خبرگزاری کار ایران

در کرمانشاه؛

برگزاری بیست و ششمین نشست تخصصی فنی و شهرسازی کلانشهرهای کشور

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۶۸۴

بیست و ششمین نشست تخصصی فنی و شهر سازی شهرداری کلانشهرهای کشور با میزبانی شهرداری کرمانشاه در هتل پارسیان این شهر برگزار شد.

بیست و ششمین نشست تخصصی فنی و شهر سازی شهرداری کلانشهرهای کشور با میزبانی شهرداری کرمانشاه در هتل پارسیان این شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این نشست دو روزه که با حضور معاونین و کار‌شناسان فنی و شهرسازی ۱۴ کلانشهر کشور برگزار شد، رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه ضمن خیر مقدم به میهمانان شرکت کننده در نشست گفت: کرمانشاه شهر پرافتخاری است که در طول دوران ۸ ساله دفاع مقدس، بیش از ۱۲۰۰ بار مورد حمله بمباران و موشکباران دشمن قرار گرفت و تقدیم ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۸ هزارجانباز و ۲۰ هزار آزاده در راه دفاع از آستان میهن اسلامی برگ زرینی بر افتخارات خود افزود.

سالار احمدزاده گفت: خدمات بسیار ارزنده‌ای در دوران سازندگی و عمران، با دستان توانمند مدیران، مهندسان و خادمان کرمانشاه صورت گرفت.

وی به عدالت پروری و توسعه مناطق شهری کرمانشاه از ۶ به ۸ منطقه و انجام اقدامات فرهنگی اشاره کرد و افزود: بهره برداری از ۴ فرهنگسرا و اجرای دو فرهنگسرای دیگر تا پایان سال، اجرای پروژه قطارشهری، اجرای دو پروژه مهم بازیافت پسماندهای شهری و خانگی و بازیافت نخاله‌های ساختمانی که برای اولین بار در کشور به وسیله دکتر هایده شیرزادی شیرزن گیلانغربی در کرمانشاه به اجرا درآمد، اجرای طرح جهادی در مناطق مختلف شهر کرمانشاه و رفع مشکل عدم آسفالت در بسیاری از نقاط شهر کرمانشاه با مدیریت جهادی دکتر قربانی شهردار کرمانشاه و همکاران پرتلاشش و انجام اقدامات عمران شهری برای ۴ روستای ملحق شده به شهر کرمانشاه، همکاری با شرکتهای آبفا آب منطقه‌ای برای ساماندهی آبشوران از جمله اقدامات مؤثری بوده است که در شهرداری کرمانشاه انجام شده یا در حال انجام است.

در این نشست معاون فنی و شهرسازی شهرداری کرمانشاه نیز طی سخنانی به توصیف شهر زیبا پرداخت و تأکید کرد: در یک شهر زیبا که هدف شهرسازی است، شهروندان، خود ضمن حفظ آزادی‌های فردی و احترام به قوانین بر فعالیتهای یکدیگر نظارت می‌کنند.

جوشقانی با اشاره به مساحت ۱۰ هزار هکتاری شهر کرمانشاه که بالغ بر ۸۵۰ هزار سکنه را در خود جای داده است، گفت: طرح جامع شهر کرمانشاه در سال ۱۳۸۲ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده و در سال ۱۳۸۷ نیز طرح تفضیلی شهر با لحاظ ۵ پاره شهر و با رویکردهای متفاوت تصویب شد.

وی افزود: هم اکنون نیز طرح جامع بازنگری شهر کرمانشاه در دست اقدام است.

جوشقانی با بیان اینکه یک هزار و ۲۲۸ هکتار از مساحت شهر کرمانشاه را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد، تأکید کرد: یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری کرمانشاه تسریع در بهسازی و نوسازی بافت فرسوده است و در این رابطه تأمل ویژه‌ای برای تهیه طرح تفضیلی و مطالعات این بافت‌ها نیز انجام شده است.

وی از تبدیل مناطق شهرداری از ۶ به ۸ منطقه و افزایش سرانه فضای سبز به میانگین مطلوب سرانه فضای سبز شهری کشور، احداثتقاطع‌های متعدد در سال‌های اخیر به عنوان نشانه‌ای از تلاش مؤثر مسئولان شهری و تعامل مناسب بین شهرداری و شورای شهر برای توسعه همه جانبه شهر یاد کرد.

در ادامه مهندس بهادری، عضو دبیرخانه نشست‌های تخصصی فنی و شهرسازی کلانشهرهای کشور، نیز به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به اینکه ۱۵ سال از برگزاری اولین دور این نشست تخصصی می‌گذرد، گفت: باتوجه به روند شهرنشینی و رشد شتابان آن و تمرکز جمعیت در شهرهای بزرگ، پیگیری مباحثمختلف مبتلا به شهر‌ها در این نشست‌های ادواری باعثشده است تا نگاهی جدیدی در اداره امور شهر‌ها داشته باشیم.

وی هدف عمده برگزاری چنین نشست‌هایی را بررسی مسائل و مشکلات کلانشهر‌ها در حوزه معماری و شهرسازی و تبادل نظر و تجربیات و ارائه راهکارهای مناسب در جهت حل مسائل دانست و افزود: نتایج ارزنده‌ای تاکنون حاصل این نشست‌ها بوده و جایگاه دبیرخانه کلانشهر‌ها در تدوین قوانین و همکاری با مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه‌های مرتبط به گونه‌ای بوده که توانسته است همکاریهای مشورتی فنی و علمی با این نهاد‌ها داشته باشد.

وی تصریح کرد: مدیریت متمرکز و یکپارچه شهری از ضرورتهای اداره امور شهرهاست که باید به آن پرداخته شود و پیش نویس قانون جامع مدیریت واحد درحال بررسی است.

بهادری، ساماندهی حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی، نوسازی و بهسازی بافت فرسوده، تحقق شهرداری الکترونیک، برون سپاری خدمات به بخش خصوصی، اجرای طرح‌های کیفی به جای کمی و توجه به سیما و منظر شهری، مناسب سازی عبور و مرور شهروندان، نور‌پردازی و مبلمان شهری، فراهم آوردن رفاه و آسایش مردم در شهر و تحقق پذیری اهداف طرحهای راهبردی جامع و تفضیلی و تهیه طرحهای آینده نگر را از اهداف نشستهای تخصصی فنی و شهرسازی کلانشهرهای کشور برشمرد.

در ادامه بیژن کلهرنیا، استاد شهرسازی دانشگاه رازی کرمانشاه، با بیان اینکه شهرسازی بنیاد و اساس توسعه است. از فقدان قوانین و مقررات شهرسازی به عنوان ضعف و مشکل اصلی نظام شهرسازی در ایران یاد کرد و گفت: قانون جامع مدیریت که اکنون در دست تدوین و جای خوشحالی است باید بعد از قوانین جامع شهرسازی تهیه می‌شد نه قبل از آن.

قوانین شهرسازی ما پاره‌هایی از مصوبات موضوعی هستند که به اقتضای شرایط گردهم آمده‌اند و مجموعه‌ای متوا‌تر و دارای یک پیکره و جسم منسجمی را تشکیل نمی‌دهند و در نظام مهندسی ایران نیز هنوز آیین نامه شهرسازی نداریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز