خبرگزاری کار ایران

استاندار کردستان:

مهم‌ترین بازار هدف ما، اقلیم کردستان عراق است

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۹۹۶

مهم‌ترین بازار هدف ما اقلیم کردستان عراق است و هیچ محدودیت صادراتی برای واحدهای تولیدی وجود ندارد.

عبدالمحمد زاهدی در نشست کارگروه توسعه صادرات استان کردستان در سنندج افزود: باید به صادرات حرفه‌ای در کردستان توجه ویژه‌ای شود و صادرکنندگان حرفه‌ای تقویت شوند.

به گزارش ایلنا، وی با اشاره به اینکه تولید کنندگان کردستانی نباید تنها به فکر بازار عراق باشند، گفت: تولید کنندگان کردستانی، علاوه بر صادرات کالا به شمال عراق، بازار کشورهای دیگر را نیز فراموش نکنند.

زاهدی ادامه داد: اگر چه بازار اقلیم کردستان عراق برای صادر کنندگان کردستانی از اهمیت زیادی برخوردار است اما نباید صادرات کالا به کشورهای دیگر و از طریق استان‌های دیگر را فراموش کرد.

وی با اشاره به حجم ترانزیت و صادرات کالا در مرز باشماق مریوان گفت: باید فعالیت‌ها در مرز شبانه روزی شود و چاره‌ای غیر از این نیز وجود ندارد.

زاهدی از مسئولین استان خواست قوانین و مقررات را در جهتی تفسیر کنند که کار‌ها انجام شود و گفت: بحثصادرات از نکات مهم اقتصاد مقاومتی است.

استاندار کردستان با اشاره به کاهش صادرات در شش ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل، اظهار داشت: باید بررسی شود کاهش صادرات در چه بخش‌هایی و در مورد چه کالاهایی بوده است.

وی افزود: انتخابات کشور عراق و نا‌امنی‌هایی که به دلیل حضور داعش در این کشور رخ داده است می‌تواند برخی از دلایل کاهش صادرات باشد.

زاهدی مدیریت و مسوولیت مجموعه بازارچه‌ها را بر عهده سازمان پایانه‌ها دانست و گفت: در مرز‌ها نیز فصل الخطاب فرمانداران هستند و باید اختلافات و مشکلات را حل کنند.

زاهدی با انتقاد از اینکه از ابتدای سال تا کنون تنها دو نشست کارگروه توسعه صادرات استان برگزار شده است، گفت: با توجه به اینکه کردستان استانی مرزی است باید هر ماه یک جلسه کارگروه برگزار شود.

در این نشست معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی استاندار کردستان با انتقاد از نبود شعبه ارزی در مرز باشماق مریوان گفت: در مرزهای استان کردستان پول به صورت دستی حمل می‌شود که شیوه‌ای بسیار قدیمی و سنتی است.

ارسلان ازهاری با اشاره به اینکه این وضعیت در هیج کجای دنیا رایج نیست افزود: امیدواریم بانک ملی به وعده خود برای راه اندازی شعبه ارزی در مرز باشماق مریوان عمل کند.

وی گفت: شبانه روزی نبودن فعالیت مرزهای استان کردستان از دیگر مشکلاتی است که نیاز به همکاری دستگاه‌های مرتبط دارد.

ازهاری افزود: اگرچه بخش‌های مختلف موافقت کرده‌اند که به طور شبانه روزی در مرز باشماق مریوان فعالیت کنند اما تا کنون این وعده تحقق پیدا نکرده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی استاندار کردستان، حل این مشکلات را خارج از توان استان دانست و گفت: برای حل این مشکلات رایزنی‌هایی با تهران صورت گرفته اما همچنان حل نشده باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه حل این مشکلات تاثیر مهمی بر افزایش مبادلات مرزی دارد، گفت: گمرک باشماق یکی از معدود گمرکات کشور است که در سه حوزه صادرات، واردات و ترانزیت خارجی فعال است.

وی افزود: در شش ماهه نخست امسال حدود سه میلیارد دلار مبادلات تجاری در این مرز انجام شده است.

ازهاری به کاهش حجم صادرات اشاره کرد و گفت: محدودیت فصلی برای صادرات میوه و تره بار از استان یکی از دلایل کاهش صادرات است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی استاندار کردستان با بیان اینکه در کشور زمان کارهای گمرکی از ۲۶ روز به سه روز کاهش پیدا کرده است، افزود: نیاز است این کاهش زمان نیز در مرز باشماق مریوان احساس شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در ادامه این نشست گفت: عدم وجود مدیریت واحد در مرز باشماق مانع توسعه صادرات درکردستان است.

محمد دره وزمی گفت: صادرات در استان کردستان از فراز و نشیب‌های خاص خود برخوردار است و متاسفانه تاکنون متناسب با ظرفیت‌های موجود در استان شاهد روند صادرات از مرزهای استان نبوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست امسال، آمار مبادلات مرزی در استان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته کاهش داشته است، عنوان کرد: صادرات در استان در این بازه زمانی ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته کاهش داشته است و این درحالی است که در کل کشورصادرات ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: بیش از ۲۱۳ میلیون دلار ارزش صادرات انجام شده در شش ماهه نخست امسال بوده که این رقم در همین مدت در سال گذشته ۲۵۳ میلیون دلار بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: مسائل مختلفی هم در داخل استان و هم در اقلیم کردستان عراق وجود دارد که منجر به عدم استفاده مطلوب از پتانسیل‌های موجود در صادرات شده است.

دره وزمی از جمله مشکلات در مسیر توسعه صادرات را وجود بی‌نظمی در مرز باشماق خواند و اظهارداشت: از دیگر موانع توسعه صادرات دراستان عدم وجود مدیریت واحد در مرز باشماق است.

وی ادامه داد: اگر این مرز متولی واحدی داشته و کار‌ها را به صورت جدی پیگیری کند شاهد رفع تنگنا‌ها و مشکلات موجود در بحثصادرات خواهیم بود.

وی عنوان کرد: در راستای انجام کار‌ها براساس گفتمانی واحد در مرزهای استان به ویژه مرز باشماق مشخص کردن ارگانی به عنوان متولی این مرز امری ضروری است که بایستی مورد پیگیری قرار گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران که در اقلیم کردستان چندین سال پیش راه اندازی شده و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان متولی آن است متاسفانه در حال حاضر راکد است.

دره وزمی اظهارداشت: این مرکز می‌تواند پایگاه مناسبی برای صادرکنندگان و تجار استان و هم چنین اتاق بازرگانی سنندج باشد لذا می‌طلبد این مرکز به اتاق بازرگانی، صنایع و معادن سنندج واگذار شود.

وی خواستار شبانه روزی کردن فعالیت مرز باشماق مریوان شد و افزود: این مرز طی مصوبه‌ای در سال ۸۹ قرار شده که شبانه روزی شود که به صورت مقطعی این امر صورت گرفت ولی متاسفانه به صورت مداوم و مستمر این کار انجام نشد لذا انتظار می‌رود این مهم پیگیری شود.

فرماندار شهرستان مریوان هم در این جلسه گفت: بی‌نظمی در این مرز را قبول ندارم و مشکلی که وجود دارد به عدم زیرساخت مناسب در مرزباشماق برمی‌گردد.

محمد فلاحی ادامه داد: علی‌رغم کار‌ها و اقداماتی که در مرز باشماق انجام شده ولی هنوز زیرساخت‌ها کامل نیست.

وی در ارتباط با مدیریت واحد در این مرز نیزبیان کرد: دستگاه و نهادهای مختلف هم چون گمرک، مرزبانی، نیروی انتظامی، حمل و نقل و پایانه‌ها وسایر نهادهای مرتبط در مرز رسمی هم چون باشماق وظایف مشخص و تعیین شده‌ای دارند.

وی ادامه داد: فعال نبودن یکی از زنجیره‌های ذکر شده منجر به ایجاد بی‌نظمی وبه تاخیر افتادن کار‌ها می‌شود.

فرماندار شهرستان مریوان یکی از مشکلات موجود در این مرز را مربوط به پرداخت جرایم رانندگان عراقی ذکر کرد و افزود: در مرز باشماق باجه بانک ملی وجود دارد و چون پرداخت قبوض جرایم از طریق شعبه‌های این بانک از نظرقانونی قابل دریافت است لذا این رانندگان بایستی به شعبه بانک در شهر مریوان مراجعه کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز