خبرگزاری کار ایران

شورای هماهنگی مدیریت بحران آب در سنندج برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۶۷۵

شورای هماهنگی مدیریت بحران آب با حضور استاندار کردستان و جمعی از مدیران استانی برگزار شد.

استاندار کردستان در جلسه مدیریت بحران آب استان در سنندج بر اطلاع رسانی شفاف به مردم تاکید کرد و گفت: نباید بترسیم از اینکه مردم اطلاع داشته باشند که وضعیت ما در چه شرایطی است چون اگر صادقانه مشکلات را با مردم در میان بگذاریم قطعا همکاری خواهند کرد.

به گزارش ایلنا از کردستان، زاهدی، با اشاره به اینکه در بحثتامین و توزیع آب در استان با بحران مواجه نیستیم به ارائه تعریفی از بحران پرداخت و افزود: شرایطی که وضعیت عادی یک موضوع در کوتاه مدت تغییر می کند و در کوتاه مدت هم باید حل شود بحران نامیده می شود که براساس این تعریف در حوزه آب در استان کردستان بحران نداریم.

استاندار کردستان تاکید کرد: باید بحثآب را به صورت مداوم مدیریت و پیگیری کنیم و چون نیاز به پیگیری های مستمر دارد دیگر بحران در این حوزه در استان کردستان وجود ندارد و در درازمدت باید فکر اساسی برای این وضعیت کنیم.

زاهدی یادآوری کرد: نمی توانیم هر سال مهرماه جلسه بگذاریم و بگوییم بحران داریم و بعد بارندگی می شود و بحران حل شود و تا مهرماه آینده بیخیال باشیم بلکه باید براساس برنامه حرکت کنیم و مشکلات را رفع نماییم.
وی مساله آب را امروز یک مساله مهم جهانی دانست که بیشتر نقاط دنیا با آن مواجه هستند و گفت: بخش عمده ای از این مشکل مربوط به خشکسالی و بخشی هم به نوع و میزان مصرف بر می گردد که کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی با اشاره به اینکه ایران در منطقه خشک دنیا واقع شده و چندین سال نیز با خشکسالی و کاهش نزولات جوی روبرو هستیم، افزود: براساس پیش بینی ها این خشکسالی همچنان ادامه دارد و زمانی که این روند ادامه دارد دیگر نمی شود نام بحران به مشکلات حوزه آب داد.

زاهدی بازهم تاکید کرد: باید مشکلات مربوط به کمیت و کیفیت آب را به مردم اطلاع داد و از آنها طلب همکاری کنیم که در این صورت قطعا مردم همکاری خواهند کرد.

وی از مجموعه رسانه های استان نیز خواست در راستای متقاعد کردن مردم به مصرف منطقی و بهینه و صرفه جویی در مصرف آب تلاش نمایند و همچنین فرمانداران، بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی هم در زمینه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بیشتر تلاش کنند.

وی از شهرداری های استان نیز خواست در مصرف آب فضای سبز صرفه جویی نمایند و اگر تفکیک در حوزه آب شرب و فضای سبز صورت نگرفته اقدام نمایند و حتی برای اینکه چه نوع فضای سبزی براساس وضعیت منابع آبی داشته باشیم هم برنامه ریزی نمایند.

استاندار کردستان از سازمان جهاد کشاورزی استان هم خواست براساس وضعیت منابع آبی استان و کمبوده، ا مصرف آب را در حوزه کشاورزی مدیریت کنند و یادآوری کرد که در مواقعی که با مشکل جدی تامین آب روبرو هستیم اولویت با آب شرب است و آب کشاورزی را ناچارا باید قطع کنیم.

وی تاکید کرد: جهاد کشاورزی باید راهبردها و راهکارهای خود را برای کاهش مصرف آب در عین توجه به اقتصاد بخش کشاورزی ارائه دهد.

به گفته وی نباید آب کشاورزان را طوری کاهش داد که درآمد آنان هم کاهش یابد بلکه باید در عین اینکه آب را کاهش می دهیم تلاش کنیم که درآمد کشاورزان کاهش نیابد.

زاهدی اظهار کرد: در کارگروه جهاد کشاورزی این راهبردها و راهکارها باید تصویب و در شورای برنامه ریزی ارایه شود تا به صورت برنامه ای سالانه در ردیف اختصاص اعتبار قرار گیرد.

استاندار کردستان بر نصب کنتورهای هوشمند در چاه های آب کشاورزی در استان کردستان با اولویت دشت های قروه و دهگلان تاکید کرد و گفت: مصرف آب باید به صورت جدی کنترل شود و از حفر چاه های غیرمجاز در محدوده چاه هایی که توسط شرکت آبفار حفر شده باید جلوگیری کرد و این چاه ها را مسدود نمود.

وی با اشاره به اینکه از محل تبصره ها و ردیف های بودجه، اعتبارات حوزه آب مشخص است، گفت: از محل اعتبارات ستاد مدیریت بحران استان نیز می توان بخشی از اعتبارات مربوط به حوزه آب را تامین کرد.

زاهدی با اشاره به اینکه دولت توجه جدی به مشکلات حوزه آب دارد، گفت: شخص رییس جمهوری در بسیاری از جلسات مربوط به آب شرکت می کنند و با دقت مسایل را دنبال و پیگیری می نمایند و این میزان اهمیت این موضوع برای دولت را نشان می دهد.

وی در پایان سخنان خود گفت: با اولین بارش ها شاهد وقوع سیلاب خواهیم بود و از این رو ستاد بحران شهرستان ها باید تشکیل شود و از وقوع حوادثدر نقاطی که سابقه دارد جلوگیری و پیشگیری نمایند. استاندار کردستان در شورای هماهنگی مدیریت بحران آب با تعریف بحران گفت: شرایطی که وضعیت عادی موضوع در کوتاه مدت تغییر کند و در کوتاه مدت حل شود را بحران می گویند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان هم در این جلسه ضمن اشاره به وضعیت منابع آب بر ضرورت مدیریت مصرف تأکید نمود.

اقبال شانظری نگرانی درخصوص کمبود آب را جدی دانست و اظهار داشت: با توجه به روند بارش در چندسال اخیر، باید میزان آب باقیمانده در سد قشلاق را به نحوی مدیریت کرد تا آغاز بارش در سال آبی جاری، مشکلی پیش نیاید.

وی میانگین بارش در استان را ۴۵۰ میلی متر ذکر کرد و گفت: متاسفانه در سال گذشته این رقم ۳۷۵ میلی متر بوده و جریانات سطحی آب و روان آب های استان نیز با کاهش ۴۳درصدی مواجه بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان ادامه داد: سدها و شبکه های پایاب اراضی استان کردستان برای تکمیل و بهره برداری به ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.

شانظری اظهار کرد: شرکت تاکنون بابت اجرای پروژه ها و طرح های سدسازی و شبکه ها؛ مبلغ ۵۲ میلیارد تومان به مشاوران و پیمانکاران و تولید کنندگان لوله های خط انتقال آب بدهکار است.

وی درخواست کرد: با توجه به اینکه فصل کاری در استان محدود است و سرما در نیمه دوم سال مانع از پیشرفت کار می شود، اعتبار پروژه های شرکت حتی المقدور در اوائل شش ماهه اول سال ابلاغ گردد.

شانظری گفت: هم اکنون در استان کردستان ۷ سد و ۱۲ شبکه پایاب اراضی با کارفرمایی شرکت آب منطقه ای کردستان در دست احداثمی باشد.

وی اضافه کرد: با نصب کنتر‌ل‌های هوشمند نیز درصددیم تا آب‌ دشت‌های استان به ویژه در قروه و دهگلان را کنترل کنیم و در این راستا یک‌هزار و ۲۰۰ کنتور هوشمند نصب می‌کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کردستان یادآور شد: با توجه به اینکه حفر چاه‌های غیرمجاز مشکلات گسترده‌ای را در بحثکم آبی ایجاد می‌کند امسال با جدیت هر چه بیشتر برداشت‌های غیرمجاز از چاه‌های آب را کنترل و پیگیری خواهیم کرد.

وی همچنین از قطعی شش تا هفت ساعته آب شرب در شهر قروه خبر داد و گفت: امسال به دلیل کم آبی در قروه مجبور به قطعی آب بودیم و اگر منابع آبی با کمبود آب مواجه نمی‌شدند این اقدام انجام نمی‌شد.

شاه‌نظری همچنین از انجام مانور مدیریت بحران آب در استان به عنوان یک اقدام برای جلوگیری از کم آبی نام برد و افزود: با درست مصرف کردن آب می‌توان بحران را سپری کرد تا شاهد کم آبی استان در ماه‌های آینده نباشیم.

وی همچنین به بحثتامین آب شرب شهرستان بانه اشاره و خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه احداثسد عباس‌آباد بانه در ابتدای سال ۹۴ به اتمام نمی‌رسد اما شرایطی انجام شده تا آب این سد به صورت موقت به ایستگاه پمپاژ بویین منتقل و مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین به سد چراغ‌ویس سقز اشاره کرد و یادآور شد: ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای خط انتقال آب سد چراغ‌ویس تصویب شده که در صورت تخصیص این اعتبار مشکل آب در سقز نیز حل تا حدودی حل خواهد شد.

در این جلسه مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان بر نیاز اعتباری شدید شرکت جهت رفع مشکلات تأکید نمود.

تخت شاهی در این جلسه بر لزوم در اولویت داشتن تأمین آب شرب تأکید و اظهار داشت بخش شرب قرار نیست جور بخش های دیگر و از جمله کشاورزی را بکشد چرا که یک درصد صرفه جویی در بخش کشاورزی استان، نیاز یکساله شرب شهر سنندج را تأمین می کند.

وی بر اولویت قرار دادن تأمین اعتبار طرح های بخش آب تأکید نمود و گفت: فرهنگ سازی مداوم باید در بحثصرفه جویی آب مورد توجه قرار گیرد.

تخت شاهی تصریح کرد: بفای استان امسال با کم‌آبی روبرو است و امیدواریم با صرفه‌جویی مردم به بحثجیره‌بندی آب نرسیم که این امر خسارت‌های دیگری را بر شرکت آبفای استان وارد می‌کند.

وی افزود: علیرغم اینکه با مشکلات کمبود اعتبار برای فراهم کردن ساز و کار لازم در راستای مقابله با کم آبی روبرو هستیم اما راه‌اندازی تصفیه‌خانه کوچکی در بانه را در دستور کار قرار داده‌ایم تا شاهد مشکل کم آبی در این شهر نباشیم.

تخت‌شاهی همچنین به تامین اعتبار شهرک نایسر شهرستان سنندج اشاره کرد و یادآور شد: ۷۵ درصد مشکل آب نایسر از طریق شبکه آب حل شده و با تمهیدات لازم احداثمخزن در نایسر برای حل مشکل کم آبی در سایر بخش‌های نایسر در دستور کار است که در صورت تامین اعتبار انجام خواهد شد.

مدیرعامل آبفای استان کردستان خاطرنشان کرد: در حالی‌که امسال با شرایط بحران آب روبرو هستیم اما متاسفانه اعتبارات استان در این زمینه کم است و نیاز به اعتبارات بیشتری برای کاهش مشکلات کم آبی در استان داریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز