خبرگزاری کار ایران

مدیرکل کمیته امداد کردستان خبر داد‌:

رونمایی از نخستین سامانه زکات کشور در کردستان

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۷۳۱

۵۱ میلیارد ریال زکات جمع‌اوری شده در استان در راستای اجرای طرح‌های عمرانی و مابقی با نظارت معتمدین و عاملین برای مصرف فقرا صرف شده است.

ایلنا: مدیرکل کمیته امداد کردستان از رونمایی نخستین سامانه زکات کشور در استان تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: این سامانه که با هدف اطلاع‌رسانی از عملکرد شورای زکات استان راه‌اندازی می‌شود و به عنوان پل ارتباطی بین کمیته امداد و مردم فعالیت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در سنندج، قنبر موسی‌نژاد در نشست شورای زکات قروه از تحقق ۱۵۴ درصدی زکات پیش‌بینی شده در استان خبر داد و افزود: این مهم به واسطه تلاش مروجین و مبلغین زکات و برخورداری از مردمی متدین حاصل شده است.

وی با اشاره به جمع‌آوری ۱۲۲ میلیارد ریال زکات در زمینه‌های مختلف، تصریح کرد: از این میزان۳۰ میلیارد ریال زکات غلات، ۵۲ میلیارد ریال زکات مال‌التجاره، ۱۸میلیارد ریال زکات فطریه و ۱۷ میلیارد ریال نیز به سایر اموال مشمول زکات اختصاص دارد.

موسی‌نژاد با بیان اینکه این میزان زکات از ۲۰ شهر و ۷۰۰ روستای شهرستان جمع‌آوری شده است، گفت: دو هزار و ۱۰۰ عامل افتخاری و ۱۶۰ مبلغ دینی در راستای تبلیغات و فرهنگ‌سازی ادای زکات با کمیته امداد استان همکاری داشتند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان گفت: ۳۹۰ دهیار، ۱۶ بخشدار و هزار و ۳۵۰ نفر از اعضای شورای اسلامی‌شهر ‌و رو‌ستا در برگزاری ۴۸۰ جلسه زکات و ۱۴۰۰ عنوان جلسه چهره به چهره و گروهی با مزکیان، طی ۹ ماه گذشته مشارکت داشته‌اند.

صرف ۵۱ میلیارد ریال زکات در راستای اجرای طرح‌های عمرانی در کردستان

موسی‌نژاد در ادامه سخنانش با بیان اینکه کل مبلغ هزینه شده زکات در استان تا کنون ۹۵ میلیارد و ۶۱۶ میلیون ریال بوده است: ۵۱ میلیارد ریال زکات جمع‌اوری شده در استان در راستای اجرای طرح‌های عمرانی و مابقی با نظارت معتمدین و عاملین برای مصرف فقرا صرف شده است. ‌

وی افزود: ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال از زکات جمع‌آوری شده در راستای اهدا به فقرا و ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در زمینه طرح‌های عمرانی هزینه شده است.

موسی‌نژاد خاطرنشان کرد: اجرای بیش از ۷۰۰ پروژه از محل زکات و معادل‌سازی تشویقی زکات از جمله اقدامات این نهاد در طول چند سال اخیر در سطح استان بوده و در سال جاری نیز از همین محل، احداث۲۰ واحد مسکن مددجویی، ۱۰۰ فقره جهیزیه و کمک درمان ۱۹ بیمار صعب‌العلاج و نیز کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان، دانش‌آموزان و طلاب علوم دینی پرداخت شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان گفت: در حال حاضر نیز ۲۷۰ پروژه عمرانی شامل مسجد، خانه عالم، حسینیه، مسکن ایتام و… از محل تشویقی زکات در سطح استان در حال اجرا و یا طی سال‌جاری به بهره‌برداری رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه در روند اجرای کارهای خیر، این نهاد به دنبال ارائه آمار و ارقام نیست، یادآور شد: اطلاع‌رسانی به مردم در زمینه خدمات کمیته امداد تکلیفی است که از سوی مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده است تا اعتماد سازی متقابل به عمل آید.

به گفته موسی‌نژاد، ادای زکات در کردستان طی چند سال اخیر روند رو به رشد قابل ملاحظه‌ای را به واسطه هدایت و حمایت علما و روحانیون داشته است، به طوری که این میزان از ۳۰ میلیون ریال در سال اول هم اکنون به ۱۲۲ میلیارد ریال رسیده است.

زکات جمع‌آوری شده به سمت فقرا هدایت شود

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان در ادامه بر هدایت زکات جمع‌آوری شده به سمت فقرا به منظور توانمندسازی آنان تاکید کردو افزود: به منظور تشویق و ترغیب بیش از پیش مردم به پرداخت زکات و هدایت آن به سمت فقرا، معادل‌سازی زکات پرداخت شده به فقرا از سوی این نهاد مقدس انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیشتر گرایش در مصرف زکات در گذشته به سمت اجرای طرح‌های عمرانی بوده است، افزود: تغییر گرایش موارد مصرف این واجب الهی به سمت فقرا در حقیقت زمینه بهره‌مندی بیشتر فقرا و مساکین را فراهم خواهد کرد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان با اشاره به تامین ۱۰۰ درصدی هزینه‌های اجرایی و تبلیغی زکات توسط کمیته امداد، ابراز داشت: این امر به دلیل هزینه‌شدن تمامی زکات جمع‌آوری شده در‌‌ همان محل انجام می‌شود و از زکات جمع‌آوری شده در این راستا، مبلغی کسر نمی‌شود.

موسی‌نژاددر پایان سخنانش با بیان اینکه فرهنگ‌سازی و عمل به وظیفه اداری باید به عنوان دو فعالیت همسو و همجوار مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: عمل به قانون زکات در حقیقت عمل به وظیفه‌ای شرعی است که علاوه بر ترغیب و تشویق مردم نسبت به ادای زکات، موجب رشد اقتصادی جامعه نیز خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز