خبرگزاری کار ایران

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

شناسایی و ارائه خدمات رایگان درمانی به 124 بیمار هموفیلی در کردستان

asdasd
کد خبر : ۴۸۰۰۸۶

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان از شناسایی و ارائه خدمات رایگان درمانی برای 124 بیمار هموفیلی در استان خبر داد.

به گزارش ایلنا، هومن قصری با اعلام این خبر، گفت: در حال حاضر 10250 بیمار مبتلا به هموفیلی و اختلالات خونریزی دهنده در کشور شناسایی شده که سهم استان کردستان 1/2 درصد یعنی 124 بیمار است.

وی افزود: هموفیلی شایع ترین بیماری خونریزی دهنده شدید ارثی است که مبتلایان به آن دچار کمبود یکی از فاکتور‌های انعقادی شماره (8،9،7،5،10،11،13و ....) هستند و این بیماران در صورتی که دچار هر نوع خونریزی شوند، خون آنها به سرعت منعقد نمی‌شود و برای توقف خونریزی، تزریق فاکتور انعقادی که دچار کمبود آن هستند، ضروری است.

معاون درمان دانشگاه اظهار داشت: فاکتورهای انعقادی ، نوعی پروتئین هستند که در کبد انسان تولید می‌شوند، کمبود هر یک از فاکتورهای 13 گانه در هر فرد موجب اختلال در انعقاد خون وی می‌شود.

دکتر قصری با اشاره به دسته بندی بیماران از نظر سطح فاکتور خونی و نوع اختلال، عنوان کرد : 71 بیمار شدید (کمتر از یک درصد) ، 44 بیمار متوسط (سطح فاکتور خونی 1 الی 5 در صد) و 9 بیمار خفیف (سطح فاکتور خونی بیش از5 درصد ) و از نظر نوع اختلال 60 بیمار هموفیلی A ، 10 بیمار هموفیلی B ، 22 بیمار فون ویلبراند ، 15 بیمار کمبود فاکتور خونی هفت و 17 بیمار مبتلا به سایر اختلالات خونریزی دهنده  در استان شناسایی گردیده و تحت درمان می باشند .

وی اذعان داشت: تمامی فاکتور های خونی و فراورده های انعقادی جهت این بیماران در تعهد سازمانهای بیمه گر پایه بوده و بصورت رایگان به بیمار  ارائه می گردد و دانشگاه شرایطی فراهم ساخته که در شهر محل سکونت خود فرآورده های خونی مورد نظر را دریافت و خدمات درمانی به آنان ارائه می گردد.

معاون درمان دانشگاه گفت: علاوه بر خدمات بیمه ای ، خدماتی همچون دندانپزشکی (تا سقف 8 میلیون ریال) ، فیزیوتراپی 20 جلسه ، فرانشیز بستری (تا سقف 2 میلیون ریال) ، MRI (یکبار) ، سنجش تراکم استخوان ( یکبار) ، آزمایشات روتین ( یکبار) در سال در تعهد وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است.

قصری با بیان مزمن و مادام العمر بودن این بیماری که بصورت ارثی و ژنتیکی منتقل می شود، افزود: مبتلایان به هموفیلی جزو بیماران خاص محسوب می گردند که اکثرا" قشر جوان بوده و از نظر اشتغال و مسکن مشکلات زیادی داشته و نیازمند یاری سازمانهای حمایتی دولتی و مردم نهاد هستند.

گفتنی است 17 آوریل مصادف با 28 فروردین ماه هر سال بنام روز جهانی هموفیلی نامگذاری شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز