خبرگزاری کار ایران

مدیر جهاد کشاورزی سنقر:

برداشت آفتابگردان در شهرستان سنقر آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۹۴۵

مدیر جهاد کشاورزی سنقر از آغاز برداشت آفتابگردان در این شهرستان خبر داد.

ایلنا: مدیر جهاد کشاورزی سنقر و کلیایی با اعلام خبر فوق گفت: امسال بیش از سه هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت آفتابگردان رفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از سنقر، محمد قاضی هرسینی افزود: متوسط عملکرد آفتابگردان تولیدی در این شهرستان دو تا سه تن در هکتار است و پیش بینی می کنیم امسال حدود ۹۰۰۰ تن تخمه سنقری در این شهرستان تولید شود.

قاضی تصریح کرد: آفتابگردان تولیدی در این شهرستان از نوع آجیلی و مطبق است که با توجه به اقلیم سرد و معتدل شهرستان و تفاوت دمایی زیاد بین شب و روز، عملا ذخیره سازی مواد موثر و معطر در دانه آفتابگردان تولیدی در این شهرستان بیش از سایر مناطق کشت شده آن می باشد که این امر سبب می شود تا طعم، مزه و بوی محصول تولیدی شهرستان سنقر و کلیایی از کیفیت خیلی خوبی برخوردار باشد.

مدیر جهاد کشاورزی سنقر افزود: قسمتی از محصول تولیدی این شهرستان در کارگاه های سنتی تخمه پزی فرآوری شده و قسمت عمده آن به اقصی نقاط کشور ارسال می شود.

قاضی افزود: معروفیت تخمه سنقری سبب شده تا در بسیاری از مناطق، آفتابگردان آجیلی را به نام تخمه سنقری به مشتریان عرضه کنند.

وی با بیان اینکه به موازات تاسیس دانشکده کشاورزی در سنقر و کلیایی مقرر شده، پژوهشکده کشاورزی نیز در این شهرستان راه اندازی شود، گفت: در صورت راه اندازی این پژوهشکده ثبت ژنتیکی آفتابگردان تولیدی در این شهرستان انجام خواهد شد.

قاضی بیان کرد: با توجه پتانسیل های ژنتیکی موجود در ارقام محلی آفتابگردان سنقری، زمینه برای تحقیق، مطالعات تعیین صفات و بهبود عملکرد این محصول با ارزش توسط محققین و دانشجویان علاقمند فراهم شود.

گفتنی است برداشت آفتابگردان در این شهرستان تا نیمه دوم مهر ماه ادامه می یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز