خبرگزاری کار ایران

معاون شرکت آب منطقه‌‌ای کرمانشاه خبر داد؛

دغدغه‌ اصلی ما تامین آب شرب مردم است / افت ۲۰ متری آب در ماهیدشت

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۱۸۸

تأمین آب مورد نیاز کشاورزی و صنعت، دغدغه‌ اصلی نیست، بلکه موضوع اصلی تأمین آب شرب مردم است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌‌ای استان کرمانشاه، شامگاه سه شنبه در جلسه شورای آب شهرستان کرمانشاه گفت: مخاطرات آب اکثر استان‌های کشور را تهدید می کند.

به گزارش ایلنا در کرمانشاه، محمود شهلایی اظهار داشت: بسیاری از استان‌ها با مشکل کم‌آبی مواجه هستند، لذا دولت باید به فکر چاره‌اندیشی برای این موضوع باشد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌‌ای استان کرمانشاه افزود: تأمین آب مورد نیاز کشاورزی و صنعت دغدغه‌ اصلی نیست، بلکه موضوع اصلی تأمین آب شرب مردم است.

شهلایی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه نسبت به استان‌های دیگر وضعیت بهتری دارد، گفت: بر اساس آمار ایستگاه هواشناسی امسال در استان شاهد ۲۱۰ میلی‌متر بارندگی بوده‌ایم.

به گفته وی، بارش‌های امسال در سطح استان کرمانشاه نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳۲.۶ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۲۳ درصد کاهش یافته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌‌ای استان کرمانشاه اشاره‌ای به سد گاوشان داشت و گفت: این سد با ظرفیت ۵۵۰ میلیون مترمکعب ذخیره ایجاد شده است.

شهلایی افزود: برآورد اولیه تأمین آب این سد بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب در طول سال بوده که میزان واقعی تأمین آب آن ۱۵ میلیون مترمکعب است که در حدود پنج درصد برآورد اولیه است.

وی با بیان اینکه در برخی مناطق چاره‌ای جز ممنوع کردن کشت بهاره نداریم، خاطرنشان کرد: اگر روند فعلی مصرف آب ادامه داشته باشد، ظرف سه تا چهار سال آینده در بحثآب شرب به مشکل برخواهیم خورد.

این مسئول گفت: در ۱۰ سال گذشته سطح آب‌های ماهیدشت ۲۰ متر افت کرده است و زنگ خطر به گوش می‌رسد و در برخی مناطق وضعیت بحرانی است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌‌ای استان کرمانشاه بیان داشت: در حال حاضر هشت دشت ممنوعه در استان وجود دارد که کشاورزی در آنها ممنوع اعلام شده است.

شهلایی با بیان اینکه در این دشت‌ها تنها آب صنایع تأمین می‌شود، افزود: با ورود به شرایط بحرانی آب صنایع نیز قطع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم به‌دنبال احیای ارزش اقتصادی آب است و معتقد است به آب باید به‌عنوان یک کالای استراتژیک نگاه و آن را قیمت‌گذاری کرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌‌ای استان کرمانشاه تصریح کرد: میزان افت آب‌های زیرزمینی در مرکز استان کمتر است و هرچه به حاشیه و مناطق دورافتاده از مرکز نزدیک شویم این افت بیشتر خود را نشان می‌دهد.

شهلایی حفر چاه‌های غیرمجاز و حفاری‌های شبانه را یکی از مهم‌ترین معضلات زمینه‌ساز بحران آب دانست و گفت: تاکنون بالغ بر ۳۰۰ دستگاه تراکتور که اقدام به حفاری می‌کردند، توقیف شده‌اند.

وی بیان داشت: آب زیرزمینی یکی از منابع استراتژیک آبی است که در ایران از آن برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌‌ای استان کرمانشاه ارتقای آگاهی مشترکان و ذی‌نفعان، ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی، حفاظت از منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از جاری شدن پساب‌ها به آب‌های سطحی و هدایت آنها به منابع زیرزمینی را از راهکارهای مقابله با بحران آب عنوان کرد.

شهلایی بازچرخانی آب برای مصارف کشاورزی و فضای سبز، نصب کنتورهای هوشمند و اصلاح الگوی کشت را از دیگر راهکارها بیان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز