خبرگزاری کار ایران

کارشناس محیط زیست کردستان در گفتگو با ایلنا:

وضعیت جایگاه زباله سنندج مناسب نیست / تولید روزانه ۳۰۰ تن زباله در این شهر

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۲۱۴

حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد زباله ها قابل بازیافت است. / اگر تمام اقشار جامعه حل مشکل محیط زیست را دغدغه اصلی خود بدانند بی‌شک مشکل محیط زیست حل خواهد شد.

ایلنا: کار‌شناس اداره کل محیط زیست کردستان وضعیت جایگاه زباله سنندج را نامناسب دانست و گفت: هم اکنون شهرستان سنندج با مشکل بزرگی در زمینه جایگاه زباله‌ها مواجه است که در همین راستا فرهنگسازی جمع آورزی زباله و بحثتفکیک از مبدا توسط شهرداری سنندج ضروری است.
ابراهیم بلند همت در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در سنندج با بیان اینکه روزانه ۳۰۰ تن زباله در شهرستان سنندج تولید می‌شود، توجه به بحثتفکیک از مبدا زباله در میان شهروندان سنندج را یک ضرورت دانست.
وی تصریح کرد: از این میزان زباله تولیدی در شهرستان سنندج، ۷۰ درصد زباله قابل تبدیل به کمپوست و مواد آلی است و ۳۰ درصد دیگر زباله‌ها نیز زباله خشک است که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آن قابل بازیافت است.
همت بلند، مسئله محیط زیست را یک مسئله جهانی دانست و افزود: آلودگی آب، هوا و خاک سبب شده است محیط زیست هم اکنون بحثروز کنفرانس‌های جهانی شود.
کار‌شناس اداره کل محیط زیست کردستان بیان داشت: استفاده غیرمنطقی انسان از طبیعت منجر شده که جانداران کره زمین با مشکل جدی مواجه شوند.
وی یادآور شد: منابع محیط زیست هوا، خاک، آب ارتباط متقابلی با هم دارند و هر کدام از این عوامل می‌توانند بر دیگری تاثیر بگذارند و منجر به آلودگی آب‌های زیر زمینی شود.
همت بلند، به آیه‌ای از قرآن کریم اشاره کرد و افزود: وجود فساد و ناپاکی در دریا و خشکی به خاطر اعمال‌هایی است که انسان مرتکب شده است.
وی خاطرنشان کرد: هرگونه خسارت‌ها و ضرر ناشی از تخریب و آلودگی در محیط زیستی طبیعی به خود انسان بر می‌گردد.
این کار‌شناس محیط زیست، احساس مسئوولیت در مقابل محیط زیست را وظیفه تمام آحاد جامعه دانست و گفت: با استفاده درست از کاغذ یک درخت کمتر قطع می‌شود و در نتیجه از افزایش قطع درختان جلوگیری می‌شود، همچنین هر هکتار درخت، اکسیژن ۱۰ هزار نفر را تامین می‌کند.
وی خاطر نشان کرد: اگر تمام اقشار جامعه حل مشکل محیط زیست را دغدغه اصلی خود بدانند بی‌شک مشکل محیط زیست حل خواهد شد.
کار‌شناس محیط زیست کردستان با اشاره به ورود محموله‌های نفتی کشور عراق به کردستان گفت: اخیرا یک محموله نفتی وارد دریاچه قشلاق سنندج شد و این امر خسارت جدی به منابع آب آشامیدنی این شهر وارد کرد.
وی با بیان اینکه ورود یک لیتر فرآورده نفتی به داخل آب می‌تواند حدود یک میلیون لیتر آب را آلوده کند، تاکید کرد: حل مشکلات زیست‌محیطی شهر سنندج نیازمند فعالیت سمن‌ها و مشارکت آحاد مردم در حفظ و صیانت از محیط زیست است.
همت بلند در پایان سخنانش این نگرش که حفاظت از محیط زیست وظیفه اداره کل محیط زیست است را نادرست دانست و گفت: حفاظت و صیانت از محیط زیست وظیفه تمام ادارات و همه آحاد جامعه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز