خبرگزاری کار ایران

لباس کردی هدیه‌ای برای اشتون

کد خبر : ۱۵۴۴۷۲

بانوی کردستانی با اقدام نمادین فرهنگی، برنامه اهدای لباس محلی کردی را به کاترین اشتون نماینده اتحادیه اروپا برنامه ریزی کرده است.

بانوی کردستانی با اقدام نمادین فرهنگی، برنامه اهدای لباس محلی کردی را به کا‌ترین اشتون نماینده اتحادیه اروپا برنامه ریزی کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری کردستان، سوسن السادات جاسبی طراح لباس‌های محلی کردی در سنندج گفت: اهدای این لباس به منظور ارایه توانمندی‌های فرهنگی بویژه جنبه‌های زیبایی‌شناختی و تنوع بی‌نظیر لباس و پوشش‌های محلی اقوام ایرانی بخصوص لباس‌های کردی و اطلاع رسانی و اشاعه فرهنگ، آداب و رسوم و صنایع دستی این مرز و بوم به جهانیان صورت گفته است.

وی افزود: پس از مشاهده رعایت حجاب توسط خانم اشتون تصمیم گرفته شد، لباس محلی کردی را به عنوان هدیه به وی تقدیم کنم تا ضمن مشاهده هنر و صنایع دستی اقوام ایرانی بویژه مردم کردستان، در مجموع این حرکت موجب شود پیام نوع دوستی و صلح دوستی مردم میهن اسلامی ایران از جمله کردستانی‌ها به گوش جهانیان برسد.

وی تصریح کرد: برای عملی شدن این برنامه، با دفتر ریاست جمهوری هماهنگی شد و در چارچوب رایزنی‌های استاندار کردستان با وزارت امور خارجه، تصمیم گرفته شد با همکاری محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، مجموعه لباس اهدایی در دور بعدی مذاکرات ایران و ۱ + ۵ به نماینده اتحادیه اروپا اعطا شود.

جاسبی کردستان را مهد تمدن و ارزش‌های فرهنگی ناب و متعالی دانست و گفت: به عنوان یک کردستانی به این کار افتخار می‌کنم زیرا لباس کردی از لحاظ حجاب، پوشش و زیبایی ویژگی‌های بی‌نظیری دارد که امیدوارم با این اقدام توانسته باشم فرهنگ غنی استان کردستان را معرفی کنم.

وی اظهار کرد: به دلیل پوشش مناسب لباس محلی کردی، امیدواریم مردم کردستان از لباس کردی همچنان استفاده کرده و حفظ این ارزش فرهنگی از سوی جامعه در همه عرصه مورد توجه قرار گیرد.

جاسبی در ادامه خواستار همکاری استانداری کردستان برای میزبانی جشنواره سالانه لباس‌های محلی اقوام مختلف ایران شد و گفت: امید است با تحقق این امر موجب شود تا یکبار دیگر کردستان کانون توجه برنامه‌ها فرهنگی و توسعه ارزش‌های معنوی قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: با راه اندازی مرکز تخصصی طراحی نقش و نگار لباس و پوشش کردی و نیز اختصاص یک رشته تحصیلی یا واحد درسی در سطح هنرستان‌ها یا دانشگاه‌های مختلف در استان به مباحثطراحی و آشنایی با لباس محلی استان توجه بیشتری منتقل کرد.

این هنرمند کردستانی حفظ و صیانت از پوشش‌ها و لباس‌های محلی را وظیفه‌ای همگانی برای حراست از این سرمایه ملی برشمرد و گفت: باید با بررسی ویژگی‌های ظاهری و ماهیت و فلسفه درونی پوشش لباس محلی استان، ضمن تقدیر از نسل‌های گذشته این ارزش فرهنگی را به نسل آینده استان انعکاس داد.

وی وجود تعامل با اقلیم کردستان عراق را برای آشنایی بیشتر با نحوه پوشش و لباس‌های رایج طرفین بسیار حائز اهمیت برشمرد.

جاسبی در پایان بر نقش خانواده‌ها در گسترش استفاده از لباس‌های محلی به ویژه در استان کردستان تاکید کرد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز