خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا /

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بر انتخابات خانه مطبوعات کرمانشاه نظارت کنند

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۲۹۶

بسیاری از فعالان عرصه رسانه در این استان عملکرد فعلی خانه مطبوعات کرمانشاه را خلاف قانون و خودخوانده عنوان کردند و خواستار نظارت دکتر ابراهیم رحیمی زنگنه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان بر انتخابات و رویه فعالیت این خانه شدند.

رسانه‌ها را با یکی از ارکان مهم در هر جامعه‌ای دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، رسانه‌ها به نوعی چشم و گوش هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند. یعنی توسعه یافتگی یک جامعه در بحثرسانه‌ها مساوی است با توسعه یافتگی سایر حوزه‌ها در هر کشور و مملکتی.

با این وجود هنوز بلوغ رسانه‌ای در ایران و به ویژه در استان‌های کشور به بلوغ مورد نظر نرسیده است و به کرات شاهد تخلفات عمدی و سهوی بسیاری از اصحاب قلم در این مناطق هستیم.

امروز یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکلاتی که برای اصحاب قلم در اکثر استان‌های کشور پیش آمده است، مبحث«خانه مطبوعات» است.

عملکرد خانه مطبوعات کرمانشاه، خلاف قانون و خودخوانده است

این روز‌ها، این امر در استان کرمانشاه وضعیت حادتری به خود گرفته است و بسیاری از خبرنگاران و آنانی که دستی بر آتش دارند از وضعیت کنونی خانه مطبوعات این استان به شدت گله‌مند هستند و رویه کنونی آن را بر خلاف قانون و خودخوانده می‌دانند.

مهدی زارعی از فعالان رسانه‌ای در این عرصه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا از کرمانشاه اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر وضعیت خانه مطبوعات استان کرمانشا را باید بسیار ناامید کننده دانست.

سردبیر هفته نامه پویان غرب اظهار داشت: از سویی دیگر می‌بینیم که مسئولان فرهنگی به ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت‌های گذشته، کمترین نظارتی بر عملکرد و راندمان خانه مطبوعات نداشته‌اند و این خلا باعثشده است که خانه مطبوعات مذکور به کرار از خطوط قانونی تعیین شده خود عبور کند بی‌آنکه کسی به آن معترض باشد.

سرپرست خبرگزاری آریا در استان کرمانشاه تاکید کرد: اگر نگاهی به آمارهای موجود به تعداد اعضای خانه مطبوعات در این استان داشته باشیم متوجه ریزش عجیب اعضای این خانه هستیم. تقریبا یک سوم از اعضای این خانه کاسته شده‌اند که این امر را باید ناشی از عملکرد مبهم و… خانه مطبوعات کرمانشاه دانست.

زارعی تاکید کرد: حال که موضوع انتخابات خانه مطبوعات استان کرمانشاه را داریم از مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کرمانشاه درخواست داریم که نظارت کاملی بر این انتخابات داشته باشند و از تخلفات احتمالی که در این انتخابات پیش خواهد آمد جلوگیری به عمل آورند.

سردبیر هفته نامه پویان غرب اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۸۰ نشریه محلی، سراسری، خبرگزاری و… در استان کرمانشاه فعالیت دارند و اگر برای هر کدام از این رسانه‌ای ۵ تا ۶ نیرو را متصور شویمم بی‌شد تعداد خبرنگاران این استان نزدیک به ۵۰۰ نفر می‌رسند، حال می‌بینیم که تعداد اعضای خانه مطبوعات کرمانشاه چیزی بیشتر از ۱۰۰ نفر نیست که این نشان می‌دهد که بسیاری از خبرنگاران از عملکرد خانه مطبوعات کرمانشاه دلخوشی ندارند.

این فعال رسانه‌ای در ادامه با انتقاد از شیوه اطلاع رسانی در بحثعضوگیری خانه مطبوعات و… اظهار داشت: شان و جایگاه خبرنگار را نباید با گرفتن اثر انگشت و دیگر کار‌ها زیر سئوال ببریم، ولی می‌بینیم که علیرغم دریافت مبالغی از کسانی که درخواست عضویت در خانه مطبوعات دارند، حتی آن‌ها را برای انگشت نگاری به… می‌فرستند که این نوعی توهین به اصحاب قلم است.

زارعی با تاکید بر اینکه عملکرد خانه مطبوعات در استان کرمانشاه کمتر از یک اتحادیه بوده است، بیان داشت: از اعضای اصلی خانه مطبوعات استان کرمانشاه درخواست داریم که به صورت علنی و مکتوب عملکرد این مدت خود را اعلام کنند.

وی در ادامه با تکرار اینکه باید بر انتخابات خانه مطبوعات کرمانشاه نظارت جدی صورت بگیرد، گفت: امیدواریم خانه مطبوعات آینده استان کرمانشاه، خانه‌ای امن و پشتوانه‌ای برای خبرنگاران این خطه از ایران اسلامی باشد.

عملکرد خانه مطبوعات کرمانشاه در حد صفر است

سرپرست روزنامه جوان در استان کرمانشاه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا از کرمانشاه اظهار داشت: خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی ایران، توسعه کمی و کیفی گسترده‌ای در فضای رسانه‌ها به‌ویژه خبرگزاری‌ها بوجود آمده است و مطبوعات محلی و خبرگزاری‌های استان از لحاظ تعداد در وضعیت مناسبی قرار دارند.

رسول شکری نیا گفت: می‌توان از نظر کیفیت و کمیت انتقاداتی بر رسانه‌های استان داشت از نظر کمیت تعداد عناصر حرفه‌ای در مطبوعات استان قابل قبول نیست و نگاه به کار رسانه‌ای باید حرفه‌ای باشد.

وی در ادامه افزود: خبرگزاری‌هایی که در استان فعال هستند از وضعیت مطلوب و نگاه حرفه‌ای تری برخوردارند و از لحاظ کیفیت و انتشار هم دارای جایگاه مناسبی نسبت به مطبوعات هستند به طوری که بالغ بر ۸۰ تا ۸۵ درصد مطبوعات از خبرگزاری‌ها تغذیه می‌شوند.

مدیر سابق خبرگزاری فارس در استان کرمانشاه به وضعیت خانه مطبوعات استان اشاره کرد و افزود: فعالیت خانه مطبوعات علی القاعده باید خارج از مسائل سیاسی و حاشیه‌ای باشد و فقط به مسائل صنفی بپردازد، برای ساماندهی وضعیت کیفی مطبوعات و رسیدگی به وضع معیشتی رسانه‌ها و حمایت‌های حقوقی و صنفی حائز اهمیت است اگر خانه‌ای فعال در استان وجود داشته باشد، مطبوعات با انسجام بیشتری می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و اگر به دلیل مختلف مشکلاتی برای مطبوعات پیش آید، خانه مطبوعات می‌تواند دست آن‌ها را بگیرد.

شکری نیا خاطر نشان کرد: وقتی که روزنامه‌ای در استان شروع به فعالیت موثر در عرصه اطلاع رسانی می‌کند گاهی معضلات مالی موجب متوقف شدن آن رسانه می‌شود در این هنگام مسئولان استان هیچگونه انعطاف مالی و معنوی را در راستای حل مشکلات از خود نشان نمی‌دهند و خانه مطبوعات در این بین باید بتواند ایفای نقش کند.

مدیر اسبق خبرگزاری مهر در استان کرمانشاه با اشاره به این موضوع که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مسیر رسیدن به هدف خانه مطبوعات را مشخص می‌کند، گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه نقش هدایتی و حمایتی بر خانه مطبوعات دارد و در روند عملکرد خانه در دوره‌های قبل نقش داشته است.

شکری‌نیا تاکید کرد: روند ثبت نام اعضای جدید و دخالت خانه مطبوعات فعلی که پنج سال پیش با حاشیه‌های فراوان انتخابات کمرنگ و کم رونقی را برگزار کرد و سه سال از مهلت مسئولیت قانونی آن‌ها گذشته است، غیرقانونی و غیر منطقی است و ارشاد استان باید همانند بسیاری از استان‌ها خود راسا اقدام به ثبت نام می‌کرد تا مشکل دوره‌های قبل و درگیری و حاشیه‌ها تکرار نشود.

این کار‌شناس رسانه ادامه داد: خاطره تلخ آبستراکسیون بیش از نیمی از فعالان مطبوعاتی و عدم شرکت آنان در انتخابات پنج سال پیش فراموش ناشدنی است و الان وضعیت به گونه‌ای است که افراد باسابقه و فعالان پیشکسوت رغبتی به فعالیت در این عرصه و حتی عضویت و ثبت نام ندارند و در این مسیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تمهیدات لازم را برای همدلی بیشتر بیاندیشد.

وی به صلاحیت افرادی که می‌خواهند عضو خانه شوند اشاره کرد و افزود: اعضای خانه مطبوعات باید قدرت چانه زنی بالا و دارای ارتباط کافی با مسئولان باشد و قصد آن‌ها خدمت به هم صنفان خود باشد اگر خانه فاقد برنامه منسجم و بر اساس استراتژی مشخصی عمل نکند یقینا مسئولین استانی هم حمایت‌هایی از خانه نخواهند داشت.

قوانین عضویت در خانه مطبوعات کرمانشاه توهین به خبرنگاران است

سیدوحید(حسن) حسینی، مدیرمسئول و صاحب امتیاز هفته نامه پویان غرب نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنای کرمانشاه اظهار داشت: متاسفانه قوانینی که برای عضویت در خانه مطبوعات استان کرمانشاه در تعیین شده، تنها توهین به جایگاه خبرنگار و رسانه هاست.

مدیرمسئول هفته نامه پویان غرب گفت: البته برخی از قوانین که دوستان ما در خانه مطبوعات استان کرمانشاه تصویب و به تایید رسانده‌اند هیچ جایگاه قانونی نداشته و ندارد و از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه درخواست داریم برای جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته، نظارت کامل و جامع‌ای بر انتخابات خانه مطبوعات استان کرمانشاه داشته باشد.

این فعال رسانه‌ای در ادامه بیان داشت: همه خبرنگاران امید دارند که خانه مطبوعات محلی برای رفع مشکلات صنفی آن‌ها باشد نه اینکه این خانه به می‌تینگ و محفلی دوستانی برای برخی از اصحاب رسانه و اوان آن‌ها تبدیل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز