خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان مطرح کرد:

حفاظت از منابع آبی مستلزم تحول در مدیریت منابع است

asdasd
کد خبر : ۶۲۳۶۸۷

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: حفاظت از منابع آبی مستلزم تحول در مدیریت منابع و نقش آفرینی مردم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خالد جعفری در جلسه شورای حفاظت از آب استان با بیان اینکه کردستان بیشترین سطح زیر کشت دیم را دارد، گفت: محصول استراتژیک گندم در استان ۸ تا ۹ درصد نیاز کشور را تامین می کند، محصولی که از آب سبز یا باران تغذیه می شود.

وی به برخی از اقدامات در حال انجام بر مبنای تدوین برنامه پنج ساله جهت مدیریت مصرف آب در حوزه بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: آبیاری تحت فشار در سطح کشور کمتر از ۲۰ درصد اراضی آبی است، در حالی که این میزان در استان بیش از ۴۰ درصد است یعنی بیش از ۲ برابر میانگین کشوری از آب صرفه جویی می کنیم.

جعفری کشت میزان آب مصرفی کلزا را به نسبت گندم محدود دانست و گفت: بر این پایه در سال زراعی جاری ۲۱۰۰ هکتار از اراضی استان به زیر کشت کلزا رفته است.

وی تغییر شیوه کشت بذری به نشاء را دیگر روش اتخاذ شده در کاهش مصرف آب برشمرد و افزود: در این راستا کشت محصولاتی چون چغندر در سقز، قروه و دهگلان و کشت ذرت دانه ای و سبزی و صیفی بواسطه تعداد آبیاری و صرفه جویی در آب مورد بهره وری قرار گرفته اند.

رئیس‌سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: آبیاری میکرو در محصولات زراعی در ۵ هزار هکتار، خاک ورزی حفاظتی در سطح ۴۰ هزار هکتار، کاهش سطح سبز درخت در ماه های گرم و حفظ رطوبت خاک با مالچ بافی باغات در سطح ۷ هزار هکتار از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در بازه زمانی مذکور قلمداد می شود.

جعفری کنترل علف های هرز، احداث و بهسازی کانال های آبیاری به طول ۲۹۸ کیلومتر و بازسازی و نوسازی قنوات به طول ۹ کیلومتر را از دیگر برنامه های درنظر گرفته شده برای مدیریت و کارآمدی و نیز صرفه جویی در مصرف آب تلقی شده است.

وی عنوان کرد: برآورد اولیه از تولید گندم در سال زراعی۷۵۰ هزار تن بود که بر پایه بارندگی ها و پیش بینی ها این میزان به بیش از ۱ میلیون تن می رسد که در قیاس با مدت مشابه سال پیش ۵۵ درصد رشد تولید خواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز