خبرگزاری کار ایران

در استان کرمانشاه؛

همایش نقد کتاب " لرزان و لغزان چون ژله " برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۳۹۴

همایش نقد کتاب " لرزان و لغزان چون ژله " با حضور نویسنده کتاب، " اسماعیل شفیعی سروستانی " در کرمانشاه برگزار شد.

ایلنا: همایش نقد کتاب «لرزان و لغزان چون ژله» با حضور نویسنده کتاب، «اسماعیل شفیعی سروستانی» در کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، در این همایش، حجت الاسلام مهدی قدرتی، رئیس دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه با اشاره به ذکر ۲۵۵ بار واژگان مرتبط با کتاب در قرآن مجید، گفت: اولین اعجاز قرآن و اسلام امر به خواندن به پیامبر است یعنی کاری که ربط به قلم، کتاب و کتابخوانی دارد.

وی اهمیت کتابخوانی را از باب ارزش علم دانست و در این مورد که علما و دانشمندان را در صدر جامعه دانسته‌اند و افزود: به صراحت در کلام بزرگان ما آمده که ارزش قلم علما افضل و بالا‌تر از خون شهدا است.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه با اشاره به حدیثپیامبر در مورد ارزش باقی گذاشتن یک برگ کاغذ، گفت: ایشان می‌فرماید اگر مومنی از دنیا برود و تنها یک برگ کاغذ از وی بر جای بماند‌‌ همان یک برگ کاغذ حائل میان آتش جهنم و او خواهد شد و این ارزش واقعی نوشتن و قلم در پیشگاه خداست.

قدرتی در انتهای صحبت‌های خود با اشاره به ساختن فرهنگ و تمدن با تکیه بر سبک زندگی درست و اسلامی، تاکید کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانیشان در مورد سبک زندگی در خراسان به ۲۵ مورد اشاره کردند و یکی از این موارد کتاب و کتابخوانی بود پس لازم است ما نیز از ایشان الگو بگیریم.

در ادامه این همایش، احسان معراجی معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه، گفت: ارزش کتاب و کتابخوانی ارزشی بسیار والا و عظیم است و سیره بزرگان، علما و فرهیختگان ما نشان از این موضوع دارد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت کتاب در نظر علمای معاصر گفت: برخی از علما مانند آیت الله مرعشی و آیت الله نجومی تاکید کرده‌اند که زندگی و خانه آن‌ها برای ساختن کتابخانه صرف شود.

معراجی تاکید بر کتابخانه سازی را در نظر بزرگان معاصر بیشتر از مسجد سازی خواند و افزود: کتابخانه مرکز و ملجایی است که در آن فکر، معرفت و فضائل آدمی پرورده می‌شود پس جا دارد بیشتر به این موضوع بپردازیم.

در ادامه این همایش، اسماعیل شفیعی سروستانی مسئول موسسه و نشریه موعود ضمن تشکر و قدردانی از زحمات بانیان برنامه به بیان سخنانی در مورد سه حوزه فکر، فرهنگ و تمدن پرداخت و گفت: ما به سبک زندگی، فرهنگ و تمدن خود دیر پرداخته‌ایم و گفتگو و سوال در این زمینه خیلی زود‌تر باید آغاز می‌شد.

وی گفتگوی از سبک زندگی را گفتگو از یک امر فرهنگی خواند و افزود: شان کلام وشان موضوع، فرهنگی است و در همین وادی باید به آن پرداخت.

وی با اشاره به توالی دو عید غدیر و قربان گفت: دو عید پشت سر هم افتاده غدیر و قربان در حالی که این دو مناسبت در یک نسبت و در یک ارتباط تنگاتنگ به سر می‌برند مسلمین منفک از هم آن را می‌بینند.

شفیعی سروستانی درس گرفتن از این موضوع را بسیار ضروری خواند و افزود: بین این دو نسبتی عجیب وجود دارد و آنکه انسان قصد حج می‌کند، قصد ورود به جمع محرمان می‌کند، اندیشه و فرهنگ بیگانه را از تن جدا می‌کند یعنی اول باید جان او و بعد جسم او احرام بپوشد.

وی در ادامه روند آلودگی به غیر در انسان را ابتدا از ساحت فکر و نظر دانست و تصریح کرد: بعد از ساحت رنگ و هنر انسان در ساحت فرهنگ ملون می‌شود و بعد در ساحت ادب و زندگی ملون و آلوده می‌شود یعنی ابتدا اندیشه آدمی سپس ادب و سپس عمل او آلوده می‌شود.

وی غدیر را کانال و مجرای قربان و بندگی خداوند خواند.

در ادامه این همایش سه تن از ناقدین به بیان نقد‌ها و نظرات خود در مورد محتوا و ساختار کتاب پرداختند و نویسنده کتاب به نقدهای آن‌ها پاسخ داد؛ همچنین در انتهای مراسم از برگزیدگان همایش تقدیر به عمل آمد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز