خبرگزاری کار ایران

بخشنامه جدید وزارت نفت در مسیر تضعیف رسانه ها در استان‌ها است

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۹۱۶

بسیاری از سرپرستان و خبرنگاران روزنامه‌های سراسری استان کرمانشاه، بخشنامه جدید وزارت نفت را در راستای تضعیف رسانه‌ها عنوان کردند.

یکی از ویژگی‌ها و البته مشکلات رسانه‌های مکتوب در استان کرمانشاه را می‌توان وابستگی کامل به آگهی‌های و رپرتاژ‌ها عنوان کرد. این وابستگی نشریات به آگهی‌ها در چند سال اخیر وضعیت حادتری به خود گرفته است به طوری که نشریاتی که در این حوزه کارنامه موفق ندارند عملا از گردونه رقابت‌های مطبوعاتی خارج می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنای استان کرمانشاه، این وضعیت در نشریات و رسانه‌های مکتوب کرمانشاه نسبت به سایر نقاط وضعیت بغرنج تری به خود گرفته است.

در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که بسیاری از هفته نامه‌های محلی و سرپرستی روزنامه‌های سراسری در استان کرمانشاه به علت همین مشکل که‌‌ همان جذب آگهی‌های دولتی و خصوصی است، دچار مشکلات مالی بسیاری شده و خود به خود از عرصه مطبوعات کنار گذاشته شده‌اند.

این وضعیت نامطلوب در چند هفته اخیر هم به سمت بد‌تر شدن پیش رفته است برخی از نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی با ابلاغ بخش نامه‌هایی صراحتا اعلام کرده‌اند که ادارات استانی آن‌ها نمی‌توانند در بخش تبلیغات و آگهی با.

یکی از وزارتخانه‌های که در هفته‌های پیش بر این وضعیت بغرنج نشریات افزوده است، وزارت نفت می‌باشد.

طبق بخش نامه‌های داخلی، این وزارتخانه روابط عمومی‌های زیرمجموعه خود در استان‌های کشور را ملزم به انتشار آگهی‌های مطبوع در روزنامه‌های سراسری در تهران کرده است و عملا دست سرپرستان شهرستان‌ها را بسته است و ضربات جبران ناپذیر مالی بسیار بر اهالی رسانه در استان‌های کشور وارد آورده است.

شرکت نفت، گاز و… از مجموعه اداراتی هستند که به این بخشنامه عمل کرده‌اند و علیرغم میل باطنی خود، زمینه نارضایتی سرپرستان روزنامه‌های سراسری در شهرستان‌ها را رغم زده‌اند.

بخشنامه جدید وزارتخانه نفت ضربه مهلکی بر پیکره مطبوعات شهرستانی است.

کاوه رستمی سرپرست روزنامه همشهری در استان کرمانشاه در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: قانونی که به تازگی وزارت نفت برای ادارات زیرمجموعه خود در بحثواگذاری آگهی‌های دولتی تصویب کرده است، ضربه بسیار مهلکی بر خبرنگاران و سرپرستان است.

سرپرست روزنامه همشهری در استان کرمانشاه با اشاره به اینکه این بخشنامه عملا زمینه‌های تضعیف نشریات سراسری در شهرستان‌ها را مهیا کرده است، اظهار داشت: هنوز معلوم نیست که هدف اصلی وزارت نفت از تصویب چنین بخشنامه‌ای چیست؟!

وی با اشاره به اینکه تنها منبع درآمدی نشریات همین آگهی‌های بخش دولتی و خصوصی است، افزود: اگر دولت یازدهم به دنبال توسعه عدالت و نیز حرکت در مشی اعتدال است، این بخشنامه باید سریعا حذف شود.

مهدی زارعی سرپرست روزنامه ابتکار در استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: از وقتی که بخشنامه داخلی وزارت نفت درباره چاپ آگهی‌ها در استان کرمانشاه عملی شده است، شاهد کاهش محسوس ارتباط و تعامل روابط عمومی‌های تابعه این وزارتخانه در استان با خبرنگاران بوده‌ایم.

سرپرست روزنامه ابتکار در استان کرمانشاه با اشاره به اینکه این بخشنامه جدید وزارت نفت، ظلم بزرگی بر سرپرستان و خبرنگاران نشریات سراسری در شهرستان‌ها خواهد بود، گفت: این قانون و بخشنامه را باید فتح البابی برای از بین رفتن و تضعیف فعالیتهای رسانه‌ای در شهرستان‌ها کشور عنوان کرد.

وزارت نفت در مسیر دولت اعتدال حرکت کند

زارعی با اشاره به اینکه رسانه‌های استان در مقابل این بخشنامه وزارت نفت ساکت نخواهند نشست، بیان داشت: سئوال تمام سرپرستان نشریات سراسری در استان کرمانشاه از جناب زنگنه، وزیر محترم نفت این است که آیا این بخشنامه حرکت برخلاف دولت تدبیر و امید نیست؟!

وی تاکید کرد: از مسئولان امر که چنین بخشنامه‌ای را تصویب کرده‌اند درخواست داریم که در رای خود تجدیدنظر کنند و زمینه‌های نارضایتی خبرنگاران از دولت یازدهم را فراهم نکنند.

اکبر میثاقی، سرپرست روزنامه سراسری نسل فردا در استان کرمانشاه نیز در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: از زمانی که وزارت نفت چنین بخشنامه‌ای را تصویب کرده است، بسیاری از خبرنگاران و خانواده‌های آن‌ها عملا بیکار شده‌اند و تنها منبع درآمدی خود را از دست داده‌اند.

زمینه‌های کاهش تعامل خبرنگاران با روابط عمومی‌ها مهیاست

سرپرست روزنامه نسل فردا در استان کرمانشاه بیان داشت: متاسفانه اداراتی همانند گاز و نفت از چند هفته پیش تمامی آگهی‌های خود را به دفا‌تر مرکزی روزنامه‌های سراسری در تهران تحویل می‌دهند و عملا زمینه قطع ارتباط خبرنگاران استانی با اداره و سازمان خود را مهیا کرده‌اند.

ابراهیم رحیمی زنگنه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: منبع درآمدی نشریات و رسانه‌های خصوصی از طریق آگهی‌های بخش دولتی و خصوصی تامین می‌شود.


دولت در راستای تقویت رسانه‌های مستقل حرکت کند

رحیمی زنگنه بیان داشت: اگر این منبع را مطبوعات جدا کنیم، بی‌شک حیات این نشریات را به خطر انداخته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه هدایت آگهی‌های دولتی در وزارتخانه‌هایی همانند نفت به سمت تهران و مرکز کشور، نوعی جفا و بی‌مهری به سرپرستان نشریات سراسری در شهرستان‌ها خواهد بود، افزود: وزارت نفت و دیگر مسئولان ذیربط باید در بخشنامه جدید خود در اینباره تجدیدنظر کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تاکید کرد: دولت باید در راستای تقویت رسانه‌های مستقل به ویژه رسانه‌های استانی حرکت کند.

در چند روز اخیر بسیاری از سرپرستان در استان کرمانشاه و دیگر شهرستان‌های کشور با تماس‌های تلفنی و مکتوب اعتراض خود را به نعمت الهی مسئول روابط عمومی وزارت نفت اعلام کرده‌اند.

در این تماس‌ها اعلام شده است که در صورت حذف این بخشنامه سرپرستان نشریات سراسری در این استان در مقابل وزارت نفت در تهران اعتراض خواهند کرد.

از سوی دیگر مسئولان ذیربط در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز این رویه جدید وزارت نفت را اشتباه دانسته و خواستار بازنگری این وزارتخانه شده‌اند.

مسئولان روابط عمومی ادارات تابعه در استان کرمانشاه نیز این رویه را ضربه‌ای مهلک به ارتباط و تعامل خبرنگاران با ادارات خود عنوان کرده‌اند.

در حال حاضر بسیاری از نشریات محلی و سراسری در استان کرمانشاه به علت کاهش شدید آگهی‌های دولتی و نیز عدم همکاری برخی از روابط عمومی‌ها با آن‌ها در حال تعطیل شدن هستند.

از سوی دیگر هفته نامه‌های محلی نیز در چند سال گذشته براثر افزایش هزینه‌های چاپ و… از ادامه فعالیت مطبوعاتی خود ناتوان شده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز