خبرگزاری کار ایران

ساماندهی 5 هزار انشعاب غیرمجاز آب و فاضلاب در کردستان

کد خبر : ۶۱۶۲۳۴

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار انشعاب غیرمجاز در استان کردستان وجود دارد و این در حالی است که در سال ۹۶ در حدود ۵ هزار انشعاب ساماندهی و به مجاز تبدیل شده است.

به گزارش ایلنا، محمدحسین محمدی اظهار کرد: کردستان یکی از استانهایی است که در بحث ساخت و سازهای غیرمجاز در نواحی منفصل شهری و حاشیه‌ای با مشکلاتی مواجه است و به دلیل این که وضع آنها برای الحاق به محدوده شهری نامشخص بوده و ارائه خدمات به این شهروندان دارای منع قانونی بود، شاهد برخی تخلفات بوده ایم.

وی ادامه می دهد: باتوجه به این که آب جزو ملزومات و ضروریات زندگی است، بسیاری از این افراد که در این مناطق ساکن هستند، اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز کرده و به سمت استفاده از انشعابات غیرمجاز رفتند بویژه شهرهای سنندج و بانه و مریوان که دارای بیشترین آمار انشعابات غیر مجاز بودند.

مدیرعامل آبفا کردستان در ادامه با اشاره به طرح ساماندهی و تعیین تکلیف این واحدها خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب و برق و .. در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان محترم مجلس رسید تا در راستای این قانون نحوه ارائه خدمت به مناطقی که الحاق شده و یا در شرف الحاق شدن به محدوده شهری هستند، تعیین تکلیف و انشعابات غیردائم و دائم برقرار شود و در حال حاضر نیز طرح ساماندهی انشعابات غیرمجاز در استان کردستان در دست اجرا است.

محمدی افزود: در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار انشعاب غیرمجاز در استان کردستان وجود دارد و این در حالی است که در سال ۹۶ در حدود ۵ هزار انشعاب ساماندهی و به مجاز تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان به نبود تأسیسات زیربنایی در سکونتگاه های غیر رسمی اشاره و تصریح کرد: قانون فوق الذکر در ۶ماه اول سال ۹۶ به تصویب رسید و در ۶ماه دوم همان سال، پس از ساماندهی تأسیسات زیربنایی، آغاز و اقدام به مشترک پذیری نمودیم.

وی در ادامه به همکاری مردم در اجرای طرح ساماندهی اشاره کرد و گفت: مردم تاکنون همکاری خوبی را برای ساماندهی انشعابات داشته اند و به این امر رغبت دارند.

مدیرعامل شرکت آبفای کردستان با اشاره به دلایل اصلی روی آوردن برخی از شهروندان به انشعابات غیرمجاز عنوان کرد: بیشتر این قضیه به دلیل ساخت و سازهای غیر مجاز بوده است، زیرا اکثر این مشترکین در مناطق حاشیه هستند و مردم از طرح ساماندهی استقبال می کنند؛ ضمن آنکه خوشبختانه مردم به لحاظ شرعی و مذهبی نسبت به این مسئله که خدمات دریافت کنند و هزینه ای پرداخت نکنند، حساسیت خاصی دارند.

وی در ادامه عنوان کرد: این مناطق نیازمند ایجاد تأسیسات زیرساختی است که ما بتوانیم به آنها ارائه خدمات کنیم و در مرحله اول باید تأسیسات تأمین آب و جمع آوری فاضلاب آنها را ایجاد کنیم که بار مالی که بر ما از این محل تحمیل می شود، مبلغی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان افزود: برای رفع مشکلات شهروندان این موارد را تقبل کرده و تمام زیرساختها را آماده خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود که ۱۰درصد از پرت آب مربوط به انشعابات غیرمجاز باشد که شرکت آبفا کردستان سالانه در حدود ۱۴ میلیارد تومان در این حوزه زیاندهی دارد.

وی با تأکید بر برخورد متخلفان عنوان کرد: بر اساس ماده ۴ قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب و برق و ..امکان واگذاری انشعاب به دارندگان انشعابات غیرمجاز قبلی وجود دارد؛ اما کسانی که از اجرای قانون پیروی نکنند، بر اساس ماده ۲ قانون به جبران خسارت و جزای نقدی و همچنین قطع انشعاب محکوم می شوند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز