خبرگزاری کار ایران

در نشست «هم‌اندیشی درباره طرح‌های حمایتی از کتابفروشان» مطرح شد:

اجرای ۲۰ روزه طرح تابستانه کتاب در مراکز استان‌ها

asdasd
کد خبر : ۵۱۸۴۵۴

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب از آغاز طرح تابستان کتاب از ۱۵ مردادماه خبر داد.

به گزارش ایلنا، نشست «هم‌اندیشی و تبادل‌نظر درباره طرح‌های حمایتی از کتابفروشان» امروز (۱۰ مردادماه) با حضور مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و جمعی از کتابفروشان و اهالی نشر در سرای اهل قلم این مؤسسه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، غلامی‌جلیسه گفت: طرح‌های حمایتی از کتابفروشان با هدف توجه به کتابفروشی‌ها توسط حاکمیت، آشنا کردن و آشتی دادن مردم با کتابفروشی‌ها، پُر کردن خلأ‌های نمایشگاه‌های استانی کتاب و توزیع عادلانه یارانه در سراسر کشور اجرا می‌شوند.

وی توضیح داد: خوشبختانه نتیجه‌ای که بعد از اجرای پنج دوره برگزاری طرح‌های حمایتی از کتابفروشان حاصل شد، نگاه مثبت مخاطبان، نویسندگان، ناشران، مترجمان، اهالی صنف و مدیران به این طرح‌ها بود؛ آن‌ها با همفکری خوبی که به ما دادند، باعث شدند طرح‌ها با موفقیت بیشتری اجرا شوند. البته طرح‌ها ضمن داشتن نقاط قوت، از نقاط ضعف نیز برخوردارند که برگزاری جلسات هم‌اندیشی و تبادل‌نظر این نوید را می‌دهند که در هر دوره نسبت به دوره قبل شامل پخته‌تر شدن و تأثیرگذاری بیشتر طرح‌ها باشیم.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب ادامه داد: طی پنج دوره برگزاری طرح‌های حمایتی از کتابفروشان، مبلغ کل خرید کتاب ثبت‌شده در سراسر کشور، ۳۶ میلیارد و ۷۶۱ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان است. ضمن این‌که کتابفروشی‌ها خارج از طرح نیز‌ فروش کتاب داشتند. بنابراین مبلغ کل خرید کتاب بیش از این رقم است. اگر بخواهم مقایسه‌ای با نمایشگاه‌های استانی کتاب طی ۴ دوره داشته باشم، مبلغ کل خرید کتاب در طرح‌های حمایتی از کتابفروشان بیشتر بوده است. همچنین طی این پنج دوره، ۱۳۸ هزار جلد کتاب ـ بدون تکرار ـ فروخته شده است.

غلامی‌جلیسه با بیان این‌که میزان کل یارانه تخصیص یافته به این طرح‌ها طی پنج دوره، بیش از ۷ میلیارد و ۹۳ میلیون تومان است، گفت: طی این پنج دوره، در هر دوره نسبت به دوره قبل با افزایش میزان یارانه تخصیصی مواجه بودیم. با توجه به استقبال و توجهی که اهالی کتاب و نشر به این طرح‌ها داشتند، سال جاری یارانه تخصیصی ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که مبلغ کل خرید کتاب به تفکیک هر استان بیش از ۳۶ میلیارد و ۷۶۱ میلیون تومان است، ادامه داد: طی پنج دوره برگزاری این طرح‌ها، به ترتیب استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی رتبه‌های نخست تا سوم میزان کل خرید کتاب را به خود اختصاص داده‌اند و متأسفانه استان‌های سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان کمترین میزان خرید کتاب را داشتند.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب عنوان کرد: در طرح‌های حمایتی از کتابفروشان به واقع شعار «ایران فقط تهران نیست» محقق شده است و تنها ۱۷ درصد یارانه‌ها در استان تهران و مابقی در سایر استان‌ها مصرف شده‌اند.

غلامی‌جلیسه با بیان این‌که در هر طرح نسبت به طرح قبلی شاهد افزایش چشمگیر کتابفروشی‌ها بودیم، توضیح داد: طی پنج دوره برگزاری طرح‌های حمایتی از کتابفروشان، ۱۵۹۴ کتابفروشی به عضویت این طرح درآمدند که البته ۱۱۹۹ کتابفروشی فعال بودند. در این طرح‌ها کتابفروشان کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی جایی ندارند. همچنین کتابفروشی‌هایی که مجوز کسب و کار از صنف مربوطه را ندارند، از شرکت در این طرح‌ها محروم هستند.

وی ادامه داد: طی پنج دوره برگزاری طرح‌ها، بهترتیب استان‌های تهران، قم و اصفهان سه رتبه نخست کتابفروشی‌های عضو و فعال را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین سه رتبه آخر کتابفروشی‌های عضو و فعال در این طرح، شامل استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد است.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب عنوان کرد: در این طرح‌ها درصد مشارکت کتابفروشی‌های استان‌های یزد، بوشهر، زنجان، قزوین، ایلام، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۰ درصد بوده است. این موضوع بیانگر حضور چشمگیر شهرستان‌ها در این طرح‌ها است.

این مقام مسئول توضیح داد: از نظر تعداد خرید کتابفروشی فرازمند رشت در جایگاه نخست و شهر کتاب مشهد و مهرگان به ترتیب در جایگاه دوم و سوم جدول مقایسه کتابفروشی‌های بر‌تر از نظر تعداد خریداران نسبت به تعداد خریداران در سراسر کشور و کل طرح‌های انجام شده قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در این طرح‌ها بیشترین توزیع استانی جمعیت، خرید کتاب و سهم فرد را به ترتیب استان‌های قم، یزد و اصفهان به خود اختصاص داده‌اند و متأسفانه استان‌های البرز، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به ترتیب کمترین توزیع استانی جمعیت، خرید کتاب و سهم فرد را شامل شده‌اند.

غلامی‌جلیسه بیان کرد: در این طرح‌ها تعداد ۱۱۹۹ کتابفروشی فعال شرکت کردند که این تعداد مساحتی بالغ بر ۱۱۸۶۹۹ متر مربع فضا اشغال کرده‌اند؛ بدون تردید مساحت کمی است. یکی از دلایلی که منجر به توسعه و تأسیس کتابفروشی‌ها به ویژه در مناطق کم برخوردار شده، آمارهای حاصل شده از پنج دوره برگزاری طرح‌های حمایتی از کتابفروشان است. امروزه این موضوع (توسعه فضای کتابفروشی‌ها) دغدغه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در این راستا سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص یافت اما سال جاری با همت این معاونت، مبلغ ۲۰ میلیارد دیگر نیز به این موضوع اختصاص خواهد یافت.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب توضیح داد: تعداد ۱۹۶۳۹۱۲ کتاب در پنج طرح انجام شده فروخته شده که آمار‌ها بیانگر این هستند که علاقه‌مندی خریداران بیشتر از همه مربوط به کتاب‌های داستان خارجی بوده است و کتاب‌ها با موضوع دین و شعر فارسی در جایگاه‌های بعدی علاقه‌مندی قرار دارند. همان‌طور که علاقه‌مندی و ذائقه خریداران بیشتر کتاب‌های داستان‌های خارجی است منطقی است که نویسندگان خارجی نیز با اقبال زیادی همراه و جزء پر فروش‌‌ترین کتاب‌ها بوده‌اند.

 وی با بیان این‌که در این طرح‌ها هم ناشران، مترجمان، نویسندگان و هم مسئولان و کتابفروشان منتفع شدند، گفت: ‌ طی پنج دوره برگزاری طرح‌های حمایتی از کتابفروشان، کتابفروشی‌های قدیانی، افق و نشر چشمه بهترتیب رتبه‌های نخست تا سوم ناشران پرفروش را به خود اختصاص داده‌اند.

غلامی‌جلیسه با اشاره به طرح «تابستانه کتاب» سال ۱۳۹۶ اظهار کرد: این طرح از ۱۵ مردادماه در سراسر کشور آغاز می‌شود و کتابفروشان می‌توانند از ساعت ۸ به فعالیت در این زمینه بپردازند. با نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته است به این نتیجه رسیدیم که مراکز استان‌ها ۲۰ روز و شهرستان‌ها به مدت ۳۰ روز، طرح را اجرا کنند.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب توضیح داد: در این طرح، برای کتابفروشانی که برای نخستین‌بار شرکت می‌کنند مبلغ ۲ میلیارد ریال یارانه اختصاص می‌یابد. برای کتابفروشانی که از قبل در این طرح حضور داشتند، ۵۰ درصد از یارانه قبلی ارائه خواهد شد. کتابفروشانی که زیر ۵ میلیون تومان فروش داشتند، تا مبلغ ۹ میلیون تومان و برای کتابفروشانی که بالای ۹ میلیون تومان فروش داشتند، یارانه به صورت مشارکتی پرداخت خواهد شد. کتابفروشانی که بیش از ۱۰ میلیون فروش داشتند، تا سقف ۱۰ میلیون یارانه توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون ۸۵۰ کتابفروشی برای شرکت در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که ۷۱۶ مورد تأیید شده‌اند. پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امروز که آخرین مهلت ثبت‌نام است، حدود ۷۵۰ کتابفروشی در طرح شرکت کنند.

غلامی‌جلیسه افزود: پنل این دوره از طرح «تابستانه کتاب» کاملاً تغییر کرده است. به طور مثال کتابفروشان می‌توانند فاکتور مرجوعی داشته باشند. همچنین می‌توانند به‌صورت روزانه هم فاکتور به صورت کل و هم موردی دریافت کنند.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب توضیح داد: این دوره به‌منظور کمک به کتابفروشان برای تبلیغ، باشگاه مخاطبان راه‌اندازی شده است. این باشگاه امکان دسترسی کتابفروشان به خریداران طرح‌های گذشته فراهم می‌شود. آن‌ها می‌توانند با ارسال پیامک مشتریان دوره‌های پیشین خود را نسبت به اجرای دوره جدید آگاه کنند. البته این پیامک تنها برای نخستین بار رایگان است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز