خبرگزاری کار ایران

مدیر جهاد کشاورزی بیجار مطرح کرد:

تولید بیش از ۱۰ تن انگور در هکتار در بیجار

asdasd
کد خبر : ۵۳۴۳۹۳

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجار از تولید بیش از 10 تن انگور در هکتار در این استان خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمد عباسی در چهارمین‌جشنواره شهرستانی انگور که با حضور ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان و فرماندار بیجار در حسن‌آباد یاسوکند برگزار شد، اظهارکرد: کشت محصول انگور از ظرفیت‌های بی‌نظیر و فعال کشاورزی در دیار کهن و تاریخی گروس بوده که به عنوان برند پیشرفت و اشتغال‌زایی بالا در این منطقه از سابقه درخشان و زیادی برخوردار است.

وی افزود: سالیانه ۱۰ تا ۱۲ تن در هکتار انگور در شهرستان بیجار تولید می شود.

عباسی عدم دسترسی باغداران به منابع آبی پایدار، قدمت طولانی باغات انگور را عامل اصلی عدم تبدیل کشت سنتی به مدرن این محصول عنوان کرد و گفت: در راستای بهینه‌سازی و ارتقاء پتانسیل تولید علیرغم تلاش‌های انجام شده از سوی باغداران تلاشگر، این عرصه نیازمند کوشش و اهتمام جدی تری است.

وی در ادامه یاداورشد: انگور به دلیل تنوع محصول، تعدد بهره برداری و صنایع تبدیلی از آن با استقبال خوب از سوی باغداران برخوردار بوده و اگر خشکسالی سالهای اخیر نبود، بسیاری از زمین های آبی منطقه گروس زیر کاشت تاکستان رفته بود.

 عباسی خاطرنشان کرد: انگور از انواع محصولات باغی است که اگر کارخانه های صنایع تبدیلی به کمک باغدار بیاید، می تواند، اشتغالزایی و درآمدزایی با کمترین افت و ضرر داشته باشد.

وی یاداورشد: تاکنون چهار جشنواره انگور با مرکزیت شهر یاسوکند و محوریت انگور این منطقه که در حد خود بی نظیر و در بعضی انواع آن بخصوص نوع یاقوتی و سیاه آن کم نظیر است برگزار شده است تا این محصول به عنوان یک برند معرفی شود.

عباسی تاکید کرد: هدف از برگزاری این جشنواره را اصلاح، احیا و به سازی باغات انگور، مدیریت و بهره وری عوامل تولید، اشنایی بیشتر مردم با انواع مرغوب انگور این شهرستان و بررسی و اتخاذ راهکارهای مقابله با بحران کم آبی و روش‌های بهینه سازی مصرف آب در باغات است.

عباسی گفت: این شهرستان دارای حدود 2 هزار و 900 هکتار باغ با انواع محصولات باغی است که انگور در مقایسه با سایر آنها از وسیع ترین سطح زیرکشت در حدود یک هزار و 300 هکتار به میزان 75 درصد به خود اختصاص داده و به طور میانگین حدود 11 تن انگور در هکتار برداشت می شود.

وی عنوان کرد: بیکاری در دیارگروس به یک معضل منطقه ای تبدیل شده است و بعلت نبود و یا فعالیت کم صنایع دیگر، مهاجرت تنها راه پیش روی مردم قرارگرفته و لذا با محوریت برنامه های حمایتی اقتصاد مقاومتی می توان با راه اندازی واحدهای کوچک تبدیلی و اقزایش سطح زیر کشت و توسعه باغات فعلی به ماندگاری مردم و درآمد زایی آنان کمک کرد.

۲۰ رقم انگور از جمله عسگری، فخری، یاقوتی، سیاه و کشمشی سفید و قرمز در دیارگروس و بخصوص مناطق حسن آباد، پیرتاج، خسروآباد و مرکزی موجب شده است تنوع خوبی برای تامین نیاز بازار و تولید در صنایع تبدیلی ایجاد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز