خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره کل فرهنگ و اشاد اسلامی استان کرمانشاه:

" کردی " از زبان‌های برجسته آریایی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۴۶۴

زبان کردی از نظر قدمت و تاریخ یکی از زبان‌های برجسته آریایی است و در ابتدا این زبان به همراه زبان فارسی از گویش‌های هند و اروپایی بودند که در بخش‌هایی از ایران به آن تکلم می‌کردند و هم اکنون این زبان با قدرت به حیات خود ادامه می‌دهد.

ایلنا: سرپرست اداره کل فرهنگ و اشاد اسلامی استان کرمانشاه در آیین اختتامیه ششمین جشنواره استانی شعر طنز با گویش مادری با اشاره به اهمیت فرهنگ، گفت: فرهنگ مقوله‌ای پیچیده و چند بعدی است که باید به درستی به همة ابعاد آن توجه کرد.

به گزارش خبرگزاری آریا، ابراهیم رحیمی زنگنه افزود: استان کرمانشاه دارای ظرفیت بالایی در تمامی زمینه‌ها است و باید زمینه‌ای فراهم کرد تا استعداد‌ها و توانمندی‌های جوانان استان به شکوفایی برسد.

وی با اشاره به شکل گیری انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی است و لذا رویکرد ما به حرکت جامعه باید با یک رویکرد فرهنگی باشد و توجه به حوزه فرهنگ و هنر و شکوفا کردن استعدادهای جوانان در این راستا در اولویت قرار دارد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تاکید کرد: باید ارزش‌های بلند اسلامی و انقلابی را در قالب جلوه‌های گوناگون هنر به جامعه بشناسانیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از جلوه‌های برجسته استان کرمانشاه را ادبیات و شعر ذکر کرد و گفت: این جلوه بسیار زیبا از فرهنگ و هنر استان علاوه بر جایگاه برجسته و ممتاز آن در سطح کشور از جایگاهی جهانی برخوردار است.

وی به اهمیت شعر در ایران اشاره و بیان داشت: زبان فارسی بیشتر در قالب نظم مکتوب شده است و برعکس زبان‌های اروپایی و خارجی که بیشتر آثارشان به صورت نثر مکتوب شده است و این بیانگر ظرافت و توانمندی زبان فارسی است که در بین ایرانیان وجود داشته است.

رحیمی زنگنه افزود: استان کرمانشاه دارای شاعران برجسته‌ای است و اشعاری که توسط شاعران کرمانشاهی پدید آمده است، اشعاری جهانی هستند.

وی گفت: زبان کردی از نظر قدمت و تاریخ یکی از زبان‌های برجسته آریایی است و در ابتدا این زبان به همراه زبان فارسی از گویش‌های هند و اروپایی بودند که در بخش‌هایی از ایران به آن تکلم می‌کردند و هم اکنون این زبان با قدرت به حیات خود ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه منطقه غرب بویژه استان کرمانشاه دارای گویش‌های متعددی است، افزود: این منطقه و بویژه استان کرمانشاه بهشت زبان‌شناسی ایران است و این منطقه از چنان غنایی برخوردار است که هر محققی برای باز‌شناسی زبان فارسی نیازمند زبان کردی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز