خبرگزاری کار ایران

برگزاری کمیته استانی هموویژیلانس در کردستان

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۳۲۵

جلسه کمیته استانی هموویژیلانس با هدف ارزیابی و بررسی زنجیره تزریق خون در بیمارستان های استان کردستان برگزار گردید.

جلسه استانی هموویژیلانس با حضور ریاست دانشگاه علوم پزشکی کردستان، معاونین، مدیرکل حوزه ریاست و ریاست روابط عمومی، روسای بیمارستان ها، مسئولین آزمایشگاه ها و بانک خون و همچنین مدیرکل، معاونین و مسئولین بخش های اداره کل انتقال خون کردستان در محل سالن جلسات ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار گردید.

در این جلسه مدیرکل انتقال خون کردستان، به ارائه گزارش تفصیلی از فعالیت های صورت گرفته در اداره کل به منظور ارتقای کیفیت و کمیت خدمات قابل ارائه پرداخت و گفت: انتقال خون کردستان علی رغم وجود پاره ای از مشکلات نظیر کمبود منابع انسانی تاکنون از هیچکدام از استانداردهای تهیه خون و فرآورده های خونی فاصله نگرفته است و با همت تلاش سبانه روزی پرسنل خدمتگزار و اهداکنندگان فروتن و متدین، هیچگاه با کمبود خون سالم و کافی در دسترس مواجه نبوده است.

محمد سعید کریمیان خون و فرآورده های خونی را محصولی ارزشمند توصیف نمود و ادامه داد: خونی که بدون هیچگونه چشمداشتی توسط اهداکنندگانی که در کلیه فصول سال، در گرما و سرما، تعطیلات و با وجود مشغله های روزمره اهدا می شود دارای ارزش معنوی بسیاری است چرا که بیماران و حتی حاضران بر بالین آنان چشم انتظار این قطره های شفا بخش هستند.

وی افزود: اگر خونی تزریق نشود و عدم تزریق به جهت بهبود حال بیمار و یا ترخیص وی بوده باشد مسرت بخش است اما می بایست مدیریت یکپارچه ای بر مراحل درخواست خون و چرایی درخواست های توجیه ناپذیر خون اعمال شود تا شاهد از دست رفتن حتی یک قطره از خون های اهدایی نباشیم.

کریمیان ادامه داد: حتی اگر بسیاری از هزینه های پرسنلی و جانبی را در نظر نگیریم برای یک کیسه فراورده خونی بیش از دومیلیون ریال هزینه می شود و اگر که این مدیریت مصرف اعمال نگردد بیت المال متضرر خواهد گردید که خلاف آموزه های اسلامی است، بنابر این می بایست تمامی دست اندکاران بیمارستان که هر یک به نحوی در چرخه هموویژلانس دخیل اند عنایت بسیار ویژه ای نسبت به این مساله داشته باشند.

وی مهمترین هدف برگزاری کمیته های مختلف هموویژلانس را اهمیت بعد آموزشی آن دانست و از ریاست دانشگاع علوم پزشکی تقاضا کرد که در این خصوص با اجرای مستمر کمیته های داخل بیمارستانی و سمینار ها و همایش ها یاری بخش سازمان انتقال خون در برقراری نظام هموویژیلانس باشند.

کریمیان اذعان داشت: خوشبختانه در بسیاری از بیمارستان های کردستان علی رغم حجم کاری فراوان و دغدغه های خاص در راه نجات بیماران، دستورالعمل ها، قوانین و موازین مرتبط با تزریق خون به خوبی اعمال میشود و بیمارستان های کردستان با توجه به سنجش ها در رده مطلوب و خوب قرار دارند.

وی از تمامی دست اندکاران زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی به سبب همراهی مستمر با انتقال خون تشکر نمود و خاطر نشان ساخت: خوشبختانه بسیاری از کارکنان دانشگاه و بیمارستان ها و در راس آنها ریاست دانشگاه علوم پزشکی از اهداکنندگان مستمر خون هستند و طبعا این همراهی را در مرحله ایجاد بستر های لازم برای افزایش مدیریت مصرف خون و ارتقای اجرای نظام مراقبت از خون مد نظر دارند.

در ادامه این جلسه ماحصل ارزیابی بیمارستان های استان کردستان در خصوص مراحل درخواست، آماده سازی و تزریق خون که توسط واحد آموزش، پژوهش و هموویژلانس سازمان انتقال خون کردستان انجام شده بود توسط معاونت فنی انتقال خون در قالب اسلاید ارائه گردید و گزارشات تفصیلی به دانشگاه علوم پزشکی و روسای بیمارستان ها ارائه شد.

سپس ریاست دانشگاه علوم پزشکی کردستان از فعالیت های نظام مند سازمان انتقال خون ایران و استان کردستان ابراز خرسندی نمود و اظهار داشت: تمامی پرسنل بهداشتی و درمانی بسیجیان عرصه سلامت و درمان اند و از هیچ کوششی برای نجات جان همنوعان دریغ نخواهند کرد.

طیب قدیمی در خصوص اجرای نظام هموویژلانس در بیمارستان های استان گفت: برقراری این نظام به شکل مطلوب نیازمند بسیج تمامی کارکنان مرتبط با فرآیند اهدای خون از رگ اهداکننده تا رگ بیمار است و ما معتقدیم که یکی از پر اهمیت ترین مراحل پس از اهدای خون صورت می گیرد و همانگونه که اهداکننده در قبال سلامت خونی که اهدا می کند، وظیفه ای شرعی را عهده دار است، پرسنل دست اندرکار برای مهیا ساختن خون تا مرحله تزریق به بیمار و حتی پس از تزریق به جهت بررسی عوارض احتمالی و درمان آن مسئولیت خطیری بر عهده دارند.

وی یادآور شد: اجرای این جلسات بدون شک سودبخش است و دانشگاه علوم پزشکی از ایده ها و نظرات اعضای کمیته هموویژلانس استقبال می کند و آماده برطرف ساختن هرگونه کمبود در این چرخه است.

قدیمی در خصوص راهکار های قابل اجرا برای آشنایی بیشتر دانشجویان رشته های پزشکی و پیراپزشکی و همچنین پزشکان و رزیدنت های فعال در بیمارستان های استان گفت: اهمیت مساله آموزش بر هیچ کس پوشیده نیست و با توجه به ماهیت اصلی دانشگاه که همانا تعلیم برای تربیت نسلی توانا و ساعی است، سمینارها و کارگاه هایی را برای دانشجویان با تاکید بر مصرف صحیح خون و فرآورده های خونی و همچنین مدیریت خون بیمار برنامه ریزی شده است و موارد مد نظر آموزش داده خواهد شد تا در آینده ای نزدیک طب انتقال خون در دانشگاه نیز به صورت علمی نهادینه و اجرایی از جایگاه لازم برخوردار شود.

وی با ذکر این مطلب که شایسته نیست به سبب خطای انسانی و یا نبود تجهیزات برای نگهداری خون فرآورده خونی با درجه استاندارد پایین از بانک خون بیمارستانی خارج و به بیمار تزریق شود ادامه داد: کلیه کمبود های بیمارستان های دولتی و تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی در جلسات راهبردی این نهاد مطرح خواهد شد و تدابیر اندیشیده شده به مرحله اجرا درخواهد آمد تا چالشی در خصوص تزریق خون باقی نماند.

در پایان این جلسه نیز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان به اهمیت موضوع هموویژلانس اشاره کرد و اظهار داشت: برگزاری این جلسه نقطه عطفی در جلسات استانی مشترک با سازمان انتقال خون کردستان است و با توجه به اهمیت موضوع برگزاری جلسه به صورت فصلی و چهار بار در سال پیشنهاد می گردد تا نظارت دقیق تر و روند کار تسهیل و تسریع شده تر ادامه یابد.

هومن قصری حضور تمامی روسای بیمارستان و مسئولین آزمایشگاه و بانک خون را الزامی اعلام نمود و گفت: مساله حساسی نظیر تزریق خون همانگونه که میتواند حیات بخش باشد در صورت هرگونه اهمال میتوان جان همنوعی را به خطر اندازد بنابر این شرکت در جلسات هموویژلانس از نظر معاونت درمان دانشگاه برای تمای مسئولین ذیربط الزامی است.

وی خاطر نشان ساخت نبود تجهیزات آزمایشگاهی در هیچکدام از واحد های بانک خون پذیرفته شده نیست و از سازمان انتقال خون کردستان خواست تا گزارشات را به علوم پزشکی ارائه نماید وشاهد رفع کاستی های احتمالی در کوتاهترین زمان ممکن باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز