خبرگزاری کار ایران

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی مریوان خبر داد:

کاوش‌های علمی گورستان روستای"درتفی" مریوان آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۲۶۹

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مریوان گفت: کاوش‌های علمی در گورستان زردویان روستای درتفی این شهرستان برای نجات بخشی و تعیین عرصه و حریم اثر آغاز شد.

به گزارش ایلنا، فریاد حدادیان با بیان این مطلب افزود: این کاوش به سرپرستی محمد معصومیان و تیم کاوش و همکاری دانشگاه لوون بلژیک با حضور پروفسور الکساندر ترووتس استاد باستان شناسی این دانشگاه انجام می گیرد.

وی اظهارداشت: این اثر سال 82 به شماره 9627 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و کاوش های علمی با مجوز پژوهشکده باستانشناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور انجام می شود.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مریوان ادامه داد: این کاوش تا 15 خرداد سالجاری ادامه دارد و قسمتهای مختلف این گورستان مورد کاوش علمی قرار می گیرد.

حدادیان گفت: اعتبار این طرح از محل اعتبارات استانی به مبلغ 150 میلیون ریال تامین شده که بعد از اتمام کاوش نتایج آن علاوه بر ارائه در مجامع علمی معتبر کشور در دانشگاه لوون بلژیک به صورت کنفرانس ارائه می شود تا در آینده امکان همکاری مستمر با این دانشگاه فراهم شود.

شهرستان مریوان در 125 کیلومتری شمال غربی سنندج مرکز استان کردستان و در همسایگی مرز ایران و عراق قرار گرفته‌ است.

بازارچه مرزی مریوان، روستاهای قلقله، کماله، کانی میران و سرنژمار و هتل های زریوار و جهانگردی مریوان، غار کونا شم شم، ناو طاق، دشت بیلو، پل گاران و آبشار کویله از جاذبه های گردشگری مریوان است.

استان کردستان دارای یک هزار و 519 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون 828 مورد از این تعداد شامل 763 اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، 49 مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز