خبرگزاری کار ایران

جهادکشاورزی استان کردستان هشدارداد؛

شیوع بیماری غربالی در باغات میوه کردستان / باغداران مراقب باشند/ زردآلو، هلو، شلیل و گیلاس میزبانان مستعد این آفت

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۲۶۸

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان به باغداران استان نسبت به پیشگیری از شیوع بیماری غربالی در باغات میوه هشدار داد.

 به گزارش ایلنا، محمد غفوری با اشاره به بارندگی‌هایی چند روز اخیر در سطح استان گفت: به موجب بالا رفتن رطوبت هوا براثر این بارندگی‌ها می‌تواند زمینه توسعه بیماری‌های مختلف از جمله لکه غربالی در باغات  شود.

وی افزود: بیماری لکه غربالی یکی از مهمترین بیماری‌های درختان میوه می باشد که درصورت عدم مبارزه باعث ضعف درختان، کاهش مقدار وارزش محصول شده ودرصورت شدت آلودگی می تواند تمام جوانه‌ها و سرشاخه‌ها را بخشکاند.

غفوری افزود: علائم این بیماری برروی برگ‌ها به حالت غربالی و سوراخ شدن برگ‌ها بوده که این لکه‌ها در ابتدا به رنگ قهوه‌ای می‌باشند که پس از ریزش، برگ‌ها به حالت سوراخ سوراخ درمی‌آیند. این بیماری باعث می‌شود بر روی میوه‌ها لکه‌ها یا نقاط برجسته یا خال جوش به رنگ قهوه‌ای دیده شده و میوه‌ها بصورت صمغ زده نیزمشاهده شوند که از ارزش محصول می‌کاهند.

غفوری بیان کرد: این بیماری معمولا روی میوه‌های هسته دار ازجمله زردآلو، هلو، شلیل و گیلاس می‌تواند ایجاد بیماری کند .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه سمپاشی درختان باسموم مسی و بردو درکنترل این بیماری بسیارموثر می‌باشد به باغداران استان توصیه کرد در چند روز آینده باغات خود را با استفاده از ترکیبات محلول‌های کم خطر «بردو» یا «اکسی کلر مس» سمپاشی کنند تا ارزش اقتصادی و بازاری محصول پایین نیاید و باعث ضعف درختان نشود .

در ایران تا کنون این بیماری روی درختان زرد‌آلو، گیلاس . آلبالو. گوجه، هلو، شلیل و بادام دیده شده است و خسارت عمده آن بیشتر متوجه درختان زرد آلو است.

بیماری غربالی نه تنها باعث ضعف درخت و کاهش مقدار و ارزش محصول می‌شود بلکه به‌دلیل لکه‌ها و زگیل‌هایی که روی میوه بجای می‌گذارد ارزش صادراتی میوه‌های آلوده را نیز به نحو بارزی پایین می‌آورد .

درختان آلوده‌ای که به حیات خود ادامه می‌دهند نیز به دلیل خشک شدن برگ‌ها و کاهش سطح سبز آن‌ها در دوره فعال گیاه بطور غیر مستقیم لطمه دیده و در نتیجه مقدار محصول آن‌ها پائین می‌آید .

 زرد آلو، هلو، گیلاس، آلو و آلبالو از میزبان‌های مهم این بیماری هستند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز