منطقه کاشان یک ششم جهان است

وی با اشاره به الگوی نادرست مصرف آب گفت: میزان مصرف آب برای مسواک زدن در ایران معادل شش برابر کشورهای اروپایی است و در مواردی مثل حمام و ظرف شستن نیز شرایط به گونه ای است که انگار با آب قصد جنگ داریم .

وی اظهار داشت: همه شهروندان باید بدانند که کاهش بارندگی سه خطر جدی کاهش حجم آب،  پیشروی آب شور و فرونشست زمین را متوجه زندگی بشری می کند .

وی افزود: مهمترین اقدام برای حفظ منابع آب، ترویج فرهنگ درست مصرف کردن است که باید در مدارس نهادینه شود تا رفتار شهروندان تغییر کند و این فرهنگ سازی باید برنامه ریزی آموزشی به صورت مستمر تکرار شود.

رابط استانی طرح داناب گفت: آب از جمله نعمت های بزرگ الهی است که در آیات و روایات بسیاری به اهمیت آن و همچنین حفظ و پاکیزه نگه داشتن آن اشاره شده است.

کاشانی افزود: به دلیل محدودیت منابع آبی، ما باید در این حوزه فعالیت بیشتری داشته باشیم و بدنه فرهنگی جامعه مانند مدرسه با آموزش های مدیریت مصرف می توانند پیشاهنگ این امر باشند.

به گفته وی، در سال جاری با هدف آگاه سازی دانش آموزان، طرح داناب در 90 دبیرستان دوره اول با مشارکت 200 نفر از مربیان و دانش آموزان اجرا می شود.

وی اظهار داشت: اجرای این طرح در قالب مسابقات فرهنگی و هنری،دانش آموزان را به صرفه جویی در مصرف آب آموزش می دهد و انتقال این آموزش ها در سطح خانه و جامعه تاثیر زیادی در مدیریت مصرف آب دارد.

کارشناس آموزش اداره منابع طبیعی کاشان گفت: برداشت های بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی دشت کاشان باعث شده تا سالانه 12 سانتیمتر فروچال در دشت تولید گردد و یک راهکار مناسب برای حل بحران آب اجرای پروژه های آبخیزداری است.

"علی خالوئی نوش آبادی" در نشست رابطان طرح داناب کاشان افزود: بسیاری از مناطق جهان با مشکل  کم آبی روبرو هستند و در این راستا برخی کشورها برای مدیریت بهینه مصرف آب به پروژه آب مجازی توجه کرده اند.

به گفته وی، میزان مصرفی آب را در بسیاری از محصولات از لحظه شروع تولید تا فرآوری و توزیع برای هر واحد تولیدی اندازه گیری کرده اند و به آن اصطلاح آب مجازی داده اند که پس از تولید خیلی وجود حقیقی ندارد ولی واقعاً مصرف شده و به عبارتی در آن نهفته است.

وی اظهار داشت: وقتی برای تولید یک کیلوگوشت گاو تا 15 هزار لیتر آب و برابر یک برگ کاغذ A4  تا ده لیتر آب مصرف می شود با این وصف معلوم می گردد که انسانها متاسفانه در مصرف بیش از حد آب رفتاری غیر هوشیارانه دارند.

وی افزود: رفتار انسانها بدون درنظر گرفتن اهمیت بحران آب باعث فشار هرچه بیشتر به کاهش آبهای جاری و زیرزمینی شده لذا اصلاح رفتار آب باید هم در مدیریت تقاضای آب و هم در رژیم مصرف آب اعمال گردد.

 وی گفت: با توجه به مشکلات حاصل از کمبود آب،  دولتمردان باید با احساس مسئولیت بیشتری برای مصرف آب برنامه ریزی کنند و اولین قدم مشارکت دادن مردم با آموزشهای عمومی در زمینه اصلاح فرهنگ رژیم مصرف آب است.

کارشناس آموزش اداره منابع طبیعی کاشان گفت: توسعه روشهای بهینه کردن مصرف آب، برنامه ریزی آب کشاورزی و صنعتی براساس آمایش سرزمین،کاهش تلفات فیزیکی با اصلاح تاسیسات آبرسانی و آبیاری و گسترش فرهنگ مصرف آب در راستای توسعه پایدار از جمله راهکارهای مقابله با بحران کم آبی است.

خالوئی افزود: مشکلات ما محدود به اسراف آب نیست بلکه به همه منابع طبیعی و حتی آب و خاک تجاوز کرده ایم و فقط در یک ماه آخر سال 94 بیش از دو و نیم تن چوب و زغال چوب قاچاق شده در منطقه کاشان کشف و ضبط گردید وپرونده آن در مراجع قضایی در حال رسیدگی است.

در این نشست از "فاطمه تاملی" به عنوان برگزیده بخش دانش آموزی و "سید جواد جلال زاده" در بخش فرهنگیان طرح داناب به جهت ارائه طرح های خلاق برای مصرف بهینه آب تقدیر شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز