خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دیوان محاسبات کردستان؛

کاهش ۹۰ درصدی میزان انحراف مالی در دستگاه‌های اجرایی استان

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۸۱۰

میزان انحراف در دستگاه‌های اجرایی استان کردستان در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۹۰ درصد کاهش یافته است.

احمد ده محسنی در نشست امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با فساد اداری و ترویج سلامت اداری در قروه افزود: پرونده‌های ارجاعی به دادسرای دیوان محاسبات نیز در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایلنا، به گفته وی کاهش پرونده‌های ارجاعی به دادسرا به دلیل اغماض و کوتاهی دیوان محاسبات در وظایف قانونی خود نیست بلکه به دلیل افزایش ساز و کارهای پیشگیرانه است.

وی گفت: بیش از ۹۸ درصد تخلفات و انحرافات دستگاه‌های اجرایی و مدیران آن، ناشی از جهل به قوانین و مقررات است.

ده محسنی افزود: در این راستا حوزه آموزشی را تا حد امکان تقویت کرده‌ایم و برگزاری چنین همایش‌هایی به درخواست مدیران در این راستا انجام شده است.

وی ادامه داد: قانون گذار، استقلال را برای دیوان محاسبات در نظر گرفته است تا مشاور امینی برای مدیران و دستگاه‌های اجرایی باشد.

به گفته وی دیوان محاسبات در دستگاه‌هایی که خلافی صورت گرفته باشد بدون هیچ چشم پوشی و اغماض به صیانت از بیت المال می‌پردازد.

ده محسنی اظهار کرد: نگاه به بیت المال در شرع مقدس اسلام با سایر کشور‌ها متفاوت است، نگاه اسلام نگاه ایدئولوژی است و از طرف دیگر دستور ولی امر مسلمین نیز در راستای صیانت از بیت المال هم تکلیف و هم شرع است.

وی با اشاره به ضرورت نظارت دیوان محاسبات بر دستگاه‌های اجرایی و انجام امر به معروف و نهی از منکر گفت: رعایت قوانین و مقررات امر به معروف و عدول از قوانین، نهی از منکر است.

به گفته وی ماموریت اصلی دیوان محاسبات بر اساس قانون اساسی این است بر عملکرد مالی دستگاه‌های اجرایی که از بودجه کشور استفاده می‌کنند رسیدگی کند تا اعتبار هر دستگاهی در جای خود مصرف شود و هیچ پرداختی از اعتبار مصوب شده تجاوز نکند.

مدیرکل دیوان محاسبات استان کردستان با اشاره به اینکه ماموریت صیانت از بیت المال به عهده دیوان محاسبات است گفت: در چند ماه گذشته دیوان محاسبات اتاق فکر تشکیل داده است تا قوانین را برای مدیران تبیین کند.

ده محسنی با اشاره به ضرورت نظارت بر خرج و دخل در همه نظام‌های اداری گفت: هر چه نظام‌های اداری توسعه یافته‌تر باشند اقتدار دیوان محاسبات بیشتر است.

وی در ادامه گفت: با توجه به ماده شش قانون دیوان محاسبات، کنترل‌های داخلی در دستگاه‌ها اجرایی توسط دیوان محاسبات ارزیابی می‌شود و درخواست ما از دستگاه‌های اجرایی این است که این ماده شش را بپذیرند چون اجرای آن تقویت خود نظارتی در دستگاه‌های اجرایی را به دنبال دارد.

مدیرکل دیوان محاسبات کردستان گفت: هر چه ضریب کنترل داخلی دستگاه‌های اجرایی افزایش یابد قلمرو رسیدگی دیوان محاسبات کمتر می‌شود و فرصت و مجال بیشتری برای بررسی نقاط آسیب پذیر فراهم می‌گردد و این امر بیانگر مفید بودن نظارت به عنوان یک حلقه موثر در زنجیره توسعه است.

ده محسنی افزود: نظارت داخلی بر دستگاه‌های اجرایی به دلیل مقیم بودن در خود دستگاه و اشراف اطلاعاتی، قوی‌تر از نظارت دیوان محاسبات است.

وی به برنامه آینده دیوان محاسبات اشاره کرد و افزود: پیشگیری از وقوع انحرافات مهم‌ترین برنامه آینده این نهاد نظارتی است و اگر انحرافی رخ دهد هر چقدر مجازات سنگین در نظر بگیریم باز هم به جبران آنچه از دست داده‌ایم نمی‌رسد.

وی در ادامه افزود: رسیدگی آنلاین، آموزش مدیران و مشاوران، اطلاع رسانی از قوانین و مقررات جدید التصویب برای دستگاه‌های اجرایی، تشدید در برخورد با متخلفان عامل در هر پست و مقامی، محوریت کاری دیوان محاسبات است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز