خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس دین و رسانه در گفت وگو با ایلنا :

اعدام آیت الله "نمر" زمینه ساز فروپاشی " آل سعود" از درون است

asdasd
کد خبر : ۳۳۶۲۸۲

یک کارشناس دین و رسانه در استان کرمانشاه معتقد است اعدام شیخ نمر باقر النمر به دست آل سعود، زمینه فروپاشی حکومت پادشاهی عربستان از درون را فراهم نموده است.

"محمد جمشیدی" در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در کرمانشاه با اشاره به این مطلب، ضمن محکوم کردن اعدام شیخ مصلح و عدالتخواه شیعه بدست خاندان آل سعود، اظهار کرد: این بار نیز جریان رادیکال و ضدشیعی هیات حاکمه عربستان توانست بر طیف عقل گرا و مصلحت اندیش این کشور چیره شده و به اعمال ضد انسانی خود جامه عمل بپوشانند.

وی قرار دادن نام آیت الله نمر در کنار نام تعدادی از تروریستهای عرب و اجرای حکم آنان با هم را القای تروریست بودن این رهبر دینی عنوان و تصریح کرد: تنها گناه شیخ نمر اجرای عدالت، آزادی خواهی و رعایت حقوق انسانی شیعیان عربستان بوده است.

جنگ قدرت میان خاندان آل سعود، حاکم نبودن عقلانیت بر رفتار و اعمال حاکمان و شکستهای پی در پی در منطقه، سه دلیل اصلی اشتباهات راهبردی عربستان بود که این کارشناس در چگونگی وقوع برخی حوادث در این کشور به آن اشاره و خاطرنشان ساخت: این گونه اعمال پیامدهای منفی فراوانی هم در داخل و هم در خارج برای عربستان سعودی در پی خواهد داشت.

جمشیدی در خصوص پیامدهای داخلی اعدام شیخ نمر برای خاندان آل سعود گفت: از همان لحظات آغازین اعلام خبر شهادت آیت الله نمر، شاهد اعتراضات و تظاهرات گسترده ای در مناطق شیعه نشین عربستان بویژه در شهرهای شرقی بودیم که این تحرکات می تواند آل سعود را زودتر از تمام پیش بینی ها با بحرانها و چالشهای امنیتی عمیق مواجه نماید.

وی افزود: پس از توافقی که بین ایران و جامعه جهانی در حوزه هسته ای بعمل آمد و بواسطه آن دنیا با صلح طلبی و قدرت منطق کشورمان روبرو شد، دولت عربستان احساس خطر نمود و از این نگران شد که با رفع نسبی مشکلات ایران و غرب در انزوای هرچه بیشتر قرار گیرد بنابراین از هر حربه ای جهت جلوگیری از این مسئله استفاده نمود که هدف قرار دادن متحدین ایران یا محور مقاومت و در نهایت اعدام آیت الله نمر بعنوان ابزار دیگر ایران نمونه ای از این تلاشهاست.

این کارشناس دین و رسانه در کرمانشاه گفت: این اقدام ناشایست عربستان علاوه بر تبعات داخلی در صحنه منطقه ای نیز بسیار هزینه خواهد داشت چرا که در شرایط فعلی که در سوریه کشورهای مختلف از جمله امریکا که تا چندی پیش از تروریستهای ضدسوری حمایت می کرد نیز تلاش می کند خود را در منطقه میانه رو و علیه خشونت معرفی نمایند تا بتوانند در مورد آینده سوریه بالاترین و بیشترین نقش را ایفا کنند که با چنین اقدامات خشونت باری از سوی دربار سعودی راه برای کمتر شدن نقش این کشور در نظم جدید منطقه با چالش جدی روبرو شده است.

جمشیدی با اشاره به اینکه بحرانهای منطقه بویژه بحران سوریه نقطه عطف نظم منطقه ای جدید است و میزان و نقش بازیگران در سوریه تا حد زیادی می تواند جایگاه آنها را در نظم جدید مشخص نماید تصریح کرد: عربستان با اقدامات غلطی که مرتکب می شود و همواره از خشونت و ترور حمایت می نماید به احتمال زیاد از کشورهای عضو کنفرانس وین در خصوص سوریه خارج شده و یا نقش آن بسیار کمرنگ و بی اعتبار خواهد بود.

وی اضافه نمود : اعدام این روحانی بزرگ زمینه فعال شدن شکافهای نیمه فعال در شرق عربستان و حتی استانهای جنوبی این کشور را فراهم نموده است و می تواند آل سعود را از درون با بزرگترین تهدید دوران عمر خود مواجه نماید که ابعاد آن در دراز مدت بسیار گسترده تر از وضعیت فعلی خواهد بود.

این کارشناس گریزی هم به وضعیت شیعیان در شرق و جنوب عربستان زد و گفت: مجموع شیعیان عربستان که عمدتا در شهرهای قطیف، ظهران، عوامیه، احساء و حاشیه مدینه ساکن هستند حدود 16 درصد از جمعیت عربستان را تشکیل می دهند، این تعداد با زیدی ها ، اسماعیلی ها و علوی ها در حدود 22 درصد از کل جمعیت عربستان را شامل می شوند بنابراین از جمعیت این کشور حدود 7 میلیون شیعه هستند که رقم بالایی است و عربستان همواره این شیعیان را تهدیدی امنیتی برای خود محسوب نموده لذا آنان را از بسیاری از امکانات و حقوق از جمله تصدی مناصب و مشاغل دولتی محروم کرده است.

وی ادامه داد: منطقه الشرقیه عربستان که قطیف و احساء را در بر می گیرد، مرکز اصلی شیعیان این کشور است که بر اساس آمارهای موجود بزرگترین منطقه عربستان بوده و بیشترین ذخایر نفت جهان نیز در این منطقه واقع شده است که این عوامل می تواند بعنوان برگهای برنده ساکنین این مناطق جهت احقاق حق خود و حربه فشار بر دولت مرکزی محسوب شوند و از سوی دیگر در صورت عدم اجرای اصلاحات لازم ، زمینه تجزیه عربستان را فراهم نمایند.

جمشیدی بعد رسانه ای اعدام آیت الله نمر را نیز یادآور شد و خاطرنشان ساخت: اینکه بیشتر خبرگزاریها و رسانه های جهان خبر سر بریدن یک رهبر دینی آزادی خواه توسط آل سعود را که حمایت و تجهیز خشن ترین گروه تروریستی حال حاضر جهان را به دنبال خود یدک می کشد، بعنوان خبرفوری خود به سراسر دنیا مخابره کنند، می تواند چهره عربستان را بیش از پیش مخدوش نماید.

این کارشناس اضافه نمود: از لحظات آغاز اعلام این خبر شاهد محکومیت سراسری این جنایت در رسانه ها و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بودیم که این مسئله نیز اوج خشونت طلبی سران آل سعود را نمایان تر ساخته و به جهان اعلام نمود که عربستان از اصلی ترین کشورهای ناقض حقوق بشر و حامی تروریسم می باشد.

وی ضمن اعلام این مطلب که دوران پادشاهی و حاکمیت اعضای یک خانواده بر یک کشور به اتمام رسیده و مردم سالاری سرنوشت گریزناپذیر مردمان خاورمیانه خواهد بود، افزود: حکام عربستان فاقد اراده لازم برای بازگشت به مسیری است که هنجارهای انسانی و جهانی را تبیین می کند و به همین منظور هم روزبه روز از تاثیرگذاری در نظم جهانی و منطقه ای فاصله گرفته لذا نمی تواند جزو کشورهای کانونی  باشد.

جمشیدی در پایان سخنان خود با هشدار به عربستان در خصوص پایه ریزی جنگ سرد در منطقه گفت: بلاشک عربستان در آینده با شکافهای عمیق تر و بیشتری مواجه خواهد شد چرا که جامعه جهانی از این کشور انتظار یک استراتژی و نظام مسئولیت پذیر دارد که این مهم با نظام و ساختار وهابیت عربستان سازگار نیست.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز