خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه:

۳۰ هزارتن کود برای کشت پائیزه توزیع شد

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۲۵۸

تاکنون ۳۰ هزار تن کودهای ازته، فسفاته و پتاسه توسط این سازمان در بین کشاورزان استان، جهت استفاده در کشت پائیزه توزیع شده و ۲۴ هزار تن نیز در انبارهای استان موجود است و کشاورزان می‌توانند کود مورد نیاز خود را از مراکز مجاز خریداری کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در این جلسه که با حضور معاونین و مدیران ستادی و شهرستانی این سازمان برگزار شد، افزود: پیش بینی ما برای مصرف کود استان در کشت پائیزه سال زراعی ۹۳/۹۴ حدود ۱۱۰ هزارتن بوده که تاکنون ۱۸هزار و۵۰۰ تن کود ازته، ۹هزار و۵۰۰ تن کود فسفاته و حدود ۲هزارتن کود پتاسه توسط کشاورزان خریداری شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، علی اشرف منصوری با تاکید بر اینکه علاوه بر کودی که هم اکنون در انبارهای استان موجود است، حدود ۵۶هزار تن دیگر نیز به زودی به استان حمل می‌شود، افزود: هر مقدار کود که کشاورزان براساس توصیه کار‌شناسان و آزمایش خاک نیاز داشته باشند در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

منصوری افزود: پیش بینی کرده‌ایم علاوه بر ۱۱۰ هزار تن کودی که برای کشت پائیزه نیاز داریم حدود ۱۶۰ هزار تن نیز کود سرک برای اواخر زمستان و اوایل بهار در زمین‌های زراعی مصرف شود که از همین الان تمام تمهیدات لازم برای انتقال این کود‌ها به استان اندیشیده شده است.

منصوری از کشاورزان استان خواست هرچه سریعتر و قبل بارندگی موثر(پله) به مراکز خدمات جهادکشاورزی دهستان‌ها مراجعه و پس از دریافت حواله، کود مورد نیاز خود را از مراکز مجاز خریداری کنند و از خرید کودهای تقلبی که تحت عناوین مختلف و به قیمت‌های متفاوت در بازار عرضه می‌شود، خودداری و فقط از کودهایی با آرم شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استفاده کنند.

وی یادآورشد: بر اساس پیش بینی سازمان هوا‌شناسی انشاء ا… در مهر و آبان ماه امسال، بارندگی موثر یا‌‌ همان پله را خواهیم داشت، لذا از کشاورزان استان انتظار داریم در مناطق سرد و معتدل از ۱۵مهر تا ۵آبان حتماً گندم، جو را کشت کرده و عملیات کشت را به بعد از بارندگی موثر موکول نکنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه رعایت نوع، مقدار و زمان مصرف کود، استفاده از بذور گواهی شده و رقم مناسب با شرایط اقلیمی و زمین، رعایت عمق کشت، توجه به توصیه‌های فنی کار‌شناسان، کشت قبل از بارندگی موثر در پائیز و… را از نکات اساسی و ضروری در مرحله کاشت دانست.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش همکاران حدود ۲۴ هزار تن بذر گندم برای کشت پاییزه سال زراعی جاری تهیه شده و از این مقدار ۷هزار تن آن بذر گندم آبی و ۱۷هزار تن آن نیز بذر گندم دیم بوده و در این زمینه هیچ کمبودی در استان نداریم.

منصوری سطح پیش بینی شده زیر کشت گندم، جو و نخود استان را در سال زراعی ۹۳/۹۴ بیش از۶۰۰ هزارهکتار اعلام کرده و افزود: از این سطح ۳۰۰هزارهکتار به گندم دیم، بیش از۱۰۰ هزار هکتار گندم آبی، حدود۱۸۰هزارهکتار به جو دیم و بین۱۰ تا ۱۵ هزارهکتار نیز به جو آبی اختصاص می‌یابد و سطح زیرکشت نخود نیز حدود۱۰ هزار هکتار خواهد بود.

وی در ادامه با تشریح پیشرفت فیزیکی کشت گندم و جو در استان کرمانشاه افزود: تا تاریخ ۵ مهرماه ۸۰۰ هکتار گندم آبی، ۱۴ هزار هکتار گندم دیم و ۲ هزار هکتار جو دیم کشت شده است.

منصوری با اشاره به تصویب قیمت خرید تضمین گندم برای سال آتی افزود: خوشبختانه با تصمیم به موقع وزارت جهادکشاورزی قیمت ۱۱۵۵ تومان برای هرکیلوگرم گندم برای سال آینده تصویب شده که قیمت اعلام شده مناسب و برابر با قیمت جهانی است.

رییس جهاد کشاورزی کرمانشاه با توجه به احتمال وارد شدن خسارت در اثر تغییرات جوی، حوادثطبیعی، آفات و بیماری‌ها و… به محصول کشاورزان، بیمه محصولات کشاورزی را امری ضروری برشمرده و از کشاورزان درخواست کرد با توجه به تسهیلات و خدمات ویژه‌ای که دولت تدبیر و امید در راستای حمایت از کشاورزان برای بیمه محصولات کشاورزی در نظر گرفته، حتماً با مراجعه به کارگزاران صندوق بیمه محصولات کشاورزی، نسبت به بیمه محصول کشاورزی خود اقدام کنند.

وی از اختصاص ۱۷۲ میلیارد تومان تسهیلات بانکی سلف برای۲۰۷ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم، ۵۴میلیارد تومان برای ۷۴ هزار هکتار از اراضی زیرکشت جو و مبلغ ۲۲میلیارد ۵۰۰میلیون تومان نیز برای ۱۵ هزار هکتار از اراضی زیرکشت کلزا خبر داده و به کشاورزان توصیه کرد که با مراجعه به بانک کشاورزی بر اساس مقررات بانکی نسبت به ارائه درخواست جهت برخورداری از این تسهیلات که حداکثر سود آن ۱۷درصد است اقدام کنندز

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با تشریح وضعیت زراعت چغندرقند پاییزه در استان گفت: کشت چغندرقند پاییزه به دلیل بهره گیری از ارزش تناوبی چغندرقند در مناطق گرمسیر، تامین بخشی از نیاز آبی گیاه از طریق بارندگی و صرفه جویی در مصرف آب، کاهش خسارت آفات و امراض به دلیل خنکی و پایین بودن دما و کاهش مصرف سموم و ادامه فعالیت کارخانجات قند حائز اهمیت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: به منظور تشویق کشاورزان برای کشت کلزا به ازای هر هکتار کلزا ۱۵ میلیون ریال تسهیلات به کشاورزان پرداخت می‌شود.

منصوری خواستار توجه بیشتر کشاورزان به کشت کلزا شد و افزود: خرید تضمینی این محصول از کشاورزان برنامه‌ای است که با جدیت دنبال آن هستیم.

وی در خصوص وضعیت ذرت استان نیز گفت: سطح کشت شده ذرت استان ۳۴۵۵۰ هکتار بوده که تاکنون۱۰ هزار هکتار برداشت شده و قیمت خرید تضمینی ذرت براساس رطوبت ۱۴درصد ۸۷۰۰ ریال برای هر کیلو گرم ذرت است.

گفتنی است در ابتدای این جلسه مهندس قاسمی مدیرکل هوا‌شناسی استان کرمانشاه که به دعوت سازمان جهاد کشاورزی جهت تشریح آخرین یافته‌های هوا‌شناسی در فصل کشت پائیزه در ستاد زراعت حضور یافته بود گفت: پیش بینی‌های بلند مدت صورت گرفته از وضعیت جوی نشان می‌دهد که میانگین بارندگی کرمانشاه در فصل پاییز امسال بیش از حد نرمال خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه امسال تاخیری در آغاز بارندگی‌ها نخواهیم داشت، اظهار داشت: از نیمه دوم مهرماه بارندگی‌های استان به تناوب آغاز خواهد شد.

گفتنی است در ادامه این جلسه هریک از مدیران جهادکشاورزی شهرستانهای استان کرمانشاه به تشریح اقدامات و ارائه نقطه نظرات خود در زمینه کشت پائیزه در شهرستان مربوطه پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز