خبرگزاری کار ایران

مدیر کل زندان‌های کردستان مطرح کرد:

بهره‌مندی ۵۰۰ نفر از مددجویان زندان‌های کردستان از خدمات مشاوره‌ای

asdasd
کد خبر : ۵۶۵۳۳۴

مدیرکل زندان‌های‌کردستان با بیان اینکه درحال حاضر 500 نفر از مددجویان زندان‌های استان تحت پوشش خدمات مشاوره و روانشناسی قرار دارند، گفت: در 6 ماهه اول سال جاری نیز 2543 مورد مشاوره فردی و همچنین 317 مورد مشاوره گروهی به زندانیان استان ارائه شده است.

به گزارش‌ایلنا، اسحاق ابراهیمی با بیان اینکه وجود نیروهای روانشناس در زندان‌دارای اهمیت و حساسیت‌های ویژه است، گفت: روانشناسانی که در خارج از زندان خدمات روانشناسی ارائه می‌دهند در حقیقت با افرادی سر و کار دارند که از نعمت آزادی برخوردارند که این مهم به نوبه خود شرایط مساعدی را برای ارائه خدمات فراهم می‌کند اما روانشناسان زندان با مددجویانی روبرو هستند که اختلالات روانی در آنها به حدی بوده که منجر به ارتکاب جرم شده و درحبس به سر بردن و دوری از خانواده و ... نیز  ناهنجاری های روانی را در آنان دو چندان کرده است.  

مدیرکل زندان‌های کردستان به نقش روانشناسان مراکز اصلاحی و تربیتی در بازگشت سعادتمندانه زندانیان به جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: در حقیقت هدف از مجازات حبس توانبخشی اخلاقی، روحی و روانی به افراد برای بازگشت به جامعه است که در این راستا روانشناسان در زندان‌ها با ارائه خدمات روان درمانی و سلامت روانی به زندانیان، کمک می‌کنند تا با موضوعاتی مانند پرخاشگری، اعتیاد، کاهش اعتماد به نفس، مشکلات خانوادگی و اجتماعی و ... که منجر به اعمال مجرمانه شده آشنا و اینگونه ناهنجاری های رفتاری در زندانیان درمان شود. 

ابراهیمی با برشمردن خدمات روانشناسی و روان درمانی که به زندانیان در مراکز اصلاحی و تربیتی استان ارائه می گردد گفت: در زندان‌ها خدمات روانشناسی مختلفی از جمله مشاوره های فردی و گروهی برای زندانیان و خانواده های آنان و آموزش های مهارتی مانند: کنترل خشم، اعتماد به نفس، درک متقابل، ارتباط موثر با خانواده و اجتماع، پیشگییری از اعتیاد و ... به مددجویان ارائه می شود.  

وی درخصوص نحوه فعالیت کلینیک‌های مثلثی در زندان‌های استان بیان داشت: در کلیلینک‌های مثلثی که حول سه محور بیماریابی فعال و درمان ایدز و هپاتیت ، پیشگیری از اعتیاد و درمان آن و بیماریابی STI یا همان بیماری های آمیزشی و درمان آنها فعالیت می نماید، آموزش های مرتبط در هریک از محورهای ذکر شده به زندانیان و خانواده های آنها با برگزاری کلاس های فردی و گروهی و کارگاه های تخصصی صورت می پذیرد. ضمنا برای مددجویان تحت پوشش کلینیک های مثلثی پرونده های الکترونیکی تشکیل و کلیه اقدامات انجام شده برای هر مددجود، به صورت الکترونیکی ثبت می شود.  

ابراهیمی از جمله دیگر خدمات روانشناسی را گرفتن آزمون های روانشناسی بیان کرد و در این خصوص گفت: از دیگر وظایف روانشناسان زندان، گرفتن برخی آزمون‌های روانشناسی از زندانیان جدیدالورود می باشد که این آزمون‌ها شامل آزمون های شخصیت، هوش و همچنین مصاحبه های بالینی است.

وی افزود: این آزمون‌ها، یک ارزیابی کلی برای تشخیص اختلال‌های روانی عمده در زندانیان مانند اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، شخصیت مرزی، افسردگی اساسی و ... را در اختیار روانشاسان قرار داده و به این ترتیب اقدامات لازم در جهت درمان این افراد برنامه ریزی و به اجرا در می آید.  

مدیرکل زندان‌های کردستان با تاکید بر اینکه روانشناسان زندان باید به توانایی تغییر انسان‌ها اعتقاد داشته باشند، بیان کرد: کار در زندان‌ها به خصوص برای افرادی که ارتباط تنگاتنگ با زندانیان و مشکلات آنان دارند دارای دشواری ها و حساسیت های ویژه‌ای است از جمله این افراد روانشناسان هستند که دارای ارتباطی مستقیم و تاثیرگذار با زندانیان هستند لذا می بایست ضمن داشتن اخلاقی خوش با صعه صدر و انگیزه و اراده قوی و اعتقاد قلبی بر ایجاد تغییر نگرش و رفتار در زندانیان در محیط پر استرس زندان وظایف خود را عملی کنند.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب که در حال حاضر 500 نفر از مددجویان زندان‌های استان تحت پوشش خدمات مشاوره و روانشناسی قرار دارند، اظهار داشت: در 6 ماهه اول سال جاری نیز 2543 مورد مشاوره فردی و همچنین 317 مورد مشاوره گروهی به زندانیان استان ارائه شده است.  

ابراهیمی با اشاره به خدمات روانشناسی که به خانواده های زندانیان ارائه می شود، گفت: در 6 ماهه نخست امسال 180 خانواده زندانی با هدف کاهش آسیب در میان آنان از جمله طلاق، تحت خدمات روانشناسی قرار گرفتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز