خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار کردستان مطرح کرد:

رفع چالش‌های مرز نیازمند نگاه علمی است

کد خبر : ۶۱۶۲۶۱

معاون سیاسی- امنیتی استاندار کردستان خواستار همکاری فضاهای علمی و دانشگاهی در حل مشکلات مختلف شد و گفت: دانشگاه در قالب مقاله های علمی و راهکار می‌تواند در رفع چالش های مرز موثر واقع شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین خوش اقبال روز چهارشنبه در همایش ملی جامعه شناسی مرز که در دانشگاه کردستان برگزار شد، گفت: مرز به عنوان مفهوم سیاسی تغییرات زیادی به خود دیده و با وجود شرایط دشوار حاکم بر این نواحی ساکنان این جوامع متحمل رنج های فزاینده ای شده اند.

وی اظهار داشت: از دیرباز مرزهای هر کشور نشان حق حاکمیت و نظارت بر منابع موجود بوده است و در این راستا دولت ها از هرگونه تجاوز و تعدی گری ممانعت می ورزند.

خوش اقبال به ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک و مشترکات فرهنگی با کشور عراق نیز گریزی زد و گفت: با گذر زمان تغییراتی در آن سوی مرزها رخ داد که جوامع را متاثر از جنبه های مختلف از خود قرار داد از این جهت محیط های علمی و دانشگاه ها در قالب پروژه های علمی و تحقیقاتی می توانند در رونق بخشی و به حداقل رساندن کاستی ها مدد رسان دولت باشند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان با بیان اینکه رسیدگی به چالش های فعلی در مرز نیازمند نگاهی علمی و پژوهشی است، افزود: با پذیرش چنین رویه ای بهره مندی از ظرفیت های مرز حاصل و امنیت که چه بسا اولین کارکرد و دغدغه مرز نیز در این امر است عینیت می یابد.

خوش اقبال خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین عوامل موثر بر امنیت مرز، سیاست‌های کنترل و مدیریت مرزهای بین المللی است.

وی یادآور شد: راه برون رفت از موانع فرارو در برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی جهت ارائه راهکار تلقی می شود.

رئیس دانشگاه کردستان در ادامه به تبعیض های شکل گرفته در نواحی مرزی اشاره کرد و گفت: در کشور ما با دور شدن از مرکز و پیش رفتن به مناطق مرزی شاهد توسعه نیافتگی می شویم.

فردین اخلاقیان اظهار داشت: به جای اینکه مرز ها محلی برای فرصت و شکوفایی تلقی شوند، تهدید محسوب می شوند و این امر به اشکالات ساختاری بر می گردد.

وی راه برون رفت از این مشکل را بهره گیری از مجاری دانشگاه‌ها برشمرد و گفت: مراکز علمی در ارائه راه حل‌های اصولی و بنیادی در کاسته شدن از چالش ها می تواند نقش مهمی را ایفا می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز