خبرگزاری کار ایران

احداثخانه هنرمندان در کردستان

کد خبر : ۲۰۵۵۲۵

ا راه اندازی خانه هنرمندان سنندج، شاهد پیوستن هنرمندان کرد به شبکه ملی و بین المللی جامعه هنرمندان خواهیم بود.

خانه هنرمندان سنندج با مشارکت فرمانداری سنندج، میراثفرهنگی استان کردستان، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری و شهرداری سنندج در بنای تاریخی ملک التجار سنندج راه اندازی می شود.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل صندوق بهره برداری از بناهای تاریخی سازمان میراثفرهنگی کشور در نخستین نشست هم اندیشی راه اندازی خانه هنرمندان سنندج، گفت: خانه هنرمندان استان کردستان با مشارکت چهار نهاد و با احیای خانه قدیمی ملک التجار سنندج، راه اندازی می شود.

احسان ایروانی افزود: با راه اندازی خانه هنرمندان سنندج، شاهد پیوستن هنرمندان کرد به شبکه ملی و بین المللی جامعه هنرمندان خواهیم بود.

وی سیاستگذاری به منظور احیای بناهای تاریخی با هم اندیشی دستگاه های مختلف و اعطای کاربری های فرهنگی و هنری را بسیار مثبت دانست.

مدیرعامل صندوق احیاء و بهره برداری بناهای تاریخی با اشاره به لزوم بهره برداری از تمامی ظرفیت های استان کردستان یادآور شد: همچنین اداره کل میراثفرهنگی استان کردستان به عنوان دستگاه نظارت بر کلیه مراحل این فرآیند ایفای نقش می کند.

در این نشست فرماندار سنندج توسعه فرهنگی را اولویت کاری استان دانست و گفت: راه اندازی خانه هنرمندان در سنندج به عنوان دومین خانه هنرمندان ایران، نقطه عطفی در فعالیت های فرهنگی استان است.

ابراهیم زارعی افزود: توسعه متوازن فرهنگی در استان فرهنگی و هنری کردستان ضروری است در همین راستا لازم است که از تمامی ظرفیت های فرهنگی این استان بهره برداری شود.

وی با اشاره به اهمیت برنامه ریزی در راستای توسعه فعالیت های فرهنگی ادامه داد: تهیه و تدوین برنامه یکسان سالیانه در حوزه فرهنگی و هنری می تواند زمینه ساز توسعه فرهنگی فرهنگی و هنری باشد.

فرماندار سنندج اضافه کرد: شهر سنندج یکی از شهرهای کم نظیر در زمینه معماری، شهرسازی و هنرهای وابسته به معماری تاریخی است و باید از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

زارعی به اهمیت راه اندازی خانه هنرمندان در سنندج اشاره کرد و گفت: راه اندازی خانه هنرمندان می تواند بسترهای توسعه را در استان مرزی فراهم کند و فرهنگ و هنر اسلامی را به دیگر مرزهای کشور انتقال دهد.

وی افزود: کردستان مهد فرهنگ و هنر است و از این رو است که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران آن را سرزمین فرهنگ و هنر نامید و انتظار می رود با برنامه ریزی های مناسب در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری گام های اساسی برداشته شود.

فرماندار سنندج با اشاره به آمادگی دولت در راستای حمایت از برنامه ها و فعالیت های فرهنگی در استان کردستان گفت: توسعه و تقویت بخش فرهنگ باعثپیشرفت در سایر حوزه ها می شود و به همین دلیل لازم است که تمامی ادارات و سازمان های دولتی در این زمینه مشارکت و همکاری داشته باشند.

شهردار سنندج نیز در این نشست گفت: سنندج می تواند به عنوان پایتخت فرهنگی کردها مطرح باشد.

کامیاب شادمان وجود خانه هنرمندان را برای آینده اثرگذار دانست و گفت: در موضوع گردش اقتصادی باید بحثگردشگری فرهنگی نیز توسعه پیدا کند تا شاهد توسعه پایدار به صورت کامل در کردستان باشیم.

وی با یادآوری تبدیل یکی دیگر از خانه های قدیمی شهر سنندج به عنوان کتابخانه تخصصی شهرداری گفت: می توان دبیرخانه خانه هنرمندان را نیز در این مکان دایر کرد.

شادمان با قدردانی از تمامی دستگاه های مسئول در زمینه ایجاد خانه هنرمندان سنندج ابراز امیدواری کرد؛ با تعامل صورت گرفته شاهد راه اندازی این مکان فرهنگی در آینده باشیم.

مدیر کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان هم در این نشست گفت: باید کاربری فرهنگی هنری در این مکان، الگویی برای بناهای دیگر باشد.

رسول اشتودان با تاکید بر اینکه میراثفرهنگی به تنهایی نمی تواند در بحثاحیای بافت های قدیمی موفق باشد، گفت: باید در این رابطه از ظرفیت نهادهای دیگر نیز استفاده شود.

وی گفت: خانه هنرمندان سنندج، نخستین بنایی است که خارج از حوزه فعالیت میراثفرهنگی با کاربری فرهنگی و هنری به شهرداری واگذار می شود.

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان، خانه هنرمندان سنندج را معرفی کننده فرهنگ و هنر استان عنوان کرد و از آمادگی مجموعه تحت مدیریت خود در بحثنظارت و کارهای کارشناسی قوی، برای این مکان خبر داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان نیز در این نشست گفت: راه اندازی خانه هنرمندان آرزویی بزرگ در میان این قشر در استان بوده است.

حجت الاسلام رحیم جعفری افزود: در سال های گذشته در بسیاری از بخش های حوزه فرهنگ رکود حاکم بود و بیشتر به موضوع تئاتر پرداخته می شد.

وی گفت: در دولت یازدهم شاهد شکوفایی تمامی بخش های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بعد سخت افزاری و نرم افزاری هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با بیان اینکه در این استان پازل فرهنگی و هنری به شکلی زیبا به وجود آمده است، گفت: همه در کردستان به مسائل فرهنگی نگاه خوبی دارند.

رئیس حوزه هنری کردستان هم در این نشست به علاقه مردم این استان برای حضور در برنامه های فرهنگی اشاره کرد و گفت: مردم این خطه از ایران اسلامی تشنه کارها و برنامه های فرهنگی هستند و با تمام توان خود از این قبیل برنامه حمایت و استقبال می کنند.

امین مرادی با اشاره به آمادگی حوزه هنری در راستای حمایت از برنامه های فرهنگی و هنری و همچنین حمایت از فعالان این عرصه اظهار داشت: می شود از پتانسیل های فرهنگی استان برای پویایی هر چه بیشتر فرهنگ و هنر استفاده کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز