خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه:

تعداد مبتلایان به تب مالت در کرمانشاه بیشتر از میانگین کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۳۴۶

تعداد مبتلایان به تب مالت در کرمانشاه بیشتر از میانگین کشوری است.

ایلنا: مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: بروسلوز یکی مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام است که به‌دلیل صعب العلاج بودن بیماری در انسان و اینکه در دام‌ها باعثسقط جنین شده و کاهش تولیدات دامی را به همراه دارد از ۲ جنبه بهداشتی و اقتصادی حایز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، نادر پرور تاکید کرد: تب مالت، از صعب‌العلاج‌ترین بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام است که از دام به انسان منتقل می‌شود، اما احتمال انتقال آن از انسان به انسان اندک است و با توجه به اینکه این بیماری در انسان چهره‌های متفاوتی دارد به عنوان یک بیماری هزار چهره معروف است.

وی تصریح کرد: این بیماری در کشور ایران بومی بوده و در همه نقاط کشور دیده می‌شود و سالانه چند هزار نفر در اثر عدم رعایت بهداشت، تماس با دام آلوده و یا مصرف فرآورده دامی آلوده، به تب مالت مبتلا می‌شوند و در صورت ابتلاء به این بیماری، درمان آن با دشواری‌هایی همراه است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی استان، شمار مبتلایان به تب مالت در کرمانشاه بیش از میانگین کشوری است و در چند شهرستان استان از جمله دالاهو، سنقر، گیلانغرب، کنگاور و ثلاثباباجانی وضعیت به مرز بحران رسیده است.

پرور افزود: به منظور پیشگیری و کنترل این بیماری اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور از اول تیرماه سال جاری عملیات مایه‌کوبی علیه بیماری تب مالت را با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی در جمعیت دامی استان اعم از روستایی و عشایری به‌صورت کاملا رایگان شروع کرده و پیش‌بینی می‌شود که در پایان مدت زمان عملیات، تعداد بالغ بر یک میلیون و یکصد هزار راس دام استان علیه بیماری مذکور ایمن شوند.

پرور به مصرف‌کنندگان توصیه کرد از خرید گوشت و فرآورده‌های خام دامی عرضه شده در معابر و مکان‌های غیرمجاز خودداری کرده و گوشت مورد نیاز خود را از قصابی‌های مجاز که تحت نظارت بازرسان دامپزشکی هستند، تهیه کنند.

وی در پایان گفت: شهروندان کرمانشاهی نیز جهت ارتباط با دامپزشکی و طرح نظرات و پیشنهادات خود می‌توانند با شماره تلفن ۷۲۴۶۳۲۵ شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه و یا سامانه رایگان ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تماس حاصل کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز